Kan højhastighedstog give indenrigsflyvning baghjul?

Den engelske transportminister er på banen med et forslag om at indenrigsflyvning skal erstattes af højhastighedstog. En på papiret sympatisk ide, som vi også godt kunne bruge herhjemme – eller hvad?

Dansk indenrigsflyvning består i dag af ruter fra Kastrup til Aalborg (SAS, Cimber, Norwegian), Århus (Cimber og SAS), Karup (Cimber), Billund (Cimber), Bornholm (Cimber) og Sønderborg (Cimber) samt ruter til Vagar på Færøerne og Kangerlussuaq på Grønland – hvis vi skal tage hele Kongeriget med. Atlantic Airways flyver fra København hele året og Billund og Aalborg i perioder, mens Air Greenland flyver til Grønland fra København hele året. Hardcore-fans af dansk indenrigsflyvning vil vide at der faktisk findes tre ruter mere… Gæt dem eller vent på et senere indlæg om dette lille særlige hjørne af dansk luftfart. (Egentlig lidt pinligt at jeg i mine snart fem års blogning ikke har været her forbi). Et lille hint: Danmarks største ørken, salt og honning samt kartofler.

DSB’s 1-1-1 plan om en times rejsetid mellem København og Odense, mellem Odense og Århus samt mellem Århus og Aalborg vil muligvis mindske passagergrundlaget en anelse på Billund- og Århus-ruterne, men især til Danmarks andenstørste by tror jeg der skal hurtigere tog eller en Odden-Mols-bro til for at lukke ruten 100 pct. Billund er Vestdanmarks vindue til verden, mens en indenrigsrute bliver mere og mere tvivlsom i takt med at rejsetiden til især Esbjerg bliver reduceret. I trekantsområdet er Billund for længst overhalet af Storebæltsbroen og lyntogene når de driftige erhvervsfolk skal til DI-konferencer og forretningsmøder i hovedstaden.

Den typiske indenrigspassager er en mandlig 45-årig jysk forretningsrejsende ved navn Bjarne, der forsynet med ruskindsjakke og attachemappe drager østover for at gøre forretning. Ombord i indenrigsflyene er også skilsmissebørn og især på de ”lange” ruter til Sønderborg, Bornholm og Aalborg også almindeligt dødelige mennesker, der ikke kan overskue fire eller fem timer i et tog.

Karup vil blive presset af de stadig flere motorveje der spreder sig ud over heden, men en total nedlukning ligger formentlig langt ude i horisonten. Vejle-Herning-Holstebro-Struer-togbanen står jo ikke ligefrem først for til at få højhastighedstog. Er den i øvrigt overhovedet elektrificeret?

Indtil man bygger en tunnel til Bornholm vil der være et marked for indenrigsflyvning til og fra solskinsøen. Ikke kun forretningsfolk men også turister og ikke mindst almindelige bornholmere vil stadig benytte sig af muligheden for at nå fastlandet på under 30 min.

Sønderborg og Aalborgs indenrigsruter er de der er mindst truede. Det vidner den store konkurrence på Aalborg om. De to byer ligger så langt fra hovedstaden at der skal TGV-tog til for at udkonkurrere de to ruter.

Den største CO2-besparelse ville være på Aalborg-ruten, da det er her vi finder den længste afstand, de fleste afgange og de største fly – heriblandt de svinende MD-80’er fly, som SAS og Norwegian begge har i flåden.

Så at redde verden med højhastighedstog har i virkelighedens verden lange udsigter.

PS: Det var dog Storebæltsbroen der fik has på Odense, Skrydstrup og Esbjerg, mens Thisted bare ikke havde passagergrundlaget. Det samme for Stauning nær Ringkøbing. Men nu er vi tilbage ved dengang ruderkonge var knægt.

Opdatering: Ikke alle deler mit positive syn på indenrigsflyvningens fremtid. Denne “ekspert” mener at 1-1-1-planen vil udkonkurrere flyene. For det første er det først fra 2020. For det andet ser han alene på Aalborg og forholder sig hverken til Sønderborg eller Karup. Tvivler på der kommer højhastighedstog til Sønder- og Vestjylland inden 2020. For det tredje tror jeg ikke det bliver billigere at køre med DSB om 10 år.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

0 svar til Kan højhastighedstog give indenrigsflyvning baghjul?

  1. TLJ skriver:

    Jeg takker for det meget præcise svar. Det var dog ikke LAX, men Bubank (BUR), som man fløj fra.

    Kan i øvrigt konstatere, at Berlingske har planket historier, vinkler og gode pointer fra bloggen her til dagens side 12 og 13.

  2. TLJ skriver:

    Et spørgsmål i en helt anden afdeling, som jeg tænker redaktøren sikkert kan svare på: Kan man virkelig flyve LA-FNJ direkte i en 737?

  3. Andreas skriver:

    Fedt spørgsmål. Kendte ikke lige IATA-coden FNJ, men der er tale om Pyongyang i Nordkorea. FNJ svarer til CPH for Kastrup eller LAX for Los Angeles Intl.

    Ifølge diverse beregnere på nettet er der 9552 km. mellem de to byer, og hvis vi antager at det var en Boeing Business Jet2, der er en 737’er i businessudgave med 25-50 seats og ekstra rækkevidde, så er svaret ja.

    For sådan en karl har med 25 pax en rækkevidde på 10120 km.

    Men jeg kan kun finde dette billede som viser mere end flyets næse, og ud fra det kan jeg ikke sige om det er en BBJ2: http://odia.terra.com.br/portal/mundo/fotos/09/08/05_jornalistas_575x330.jpg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *