Den enes død, den andens brød…

Den enes død, den andens brød. Sådan lyder som bekendt et gammelt ordsprog. Joint Strike Fighter-programmet er ikke afgået ved døden. Men stadig flere forsinkelser af projektet gør at det lysner en anelse for Boeings bestræbelser på at indgå en ny ”multiyear contract” med US Navy om køb af en større sending F-18 kampfly. Som situationen er nu, så vil der ikke rulle flere F-18-fly i den E/F-udgave som Danmark tilbydes ud fra Boeings fabrikker i St. Louis efter 2013. Ikke just smart, når Danmark først skal have sine fly tidligst fra 2016.
JSF skal være fremtidens kampfly for hele det amerikanske forsvar, og derfor er der ikke behov for nye F-18’ere. De nuværende vil kunne flyve frem til 2035, hvorefter JSF gerne skulle være alene om at betjene ”The Commander in Chief” med air fighting power. Men forsinkelse på forsinkelse af JSF-projektet har rejst en diskussion om det såkaldte ”fighter gap”, hvor der i takt med udfasningen af ældre versioner af F-18 vil opstå en mangel på operative kampfly, da datoen for levering af de første JSF-fly i hangarskibsversionen hele tiden skydes længere og længere ud i fremtiden. Størst vil hullet være i 2016 – 17 fremføres det af tilhængerne af en ny flerårig aftale.

Nu hældes der yderligere vand på den mølle. Af interne Pentagon-notater, som den fremragende Bob Cox fra Fort Worth Star Telegram er kommet i besiddelse af, fremgår det, at man frygter at testningen af JSF først vil være overstået i 2016 og at den lokale Fort Worth-virksomhed, Lockheed Martin, først der vil være klar til ”fullrate production”.
Samtidig arbejder det lokale St. Louis-medlem af repræsentanternes hus, Todd Akin (R-mo.), på at sparke liv i overvejelserne om en ny flerårig aftale til den lokale virksomhed. Boeing havde givet US Navy et godt tilbud på 124 nye F-18 Super Hornet til at udfylde ”fighter gap’et”. US Navy skulle senest i går mandag have fortalt kongressen om man ønskede at benytte sig af tilbuddet. Forsvarsminister Gates har tidligere afvist tanken om en ny flerårig aftale, da han ikke mener hullet er så stort, at det får nogen praktisk betydning. Desuden mente han at en flerårig aftale kun ville give US Navy en besparelse på 6,5 procent i forhold til at købe flyene enkeltvis. Altså ikke den store mængderabat, når man tænker på at vi nok taler mindst DKK 50-70 mia.

Todd Akin, der i alt har modtaget mere end 355.000 kroner i kampagnestøtte fra Boeing, har imidlertid skrevet et brev til Gates, hvor han vurderer, at US Navy ville kunne få en mængderabat på 10 procent. US Navy bad i går om at få mere tid til at overveje tilbuddet fra Boeing.
I ”The Hill” tolker man behovet for mere tid således:

”The request for the extension suggests the Navy needs more time to convince the Pentagon brass, which may still try to block the service’s efforts to enter a longer-term contract, according to a congressional source.”

Så den er langt fra hjemme for Akin og Boeing, men jo dårligere nyheder, der slipper ud fra Texas jo bedre. P.t. går det den rigtige, og i de kommende uger vil der sandsynligvis komme yderligere vand på møllen. Den amerikanske rigsrevision kommer, formentlig i næste uge, med sin årlige statusrapport om JSF-projektet. Noget der plejer at være gruopvækkende læsning. Rigsrevisionen har i de foregående år haft budgetoverskridelser og forsinkelser i tidsplanen øverst på agendaen i deres rapporter.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *