Forsinkelser og Rygter

På flyfronten er der sket flere interessante ting de seneste dage. Airbus har endnu en gang været nødsaget til at udskyde leveringsdatoen på A380’eren, så launch-customeren Singapore Airlines nu først kan forvente det første fly i slutningen af 2006. Oprindeligt var det planen med en levering i foråret 2006. Udskydelsen betyder blandt andet at Singapore Airlines ikke får det halve års forspring til konkurrenterne, som de havde regnet med.

Rygterne om at islandske Icelandair (et af de få selskaber i verden med en ren Boeing 757-flåde) skulle købe danske Sterling/Maersk Air af de andre islændinge som ejer selskaberne i dag fortsætter med at svirer og er nu nået helt til Reuters. Det der især gør rygtet interessant er Icelandairs moderselskabs 15 procent ejerandel af Europas næststørste lavprisselskab, Easyjet.

Med Icelandair, Sterling, Maersk Air og Easyjet under samme ejerskab ville man have skabt en nordeuropæisk lavprisgigant, som især ville kunne give SAS kam til deres hår. Med Icelandairs hjælp ville Sterlings hede drømme om at starte lavprisflyvninger til USA pludselig kunne blive meget mere realistiske end de er i dag, da Icelandair allerede i dag flyver via Island til en række sekundære amerikanske destinationer, så som Boston, Minneapolis, Baltimore og Orlando. Icelandair har altså både flyene og erfaringerne til at realisere det som Sterling har haft held til at trække overskrifter på adskillige gange uden at det endnu er blevet til noget.

Et samarbejde med Easyjet ville skabe et mastodont af et europæisk lavprisselskab, og give Sterling afsættet til for alvor ikke kun at lave lavprisruter ud i Europa, men også internt i Norden – SAS’ hjemmebane.

I Israel er El Al tilsyneladende i gang med overvejelserne om hvorvidt de skal vælge Star Alliance eller SkyTeam, og det kan være startskuddet til at Mellemøstens selskaber for alvor gør deres indtog i alliancerne.

Endelig så er Boeings mekanikere gået i arbejde igen efter en mere end tre uger lang strejke, ligesom selskabet har præsenteret cockpittet til den kommende 787’er.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

0 svar til Forsinkelser og Rygter

  1. Torben Steno skriver:

    Tak for endnu et godt og vigtigt indlæg, der kan holde mig orienteret om udviklingen i luftfarten. Dog må jeg anføre, at Iceland Air ikke længere er et rent 757. Jeg mener, at jeg har set en 767 for ganske nylig på en spotterside. Det er dog ikke vigtigt, men ………

  2. Andreas skriver:

    Ja, nu du siger det. De har trukket en 767’er ind i flåden til deres nye rute til San Francisco.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *