Den store indenrigsanalyse – Del 2

På opfordring fra jer, kære læsere, har jeg stillet skarpt på dansk indenrigsflyvning. I sidste uge startede vi med at kigge på selskaberne, og i dag er turen kommet til lufthavnene.

Den nordjyske hovedstad, Aalborg, betjenes af hele tre selskaber med noget nær et rullende luftfortov. De fem timers togrejse gør naturligvis Aalborg til den mest populære danske indenrigsrute, og ville være den sidste der lukkede, hvis DSB en dag skulle få højhastighedstog, der drønede over en ny Kattegatbro og tilbagelagde turen fra Istedgade til Jomfru Anne Gade på 60 minutter. Det ville nok være samtidig med at Naser Khader sagde noget fornuftigt – så det sker ikke lige foreløbigt. Mange almindelige nordjyder vælger at ofre det lidt mere på en flybillet i stedet for en togbillet for at kunne komme det hurtigere hjem til familien nordenfjords eller over til den fortabte søn i Køwenhavnstrup. Det er med til at fylde de mange fly, der i dag suser frem og tilbage. Mere end 40 afgange i løbet af en dag!!

En anden indenrigsrute, som det ville kræve en meget stor infrastrukturinvestering at tage livet af, er ruten til Rønne. Her ville kun en tunnel eller bro kombineret med førnævnte højhastighedstog kunne dræbe ruten. Faktisk har Rønne hele to indenrigsruter. Om sommeren flyver Cimber nemlig fra solskinsøen til Billund, så jyderne har en hurtig smutvej til klippeøen. Rønne har i øvrigt også udenrigs-sommerruter til Norge og Tyskland. Til sommer åbner lokale Wings of Bornholm en sæsonrute til Rønneby målrettet svenske turister. Af de tre ruter Norwegian snart går ind på, vil mest spænding nok samle sig om ruten til Rønne, hvor der som nævnt allerede er to selskaber i dag. Vil det kunne knække WoB? Eller betyder det i virkeligheden at bornholmerne rykker tættere sammen og stiller sig bag det lokale selskab, så Cimber bliver hårdest ramt?

Karup er ikke helt så sikker i sadlen som de to foregående, men der skal dog meget til for at vælte luftbroen til heden. Motorvej til Herning og Holstebro gør det ikke alene, og det er nok ikke Birk Centerpark og Hjerm, der først får højhastighedstogforbindelse til hovedstaden. Selv om alle vestjyder har mindst en bil, så er Karups akilleshæl forbindelsen på landjorden. En bus til Viborg gør det ikke alene. Som minimum kunne man forvente ditto til Herning.

Århus – eller Ebeltoft International – er ligesom Billund også en rute som toget langsomt er ved at overflødiggøre. Den ligger for langt væk fra Midtbyen og der er ingen højhastighedsmetro derud. (I skulle have flyttet lufthavnen til Thomasminde, Hammel eller ned på havnen, som jeg plæderede for for 10 år siden, I reaktionære tosser og maskinstormere 🙂 ) Qua Århus’ størrelse vil der altid være nogle meget fortravlede advokater, politikere og lignende til at fylde flyene op. Selvom der er kort indtjekningstid i indenrigsgården, så er det ikke meget længere man kan sove, hvis man skal nå frem til et kl. 9-møde i Århus og tager flyveren i stedet for toget. Tirstrups fremtid ligger derfor i udenrigsruter, som man, lufthavnenes placering taget i betragtning, er ved at have en pæn lille portefølje af.

Cimbers hjemmebane, Sønderborg, vil også bestå mange år frem. Det sønderjyske erhvervsliv står sammen og vil gå langt for at bevare den københavnske forbindelse. Køretiden til Hamborg og Billund er lige en anelse for lang til at gøre Kastrup helt overflødig som transitlufthavn. Så længe vi ikke har en Bøjden-Fynshav-forbindelse og en motorvej langs rute 8, Bøjden – Nyborg, så er Sønderborg-ruten fortsat den primære vej til DI-konferencerne i København. Fire timer i futteren er ganske enkelt for lang tid.

I takt med at man i Billund selv får stadig flere udenrigsruter, så bliver ruten til Kastrup stadig mere og mere uinteressant, da behovet for at flyve til Kastrup for at komme ud i verden formindskes. Det er trods alt mere logisk at flyve direkte til Frankfurt eller Amsterdam. Eller til de samme to destinationer og derfra ud i den store verden, i stedet for at skulle over Kastrup til Frankfurt og først derefter videre til Bangalore, Bahrain eller Baltimore. Med to timer i tog fra Vejle er der heller ikke den store fidus i at flyve frem og tilbage til møder i København. En lille gruppe af meget travle folk vil dog sikkert stadig benytte ruten. Passagertallet på indenrigsruten lå fra 1990 til 1997 på mellem 250 og 300.000 om året. I 2009 havde ruten 114.000 passagerer – det laveste niveau siden 1975.

Thisted bør også lige nævnes. Der flyves ikke på ruten i dag. Men indtil for få år siden gik selskabet Scan-con til opgaven med krum hals og Sunair fløj her også en del år. Om et ”Wings of Thy” ville have sin gang på jord kunne man tvivle på. Jeg tror ikke den lokale opbakning er stor nok. Og Thy er ikke ligefrem turistmål af bornholmske dimensioner. Men navnet er fedt.

I det foregående afsnit om dansk indenrigsflyvning, hvor vi så på selskaberne under de hjemlige himmelstrøg, kom vi også ind på de ruter, der ikke flyves ud af Kastrup, men mellem provinslufthavne. Det er fra Roskilde til Anholt, Læsø og Samsø. Fra Esbjerg til Billund og fra Billund til Tirstrup. Da Roskilde og Kastrup har samme ejer, som ikke ønsker at skabe en konkurrent til sig selv, får Roskilde nok ikke lige foreløbig flere ruter. Hverken ind- eller udenlands. Anholt, Læsø og Samsø kan med lidt held godt sikre sig en lavprisrute til Miami 🙂 Skulle bare se om I var vågne…

I Esbjerg gør det givetvis ondt på selvværdet, at man ikke har en rute til Kastrup og mon ikke man af og til ønsker at man lå længere væk fra Billund. Til gengæld er lufthavnen på John Tranumsvej Danmarks helikopterlufthavn nummer ét. Ja, vel den eneste med regelmæssig helikoptertrafik i noget nær fast rutefart til olieplatformene i Nordsøen. Olien er også det, der danner grundlag for Danish Air Transport-ruten til Stavanger via Billund og bmi’s udenrigsrute fra Aberdeen. Selvom man stadig har et Ryanair-fly på forsiden af sin hjemmeside, så er det ved at være et par år siden det irske selskab forbandt fiskerbyen med London.

Dansk indenrigsflyvning er i god form og vil bestå i mange år endnu. Den stigende konkurrence på stadig flere ruter vil utvivlsomt skaffe flere kunder i butikken og attraktive priser. Men jeg tvivler på at Norwegian vil blive ved med at flyve indenrigs med alt for store fly med garanteret tab til følge i alt for mange år, hvis ikke der er udsigt til at de kan knække halsen på Cimber. Når de er væk igen, vil priserne finde et naturligt leje igen. Så nyd det og få aflagt moster Erna i Haderup et besøg, mens det stadig er billigere at flyve til Karup end at købe en Eton-skjorte.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

0 svar til Den store indenrigsanalyse – Del 2

  1. Anonymous skriver:

    “Cimbers hjemmebane, Sønderborg, vil også bestå mange år frem. Det sønderjyske erhvervsliv står sammen og vil gå langt for at bevare den københavnske forbindelse. Køretiden til Hamborg og Billund er lige en anelse for lang til at gøre Kastrup helt overflødig som transitlufthavn”

    Det stemmer ikke helt overens med hvad Cimber selv melder ud.
    http://www.jv.dk/artikel/810006
    Danfoss er også en af de tunge drenge der igennem Cotra (Jysk lobbyisme for flere direkte udenrigsruter) er med til at kæmpe en brav kamp for Vest Dansk luftfart.
    Jeg ville nok ikke satse ret mange penge på at Sønderborg Lufthavn, eksistere med indenrigsfly ret lang tid igen. Det er efterhånden også svært at overbevise skatteyderne om at det er vigtig, med en lokal lufthavn, når sugerøret er med til at dræne de offentlige kasser.
    Tilbage er så spørgsmålet vil Cimber overleve?
    Hvis ikke, findes der næppe nogen der vil overtage den rute, det samme gør sig nok gældne i Karup. Vil SAS så overtage denne rute i kamp mod Norwegian? Her tænker jeg tilbage på BLL-CPH som de stoppede i 2005 her havde de 130.000 pax og aligevel et 2 cifret underskud.
    Jeg begynder mere og mere og tro på Ålborgs spådom, at der kun findes 3 betydelige lufthavne i 2013. Og her kan jeg godt forestille mig, at både Sønderborg, Odense og Karup er slettet helt fra kortet med trafik.

    http://www.boarding.no/art.asp?id=34197

  2. Andreas skriver:

    Min analyse bygger på et optimistisk syn på dansk indenrigsflyvnings fremtid. Jeg synes indenrigsflyvning og provinslufthavne er hamrende charmerende – på deres egen måde.

    Nej, SAS ville aldrig gå yderligere ind på dansk indenrigs. Afstandene er for korte og deres fly for store. Så hellere bruge kræfterne på de passagertunge ruter i Norge og Sverige.

    Hvordan verden ville se ud hvis Cimber gik konkurs tør jeg slet ikke tænke på. DAT og Sunair kunne måske tænkes at gå ind på de ruter, de kunne se et potentiale i. Sunair opererer i forvejen ud af BLL, men de satser netop på direkte ruter uden om CPH. De ville derfor tildels konkurrerer med sig selv og bringe passagerer videre til SAS i CPH. DAT har også ATR-42’er-fly som Cimber og ville derfor rimelig nemt kunne opbygge en indenrigsforretning ved at overtage Cimbers gamle fly, ligesom Cimber overtog Maersk Airs CRJ-jets.

    Men det er langt fra sikkert at de to havde lyst og musklerne til det. En ting er i hvert fald sikkert, Norwegian er væk lige så snart Cimber er lukket og slukket. De er her ikke for vores blå øjnes skyld, men kun for at presse konkurrenten på europæisk lavpris ud over afgrunden.

    Jeg forstår ikke helt Cimber-chefens udtalelser i den artikel i JV som du linker til. Det er lidt som at pisse i egen redde, og ovenikøbet pisse på sine ejere… Jeg tror ikke man får flere kunder ved at skælde ud på potentielle kunder. Ikke ligefrem smart når man i forvejen er presset.

    Læg mærke til ordet “betydelige” lufthavne i dit indlæg. Hvad er definitionen på en betydelig lufthavn? 1 udenrigsrute (så er Esbjerg med), 5, 10, 40?? De danske lufthavne har altid været i forskellige vægtklasser og der er nok ikke tvivl om at Aalborg vil bevæge sig op ad mod Billund, men bare tilnærmelsesvis i nærheden af dem med hensyn til rutenet m.m., kommer de ikke lige foreløbig.

  3. Mikkel skriver:

    Der er nu efter denne artikel at dømme meget der tyder på at man stadig er villig til at kæmpe for lufthavnen i Sønderborg:

    http://www.jv.dk/artikel/812429

    Jeg bor selv i Rungsted og besøger familien I Sønderborg 6-7 gange om året ved at flyve på København-Sønderborg, og jeg ville være meget ked af at miste ruten (jeg ville ikke komme der 6-7 gange om året, hvis det skulle være med tog eller bil!).

    Du skriver, at Norwegian kun flyver indenrigs i DK indtil Cimber er knækket! Hvad f.. er det for noget svineri? Hvorfor er den danske presse så kun ude efter Cimber og ikke Norwegian? Er pressen købt??? Det er sgu da en katastrofe for områderne omkring Sønderborg og Karup, hvis Cimber går ned! Danskerne burde boykottet Norwegian og støtte Cimber. Det handler om mere end to selskaber, det handler om at bevare vigtig infrastruktur for de jyske erhvervsliv! Mikkel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *