Norsk lyn-exit fra det jyske

Små fjorten dage. Så lang tid gik der fra Norwegian åbnede indenrigsruten København – Billund til man i dag besluttede sig for at lukke ruten igen fra 4. april. Medio februar åbnede Norwegian også tre andre ruter fra Billund til Malaga, Gran Canaria og Oslo. De to førstnævnte lukkes også omkring 1. april, mens kun forbindelsen til hjemlandets fjelde og trolde opretholdes.

Norwegian siger selv, at ruten ikke har levet op til forventningerne om lønsomhed og passagertilvækst, som man til gengæld ser det på ruten fra København til Karup, som nordmændene åbnede i januar og på ruten til Aalborg, som man åbnede i 2008 kort tid efter Sterlings konkurs.

Næste skridt i operation ”Vi knuser Cimber ved at rykke ind på selskabets indenrigs-enemærker” hedder ruten til Bornholm, som man åbner medio marts. I forvejen flyver både Cimber og Wings of Bornholm på ruten, så her bliver det nok også svært at fylde de store 737’er fly op fra starten. For at få en belægning på 70 procent, skal Norwegian i gennemsnit sælge ca. 130 billetter per afgang til de store 189-passagerers fly. Cimber skal kun skrabe 50 sammen til deres ATR-72 maskiner og sølle 33 til deres 48-personers ATR-42 fly. WoB skal kun rekruttere 23 locals for at få den samme belægning på selskabets lille propelmaskine.

Hos Cimber kan man glæde sig over at have vundet en lille sejr, og noget kunne tyde på at nordmændene også får det svært på ruten til solskinsøen. Men afstanden fra Vestjylland er så lang at de med lidt held måske nok skal lykkes med at få fodfæste på Karup-ruten. De meldinger jeg får fra svigerfamilien er at der er godt fyldt i flyverne fra heden.

At Norwegian også trækker sig fra de andre Billund-ruter må også varme i Sønderborg, hvor man kunne overveje at lave en ”Maersk Air” ved at gøre Billund til sin primære danske hub. Maersk Air søgte jo i frivillig eksil i det jyske langt fra SAS, da det ulovlige samarbejde mellem de to selskaber blev opdaget. Problemet med den strategi er bare at de i Billund ville skulle battle med lavprisselskabet over dem alle – Ryanair. Og her er Norwegian, Transavia og easyjet vand ved siden af.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

1.001 svar til Norsk lyn-exit fra det jyske

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *