Vikar-fly til SAS

Jeg har tidligere beskæftiget mig med hvilke flytyper SAS kunne forventes at indkøbe som permanent erstatning for de nu skrottede Q400-fly. Det har selskabet endnu ikke besluttet sig for, men midlertidige vikar-fly er det nu lykkedes at finde frem til. SAS Danmarks 12 Q400-fly bliver således afløst af fire CRJ regional jets, fire md-87’ere og fire AVRO-jetfly.

CRJ’erne lejes direkte hos producenten, SAS’ gode canadiske ven, Bombardier. SAS benytter sig i forvejen af tre CRJ-fly, som er indlejet fra Cimber Air inklusiv besætning.

Md-87’erne lejes hos Boeing, der har købt McDonald Douglas, der oprindeligt fremstillede md-87’erne, som SAS i forvejen har i flåden.

AVRO-flyene, som jeg ikke ved hvor SAS får fat i, er efterfølgeren til BAe-146-jetflyet, som blandt andet færøske Atlantic Airways anvender og som SAS også selv har indlejet et enkelt eksemplar af til brug på ruten fra Stockholm til London City lufthavnens særligt korte bane. Det britiske fly har nemlig korte landingsbaner som speciale og er derfor en udmærket afløser til Q400-flyene, der også kan komme hurtigt op og ned.

Med de tre vikar-flytyper får SAS nogle afløsere med både færre og flere sæder end Q400’ernes 70 siddepladser, hvilket gør tabet på manøvren mindre end hvis man kun kunne have fremskaffet 12 gamle Boeing 737’ere med 150 sæder i hver. Med lidt god planlægning kan det faktisk gå hen og give en mere effektiv udnyttelse af kapaciteten, da man til dels får lukket hullet mellem Q400’ernes 70 sæder og de mindste eksisterende jetflys 125 sæder, i det AVRO-jetflyene typisk kan tage mellem 85 og 110 passagerer.

Det ændrer dog ikke ved at skrotningen af Q400-flyene er en dyr manøvre og at disse fly kun er vikarer og en mellemstation mod indkøbet af omkring 27 helt nye fly.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *