neo rydder bordet – og hvad gør Boeing ved det?

Den store vinder på Paris Airshow blev Airbus og deres A320neo, der er den kendte A320’er med en ny motor (new engine option), der giver en 15 procents brændstofbesparelse.

Airbus rundede en succesfuld uge af med fuld knald. Onsdag præsenterede de verdens største flyordre, da det indiske lavprisselskab IndiGo bestilte 180 neo’er og torsdag slog Airbus sin egen én dag gamle rekord med 200(!) fly til lavprisselskabet AirAsia. Dermed har Airbus solgt mere end 660 neo’er på showet på den stærkt statsstøttede flyproducents hjemmebane.

Inden man falder i svime over ordrefloden, så er det værd at huske på, at Airbus har tradition for at pulje ordreannonceringer sammen og fyre dem af i et festfyrværkeri i lige præcis den ene uge om året hvor der i lige år er Farnborough og ulige år er Paris Airshow.

Uanset hvornår de bliver offentligt kendte, så er omfanget af neo-ordrerne imponerende. Selv for en inkarneret Boeing-mand som undertegnede.

Men tillad mig alligevel at drysse lidt malurt i bægeret (oven på verdens to største flyordrer). Flere af de store ordrer kom fra leasingselskaber. De har ikke valgt neo til på bekostning af noget andet. De køber blot neo’er ind for at have varer på hylderne. De har også købt stort ind af Boeing 787’ere. Så om fem år kan de tjene gode penge på at lease de nyeste og mest brændstoføkonomiske fly ud til selskaberne.

Før annonceringerne af de to asiatiske megaordrer var udmeldingen om SAS’ ordre mandag et af de mest markante køb fra rigtige flyselskaber på Paris Airshow. SAS er således blandt nogle af de første kunder. Det har sikkert givet dem en god pris, men giver også en vis usikkerhed. Det er ikke helt nyt fly, men motoren er stadig rimelig kritisk for flyets evne til at holde sig i luften 🙂 Men flykøbet forstærker forhåbentlig den optimisme og tro på fremtiden, som man begynder at spore hos det hårdtprøvede selskab. Deres massive fokus på punktlighed og mange frekvenser er deres “unique selling points”, som tydeligt distancerer dem fra lavprisselskaberne og fasttømrer deres position som de forretningsrejsendes foretrukne selskab.

Det har overrasket mange, at Airbus har kunnet få så stor succes med blot at montere nye motorer på et gammelt flystel. Men forsinkelser på både A380, B787 og nu også A350’eren har ikke just gjort flyselskaberne mindre nervøse for at bestille helt nye flytyper. Det helt store mantra med de oliepriser vi har p.t. er, at nedbringe brændstofforbruget. Og 15 procents reduktion uden at skulle tage den risiko der er forbundet med en helt ny flytype, har naturligt nok tiltrukket mange.

Det store spørgsmål er derfor: Og hvad så nu, Boeing?

Boeing har tidligere sagt at de senere i år vil melde ud om deres modtræk bliver en opgraderet 737’er a la neo, eller det bliver et helt nyt fly udviklet på erfaringerne fra 787’eren, hvor man jo har lært en del om kompositmaterialer. Efter Airbus’ ordrecirkus i Paris lyder estimatet fra Chicago/Seattle nu på en udmelding om et par måneder. 

På nettet går et evt. helt nyt fly under betegnelsen 797.

Nogle af Boeings mest trofaste kunder til 737-800’eren de sidste 5-10 år har været de europæiske lavprisselskaber, der har set muligheden for at få et brændstoføkonomisk fly, som kan passe ind i en flåde med ældre 737’ere. Lavprisselskaberne ser hele tiden på at holde enhedsomkostningerne nede og et endnu mere brændstoføkonomisk fly som neo’en kunne derfor umiddelbart lyde lokkende. Men en enhedsflåde med kun én flytype er også alfa og omega for lavprisselskaber som Norwegian og Ryanair. Så mon ikke de helst ville være interesserede i en opgraderet 737’er?

Beslutningen om at gå efter en opgraderet 737’er eller satse på en helt ny flytype handler også meget om timing. Skitserne til 737-upgrade ville kunne præsenteres senere i år og de første ordrer indgås på Farnborough næste år. Flyet ville så kunne komme på markedet 1-2 år efter neo’en og være en direkte udfordrer. Men man kan også vente en omgang og være de første til at komme med en helt ny flytype i en hel anden liga – ligesom det er tilfældet med 787 nu, hvor Airbus halser håbløst bagefter med A350’eren. Men så taler vi først levering om 7-10 år fra nu. Mange år at skulle sidde på airshows og se konkurrenten skovle neo-ordrer ind. Det er ikke alle flyselskaber, der køber nye fly så sjældent som SAS. Men det er ikke en dagligdags forteelse. Derfor gælder det også om hele tiden at have et konkurrencedygtigt produkt på hylden. Og her kan Boeing, hvis de vælger at udvikle et helt nyt fly, blive hægtet af på afgørende handler i de kommende år, fordi neo’en på købstidspunktet er det bedste bud.  

Som omtalt flere gange, så er Airbus snart ikke længere Boeings eneste konkurrent. Kinesiske Comac og russiske MJ-21 trænger sig også på. Ville en helt ny flytype i en helt anden liga ikke være det bedste våben mod den øgede konkurrence?

Hvad synes I Boeing bør vælge at gøre?

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til neo rydder bordet – og hvad gør Boeing ved det?

  1. Lars skriver:

    Lancer en 737neo as soon as possible.

    Få Dreamlineren i luften, og fokuser dernæst på en afløser for 737 omkring 2020, men vent med at offentliggør planerne til et belejligt tidspunkt der driller Airbus og de nye konkurrenter mest muligt. Gerne så de er klar med flyet inden for få år efter lanceringen.

    Lars

  2. Cphmoose skriver:

    For Boeing er det grundlæggende et valg mellem en rød og en blå strategi udviklingsstrategi. Eller mellem mange små skridt og et stort innovativt spring.

    Se fx http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2011/03/clean-sheet—boeings-all-new-2.html

    Cphmoose

  3. Bravo skriver:

    Situationen er ikke så grum som mange ser den. Hvem forventede f.eks. at Air Asia, LAN eller IndiGo, eller andre eksisterende A32X kunder ville købe andet? Det var stort set kun inkarnerede Airbus kunder som købte den, foruden leasing selskaberne. De eneste som skiller sig ud er SAS (som dog har A32X i Kastrup flåden), og Garuda som vil bruge dem til et nyt lavprisselskab. Hvis en Boeing 737NG kunde købte den, så ville situationen være langt værre.

    Jeg er ikke i tvivl om at Boeing er i gang med at finde frem til en afløser, men man må ikke glemme at den nye A320NEO er udsolgt frem til 2018/2019. Man kan stadig få en 737NG flere år forinden.

  4. Martin skriver:

    Så annoncerede Boeing en ny 737… Godt ramt Lars!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *