Air Babylon

Er man for besværlig eller krævende overfor personalet ombord på et fly kan man risikere at de kører ens mad rundt i karmen til toiletdøren inden de servere den. Det er nogle af de eftersigende sandfærdige beretninger, som kommer for dagen i den engelske forfatter Imogen Edwards-Jones bog ”Air Babylon”.

Bogen er baseret på en lang række anonyme menneskers fortællinger fra deres arbejde i luftfartsindustrien. Vi hører om hvordan passagerer med pengesedler i passene ved check-in forsøger at købe sig til opgraderinger, hvordan lig bliver fragtet ud af flyene på madvogne og om hvordan både kabinepersonale og piloter er stangstive fra de lander på en fremmed destination til de skal hjem igen.

Rent fortælleteknisk er den bygget godt op, i det vi følger lederen af det fiktive flyselskab Air Babylons check-in kontor i en fiktiv britisk lufthavn igennem et helt døgn. Fra han møder klokken 05 til han næste morgen endelig scorer den søde stewardesse i et hotel-baglokale i Dubai, hvor flere af selskabets besætninger er på uhæmmet druk under mellemlandinger. Vores hovedperson er efter en lang arbejdsdag taget på en sviptur til Dubai for at fejre hans kollegas fødselsdag. Vi får således både fortællingen om oplevelserne på jorden og i luften.

At de til tider chokerende fortællinger er sande, tvivler jeg ikke på. Men efter min smag kammer det dog over i druk, hor og døde mennesker ombord på de sidste 100 siders flytur til Dubai. Her kunne jeg godt have tænkt mig at fortælleren ikke havde givet den helt så meget skrue.

Alt i alt giver ”Air Babylon” et spændende indblik i luftfartsindustriens bagside, men det havde øget troværdigheden med en mere nøgtern og knap så løssluppen handling.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *