Danske Lufthavne, del 4 – Kastrup

Her kommer ikke mindre end fjerde afsnit i følgetonen om de danske lufthavne – i dag om den største af dem alle. Det femte og sidste afsnit følger inden jul.

———————

Københavns Lufthavn – Kastrup

Passagertal 2005: 19,9 mio.
Ruter: 132

Danmarks suverænt største lufthavn, der som den eneste har interkontinentale ruter. Tidligere statsejet, men var i gennem en vellykket privatisering og blev tidligere i år solgt til en australsk kapitalfond sammen med Roskilde Lufthavn. De to lufthavne udgør tilsammen selskabet Københavns Lufthavne A/S. Er aldrig blevet kåret til verdens bedste lufthavn, men er hvert år med i top 10 i diverse opgørelser og er en enkel gang eller to løbet med den europæiske sejr. Især kendt for sin flotte arkitektur og normalt høje servicestandard. Fik dog et par ridser i lakken i sommeren 2006, da charterbureauerne langede hårdt ud efter lufthavnen.

Styrker: Et veludbygget rutenetværk med forbindelser til store dele af Europa. Som primær hub for SAS er man desuden en vigtig transitlufthavn og nordeuropæisk trafikknudepunkt. Efter i mange år at have ligget mulehår ved mulehår er København nu rykket fra Stockholms Arlanda lufthavn med hensyn til passagerantallet. I midten af 90’erne satte man en planlagt udvidelse med en Terminal 4 på standby (D-gatene D1 – D4 er forbindelsen over til den skrinlagte terminal), men nu har man afsat 10 mia. kroner til en gradvis udbygning over de næste 5- 10 år.

Svagheder: Har ry som en dyr og meget lidt kundevenlig lufthavn for flyselskaberne. Også på passagersiden har det ellers så pæne renommé fået et par alvorlige skud for boven i år med bl.a. de lange køer ved sikkerhedskontrollen.

Muligheder: Ifølge avisskriverier er 2-4 nye interkontinentale ruter på vej inden for få måneder. På trods af et flot 3. kvartalsregnskab er det ikke SAS’ San Francisco-rute man skal forvente. Et godt bud kunne derimod være Emirates’ udskudte Dubai-rute, et par ruter med lokale selskaber fra Asien og måske en amerikaner-rute mere. På den europæiske front er det til gengæld begrænset hvad der er af basis for nye ruter, da Kastrup i forvejen er godt dækket ind og da lavprisselskaberne ikke just er vilde med Kastrup. Serviceniveauet er simpelthen for højt og check-in tider og turn-around tider for lange. Men Malmø Sturup ligger for langt fra Rådhuspladsen og Roskilde er langt fra udbygget endnu. Desuden har Wien sat sig på titlen som knudepunktet til Østeuropa, men der er dog stadig mulighed for at cementere positionen i forhold til Østersølandene. En terminaludbygning med den længeventede Terminal 4 er rimelig realistisk inden for få år, da passagerantallet er støt stigende. Endelig ved man ikke om en eventuel ny ikke-svensk ejer af SAS vil styrke Kastrup som hub.

Trusler: Det er klart at en oprustning i Billund, en øget SAS-fokus på Arlanda som hub, nye sindssyge miljøafgifter og lignende kan blive sten i skoene for Kastrup, men i det store billede rokker det ikke ved lufthavnen som Nordens og Østersøens primære hub. Med familiebåndene mellem Kastrup og Roskilde vil Roskilde aldrig blive en konkurrent men derimod det lavprisalternativ som hovedstaden har brug for.

——————

De fem afsnit i serien om de danske lufthavne:

Odense, Roskilde og Thisted
Sønderborg, Esbjerg og Bornholm
Aalborg, Karup og Tirstrup
Kastrup
Billund og luftkastellerne

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

0 svar til Danske Lufthavne, del 4 – Kastrup

  1. Anonymous skriver:

    Tjah, hvis CPH ikke snart kommer ud af starthullerne, vil Gardermoen indenfor en kort årrække være Skandinaviens største lufthavn (målt på antallet af passagerer). Gardermoen vækster tæt på 10% – næsten 4 gange så meget som CPH.

  2. Anonymous skriver:

    Charterbranchen uenige om Roskilde Lufthavn

    Dagbladet Køge 9. januar 2007, 2. sektion, side 3

    Der er delte meninger om, hvorvidt charterbranchen vil gøre brug af Roskilde Lufthavn. My Travel ser flere fordele, mens Star Tours vender tommelfingeren nedad.

    Roskilde: Det er endnu for tidligt at sige, om charterbranchen også vil gøre brug af Roskilde Lufthavn. Charterbranchen er i øjebliket delt i spørgsmålet.
    Direktør for Star Tours, Stig Elling har på forhånd dødsdømt Roskilde Lufthavn til brug for charterbranchen, blandt andet fordi infrastrukturen er for dårlig, og fordi indkøbsmiljøet i lufthavnen ikke er godt nok.
    – Måske kan man få enkelte charterafgange, men den kan ikke konkurrere på nogen måde med Kastrup, siger Stig Elling DR-Nordvestsjælland.
    – Dels ligger den alt for langt væk, og den skal være langt billigere end den besparelse på 25 procent til flyselskaberne, der er stillet i udsigt.
    Men i My Travel, der opererer for en lang række charterselskaber i Danmark, heriblandt Star Tours er man mere positive.
    – Vi har endnu ikke gjort endeligt op, om vi vil benytte lufthavnen. Men umiddelbart ser vi en række fordele ved Roskilde Lufthavn, siger informationschef i My Travel, Torben Andersen.
    – For eksempel vil indtjekningstiderne formentlig kunne gøres meget kortere, end de er i Kastrup i dag, hvor folk bliver bedt om at møde halvanden til to timer før. Den situation, vi havde i sommer med mange timers ventetid, var vi også gerne foruden. I Roskilde vil man måske kunne nøjes med at møde en halv time før afgang.
    Han mener, at mange charterturister fint kan leve uden dyre shoppingbutikker:
    – Turister, der skal en uge til Mallorca, skal næppe ind og handle i Guchi og Hugo Boss-butikker, eller de andre dyre butikker, der ligger i Kastrup. Og det toldfrie salg klarer vi i flyet.
    Bør gøres bedre
    Han mener, at turisterne vil kunne finde vej til lufthavnen, men at infrastrukturen formentlig bør gøres bedre.
    Afdelingschef i København, Corinna Lundbæk Pedersen, fastholder at der er god kontakt til selskaber, der vil flyve i Roskilde Lufthavn, men det er for tidligt at sige, hvilke typer rejsende, lufthavnen skal betjene.
    – Charterselskaberne har forskellige behov, og selv om Stig Elling taler på vegne af en del af charterbranchen taler han ikke nødvendigvis for hele branchen. Vi vil foretage visse forbedringer i og omkring lufthavnen, men det vil meget afhæng af hvilke selskaber, der vil flyve derude, siger hun og tilføjer, at der formentlig kan tilbydes rabatter til de selskaber, der flyver mest i lufthavnen.
    Ulla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *