Cimber: Er der nogen, der har friske penge eller vil købe os?

Cimber Sterling er igen igen i store vanskeligheder og taler nu direkte om at lade sig fusionere med eller opkøbe af en anden spiller på lavprisflymarkedet. Sønderborg-virksomheden meddelte i dag fondsbørsen, hvor man har været i 17 måneder nu, at man nedjusterer forventningerne til årets resultat for 2010/2011. I marts nedjusterede man forventningerne fra et minus på mellem 20 og 80 mio. til et minus på mellem 125 og 145 mio. Nu lyder meldingen fra flyselskabet at man forventer et minus på mellem 190 og 200 mio. Så på bare to måneder er man gået fra 20 til 200 mio.

Derfor er der også iværksat en redningsplan, hvor Cimber har fået et kapitaltilsagn på 300 mio. kr. over de næste tre år fra GEM Global Yield Fund Limited. Denne garanti skal være med til at sikre Cimber Sterling “rimelige vilkår” i de forhandlinger, der tilsyneladende allerede finder sted med mulige industrielle og finansielle investorer.

Selskabet skriver i sin meddelelse til markedet:

“Luftfartsindustrien er fortsat under stort pres med konstante udfordringer, og ikke mindst præger den vedvarende overka-pacitet i markedet Cimber Sterlings muligheder for rentabel vækst. Dette har sat sine spor og medført, at Cimber Sterlings kapitalgrundlag ikke vurderes at være tilstrækkeligt. Bestyrelsen har derfor iværksat en proces, der har til formål at sikre en langsigtet styrkelse af selskabets kapitalgrundlag og strategiske markedsposition.

Cimber Sterling har i forbindelse med denne proces modtaget positive interessetilkendegivelser fra en række potentielle investorer (industrielle og finansielle), og der pågår for øjeblikket drøftelser med et antal af disse. Disse drøftelser vil – såfremt de falder positivt ud – resultere i en styrkelse af kapitalgrundlaget.”

Det selskabet skriver er, at man allerede nu er i forhandlinger med både andre flyselskaber og investorer uden for branchen. Jeg hæfter mig især ved formuleringen om en styrkelse af en strategiske markedsposition. Hvordan styrker man sin markedsposition? Ja, det kunne man gøre ved at lade sig fusionere med en anden spiller på markedet, som kunne være interesseret i at få fingre i det blødende dyr i flokken.

Norwegian er naturligvis den mest oplagte industrielle køber, da det er nordmændene som sønderjyderne især slås med på de danske indenrigsruter og på leisure-ruterne ud i Europa. Men nordmændene er sandsynligvis kun interesseret i Cimber Sterlings lavprisaktiviteter, hvor man anvender Boeing 737’ere – ligesom Norwegian. De regionale feederaktiviteter med CRJ-200 fly og danske indenrigsaktiviteter med ATR42/72-fly har nordmændene ikke noget at bruge til. De kører en ren lavprisforretning med én flytype.

Så gad vide om man kunne forestille sig et opkøb i flere bider. Lavprisforretningen til Norwegian og de regionale feederaktiviteter til SAS – der i forvejen har indlejet flere af Cimbers CRJ-fly. Cimber Sterling kunne så beholde sine indenrigsaktiviteter med ATR42/72-flyene. En slags back to basics. Tilbage til før man fik storhedsvanvid, købte resterne af Sterling-konkursboet og gik på børsen, vil kritikerne nok sige.

Hvad hvis SAS købte det hele? Det ville styrke selskabet gevaldigt på det danske indenrigsmarked, hvor man har det svært i den intense priskonkurrence. Måske styrke dem lidt for meget til Konkurrencestyrelsens smag. De ville få udvidet deres flåde af regionaljets og SAS har samtidig en interesse i fortsat at have de p.t. indlejede CRJ-200’ere til rådighed. Cimbers 737’er-flåde er kompatibel med SAS’ 737’er-flåde på baserne i Norge og Sverige, hvor de ville kunne medvirke til at udskiftningen af de brændstofslugende MD-80’ere gik hurtigere. Det ville så betyde, at man overlod lavprismarkedet til Norwegian og de ikke-skandinaviske aktører.

Den tanke lyder besnærende, bortset fra et lille men. Har SAS pengene til det? Situationen er i bedring i det skandinaviske selskab, men stadig ikke helt god. Og selskabet har netop frasolgt sine ejerandele i andre selskaber som AirBaltic og Spanair. Men der er forskel på at være medejer af et selskab og så opkøbe det og integrere det 100 procent i din eksisterende organisation. Og mon ikke Cimber Sterling er forholdsvis billigt til salg? De aktier, der for 17 måneder siden blev udbudt til kurs 10, ligger nu på en kurs under 2 kr. per aktie. Planen var i øvrigt oprindeligt at udbyde aktierne til kurs 22!!

Norwegian og SAS er de to mest oplagte industrielle købere. Men hvad hvis vi tænkte lidt ud af den skandinaviske boks? easyjet og Ryanair har ikke tradition for at vokse gennem opkøb, men vokser kun organisk. Så det ville komme meget bag på mig, hvis de købte lavprisdelen af Cimber Sterling. Men hvad med Air Berlin? De har netop tradition for at vokse gennem opkøb, og Cimber Sterling ville kunne give dem et helt unikt skandinavisk brohoved. Men igen, hvorfor? Air Berlin distancerer sig i højere og højere grad fra lavprismarkedet. Hvorfor skulle de være interesseret i at gå ind i den blodige lavpriskrig ud af København?

Hvad så med Transavia? De har også selv 737’ere, og trak sig ud af CPH fordi konkurrencen var for hård. Med en mindre spiller kunne det være de have mod på at komme tilbage.

Jeg tror ikke at en industriel spiller (et andet flyselskab) er interesseret i blot at blive medejer med en andel på 10, 20, 30 eller 40 procent. Hvad skulle de det for? Det ville med stor sandsynlighed blot betyde at de tabte penge. Hvis Cimber Sterling skal på ret kurs kræver det drastiske midler. En industriel spiller ville derfor højest sandsynligt være interesseret i at integrere de dele af selskabet, som køber kan bruge, ind i sin egen organisation og sælge resten videre eller lukke det ned. Og en finansiel investor har også sine penge kær. Så også han ville kræve at der blev taget drastiske skridt.

Som I kan se, så kan jeg komme på flere aktører, som lavprisdelen kunne være interessant for. Den regionale feederdel kunne måske appellere til SAS. Men den danske indenrigsforretningen med de små ATR42/72-propelfly ser jeg ingen oplagt industriel køber til. Især ikke hvis en kommende S-SF regering indfører en passagerafgift på 75 kroner per passager, der letter fra en dansk lufthavn. Den vil netop slå dobbelt så hårdt på indenrigsruterne som på udenrigsruterne. En sådan afgift kunne dog tænkes at få Norwegian til at trække sig ud af indenrigsmarkedet, hvor de reelt kun er for at kunne slå løs på Cimber Sterling, og så bruge flyene på mere lønsomme ruter. Cimber Sterling ville så stå tilbage med en billig propelflåde og monopol på alle ruter bortset fra AAL og AAR, hvor SAS også fortsat ville være til stede.

Som I kan se bliver det uden tvivl interessant at følge resultatet af de igangværende forhandlinger.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *