Paris: Det store ordre-cirkus

Flyproducenterne benytter traditionen tro Paris Airshow til at sprøjte annonceringer af nye ordrer ud. Boeing har tidligere kritiseret Airbus for at pulje alle sine bestillinger det seneste halve år sammen og offentliggøre det hele i Paris- eller Farnborough-ugen. Men nu ser det ud til amerikanerne er vendt rundt på en tallerken og faktisk selv har lagt mest aggressivt ud her på showets første dag. Særligt to ordrer springer i øjnene hos mig.

Den ene er selvfølgelig SAS’ køb af 30 Airbus A320 neo og option på yderligere 11. En stor fjer i hatten for neo, som mange ellers har rynket på næsen af. For dybest set er der jo bare tale om et gammelt fly med nye motorer. Og ikke et helt nyt fly i kompositmaterialer som Boeing 787. Desuden er det et klart signal om at SAS er ved finde sine ben igen. Og det er i et skandinavisk perspektiv slet ikke så ringe endda.

Den anden er to anynome køberes ordre på i alt 17 Boeing 747-8. Den opdaterede jumbojet har haft svært ved at slå igennem på passagersiden, mens den har været rimelig populær blandt cargokunderne. Det bliver interessant at se om dette var en enlig svale, eller om der kommer flere i løbet af ugen.

I løbet af ugen bliver det især interessant at se hvor mange Boeing 787’er ordrer Boeing kan lande. Et flyleasingfirma har i dag købt fire, men Boeing ville tiltrække sig stor opmærksomhed, hvis 787’erens ankomst til Paris onsdag blev akkompagneret af annonceringen af en stor ordre til en markant kunde. Ja, i bedste fald til et af de store europæiske selskaber, der typisk flyver Airbus. I det modsatte ringhjørne står Airbus A350, der dog stadig mangler at blive samlet til et fly. En interessant kamp i kampen bliver hvem af de to, der får flest bestillinger med hjem.

Og hvad med Airbus’ fugl Føniks, Airbus A380? Vil den store hvide hval være i stand til at komme ud i ordre-vandet igen efter at den har ligget strandet i snart flere år? Jeg tror ikke vil vi se særligt mange A380-ordrer, og slet ikke fra nye kunder. Hvis de kommer, så kommer de nok fra nogle af de arabiske eller asiatiske selskaber, som allerede har bestilt flyet.

Ved siden af det store Boeing vs. Airbus-battle bliver det også værd at følge med i om russerne og kineserne får noget i ordrebøgerne, og om Bombardiers C-serie får luft under vingerne.

Der bliver meldt rigtig mange ordrer ud under Paris Airshow, og jeg kan ikke følge med i det hele. Så skriv gerne i kommentarfeltet hvis I registrerer en særligt interessant ordre.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *