Finsk frieri

Jeg har ikke tal på hvor mange gange der i medierne har været spekuleret i en fusion mellem Finnair og SAS, og hvor ofte der har været spekuleret i et Lufthansa-køb af SAS. Virksomhedernes topchefer har også været med til at bære ved til bålet med diverse frierier i medierne. Efter en periodes radiotavshed er Finnair nu på banen med frieri rettet mod IAG-gruppen, der er moderselskabet for fusionen mellem British Airways og spanske Iberia.

Finnair, BA og spanierne kender hinanden fra Oneworld-alliancen, og Finnair vil hellere lege med de to selskaber end at blive slugt af Lufthansa eller blive den lille i et ægteskab med SAS. Og det forstår man godt.

Luften har alle dårlige været tyk af denne slags prøveballoner, og derfor skal man også passe på med at tage udmeldingen for mere end den er. Den er dog udtryk for en klar tendens i europæisk luftfart. Nemlig den, at de toneangivende fullserviceselskaber klumper sig sammen i tre grupperinger ledet af henholdsvis Lufthansa, BA/Iberia og Air France/KLM. Tyskerne sidder med ejerskabet af både Austrian, Swissair og Air Brussels tungt på centraleuropa, mens AF/KLM har tætte bånd til Alitalia. Endelig har BA og Iberia slået pjalterne sammen. Hvis de får finnerne med i folden er der omtrent kun ét selskab tilbage blandt de store vesteuropæiske fullserviceselskaber: SAS.

SAS er på en særdeles positiv kurs tilbage fra fordums konstante krisetilstand og skal ikke nødvendigvis sælges lige foreløbig. Når den tid kommer, hvis den nogensinde kommer, så vil Lufthansa naturligvis være den mest oplagte køber. Men et offensivt opkøb fra AF/KLM’s side kan heller ikke udelukkes, hvis de kan se at LH og BA/IB er ved at skabe et duopol nord for Ardennerne.

Der er blevet talt meget om europæisk konsolidering. Hvis det en dag for alvor skulle få luft under vingerne er der uden tvivl lagt op til noget af et powerbattle mellem de tre store om territorier.

Min indskudte bemærkning, om hvorvidt SAS nogensinde bliver solgt, bunder i, at jeg ikke fornemmer den store lyst hos de tre statslige ejere til at gamble med det skandinaviske nationalklenodie og de mange arbejdspladser og gode direkte flyforbindelser som det skaber at have sit eget luftfartsselskab.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *