Fremtidens fly

Om ganske få år vil en række nye spændende flytyper lande i lufthavnene verden over som erstatning for kendte arbejdsheste.

Men lad os starte med at se på de segmenter, hvor der ikke sker noget.

I regionalmarkedet (fly under ca. 120 pass.) er der en række interessante projekter på bedding, som vi var inde på for nylig. Men verdensmarkedet vil i de kommende år være domineret af allerede kendte spillere som Bombardiers CRJ-serie, Embraers EMB-135/145 og ERJ-170/190 serier og propelmaskiner som Bombardiers Dash 8-Q-serie og ATR 42/72.

I det volumentunge marked for mellemdistancefly med plads til 120 – 200 passagerer vil Boeing 737’er-serien og Airbus A320-familien også være de to helt store spillere i årene fremover. Den nye 737-900Next Generation har nok kun udseendet til fælles med de første 737-100 fly, der gik på vingerne i 60’erne.

Boeing 737-100

737’eren er med mere end 6.000 eksemplarer bygget verdens mest udbredte fly og findes i mange forskellige versioner. I stedet for at opfinde en helt ny mellemdistance flyver (797??) bygger Boeing bare videre på den originale vinderopskrift. Dermed kan flyselskaberne nemt integrere nye -800 og -900NG i deres eksisterende flåde af eksempelvis 737-500 fly, uden at skulle omskole piloterne eller indkøbe nye reservedele. Så lur mig om vi ikke også vil se 737’er nummer 10.000.

Det samme gør sig gældende for Airbus A320-familien. Grundlæggende en fin flyver, der nu består af en række familiemedlemmer i varierende størrelse. A318 er familiens mindste med ca. 120 sæder og A321 er familiens største med plads til op til 200 pass. Også her kan man nemt bruge flytyperne på kryds og tværs. Air France har eksempelvis en fin mellemdistanceflåde bestående af A318, A319, A320 og A321, mens SAS opererer A319 og A321.

Derfor tror jeg ikke vi skal regne med at se helt nye flytyper i dette segment fra de to store producenter.

På markedet for langdistancefly ved vi til gengæld med sikkerhed at der kommer nye elever i klassen allerede næste år og i flere år frem.

I dag dyster Airbus’ A330 og A340-fly mod Boeings aldrende 767’ere og de lidt yngre 777’ere i 220 – 350 personers klassen suppleret af Boeing 747’eren og Airbus-megabamsen A380 i toppen af skalaen og opefter.

Boeing 787

Afløseren for Boeing 767 og 777 hedder (ikke overraskende) Boeing 787 mens Airbus A330/A340 afløses af Airbus A350. Man vil kunne købe 777’ere og A330/A340 i årene fremover, men de nyeste og mest omkostningseffektive fly på hylderne vil fremover være 787 og A350. Det bliver de to fly, der vil battle om luftherredømmet i de kommende år på ruterne mellem verdensdelene. Ingen tvivl om det.

Airbus A350

Hverken 787 eller A350 er leveret til den første kunde endnu, og begge fly er flere år bag efter tidsplanen. Det første eksemplar af 787’eren forventes dog leveret inden udgangen af 2010 til japanske ANA, der er Star Alliance-partner med bl.a. SAS og Lufthansa. Boeing har flere end 800 ordrer på 787’eren i bogen, mens Airbus har lidt over 500 på A350’eren, der blev lanceret et stykke tid efter 787’eren. Begge producenter har oplevet at antallet af nye ordrer er faldet drastisk som følge af finanskrisen, ligesom en del kunder er begyndt at aflyse ordrer. Men mere end 1300 bestillinger på fly, der ikke har fløjet endnu, må siges at være pænt.

Sådan forventes 787’eren at se ud indvendig

Det er primært selskaber i vækstregioner som Sydøstasien, Mellemøsten og Kina, der har bestilt flyene, mens næsten ingen europæere er hoppet med på vognen endnu. Mest charterselskaber og miniputter som polske LOT, Icelandair og Finnair. BA er med 24 bestillinger af 787’eren den eneste af de store europæere. Lufthansa og Air France/KLm har ikke bestilt A350’eren, selvom den laves på deres egne hjemmebaner!

Den islandske ordre på fire 787’er fly er værd at bemærke, da de fly med meget stor sikkerhed vil blive sat ind på ruten fra vulkanøen til København. Blandt de selskaber der flyver longhaul til CPH i dag, har Singapore bestilt 20 styk af hver type, mens Continental har købt 787’eren i 25 eks.

787’erens grundmodel, 787-8, er ideel til de såkaldte point-to-point ruter, hvor man flyver direkte mellem to sekundære destinationer, i stedet for at sende folk ind over crowdede hubs som Frankfurt, London, Singapore, Chicago osv. Med en hulens lang række vidde og kun 210 sæder i en 3-klasses opsætning men stadig med en god økonomi, vil ruten kunne bruges på ruter, som ikke flyves i dag. Enten fordi man ikke kan fylde en A330 eller A340 med 270 sæder eller fordi rækkevidden ikke er stor nok på en A330’er eller lignende. Kun 767’eren har blandt longhaul-flyene så få pladser, men slet ikke samme rækkevidde. 787’eren kunne i teorien skabe grobund for ruter som CPH-Los Angeles, CPH-Rio, CPH-Hong Kong eller måske ligefrem CPH-Sydney.

Den større 787-9 (plads til mellem 250 og 290 pax) er en rigtig ”Airbus A330/A340-killer” og den direkte udfordrer til A350’eren, der starter i 250 pax niveauet.

Boeing 747-8

787’er-versionerne ligger mellem 210 og 310 passagerer, mens A350’er-versionerne ligger mellem 270 og 350 passagerer. Hvor 787’eren stopper tager den nye opdaterede jumbojet, 747-8, over, mens megamonsterbamsen A380 tager over når A350 ikke kan længere. A380’eren kan i teorien tage op til 800 (sild i en tønde?), men vil typisk nok ”kun” blive brugt med ca. 510 sæder som max. Læste dog den anden dag om et selskab, der puslede med planer om at proppe 800 sæder ind i monsterflyet.

Hvis SAS en dag skal købe nye langdistancefly og har råd til at købe noget nyt og lækkert i stedet for at vælge flere af de eksisterende A330/A340’ere, så vil 787’eren stå stærkest. De kun 210 sæder, den lange rækkevidde og gode benzinøkonomi ville kunne danne grundlag for en række spændende SAS-ruter, som i dag ikke er rentable, da passagergrundlaget ikke er der til at fylde en 265-sæders A330’er eller A340’er eller fordi destinationen ligger for langt væk.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Fremtidens fly

  1. Andreas M skriver:

    Du tager lidt fejl af deres størrelser. Boeing 787 er en del mindre en Boeing 777. Boeing 787-8 er på størrelse med en A330-200 eller 767-400ER. Boeing 787-9 vil konkurrere med Airbus A330-300 og A350-800XWB. Boeing 787 er rettere en A330 killer. A340 killeren er 777 familien.
    Airbus A350-900XWB vil konkurrere med Boeing 777-200, mens Airbus A350-1000XWB skal konkurrere med Boeing 777-300ER. A350 familien er en 777 killer.

    Dette er meget normalt, da det tager mange år og resurser at udvikle et nyt fly, og det ville være for risikabelt at lave en direkte konkurrent. Boeing arbejder f.eks. allerede på Y3, som er en afløser for Boeing 777, som nok kommer inden for de næste 15 år. Til den tid har Airbus sikkert også en 787 konkurrent på vej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *