A380 til Europa

Nu kommer megaflyet Airbus A380 snart for alvor til Europa når Air France og Lufthansa i de kommende måneder sætter de første eksemplarer ind. For Air France går startskuddet allerede om under tre uger, den 23. november, hvor det bliver ruten Paris – New York, der får fornøjelsen. Lufthansa har ikke sat dato på, men siger bare ”andet kvartal 2010” og heller ikke noget om hvilken rute, der bliver den første, der får æren. Men mon ikke Frankfurt til New York eller Los Angeles er gode bud.

Europæerne er lidt efter Singapore Airlines, Emirates og Qantas, der allerede har 380’eren flyvende på ruter som Singapore – London, Dubai – New York og Melbourne – Los Angeles.

Hvordan går det i øvrigt med at få solgt megaflyet, der kun kan lande i et fåtal af lufthavne verden over ?

Lidt trægt er vist en underdrivelse. Med kun to ordrer i år er Airbus nu kun på 200 ordrer i alt. Oprindeligt regnede man med break-even ved 270 ordrer, men på grund af de store forsinkelser (ca. 2 år) hed tallet i 2006 420 og ifølge Airbus er det nu endnu højere. Hvor højt vil de ikke sige.

Problemet for Airbus er at flyet kun er interessant for et fåtal af verdens flyselskaber. De helt store, der flyver mange mennesker mellem de helt store lufthavne, hvor flyet kan lande. SAS, Austrian, Finnair, Swiss, LOT og Aer Lingus bliver aldrig A380’er kunder, medmindre CPH, Wien, Helsinki, Zurich, Warszawa og Dublin bliver udbygget markant og passagergrundlaget på ruterne til New York to- eller tredobles.
Mange af de potentielle kunder har allerede bestilt A380’eren. De tre store europæere, Lufthansa (15 eks.), Air France (12) og BA (12), samt de store asiater, Singapore (19), Qantas (20), Thai (6) og Korean Air (10) har alle været der sammen med vækstgale selskaber som Emirates (58!!!), konkurrenten Etihad (10) og indiske Kingfisher (5). Og A380’eren er ikke et fly man køber mange af til sin flåde, da den som nævnt kun kan bruges på et begrænset antal ruter.

Ingen amerikanske eller japanske selskaber har meldt sig som købere, ligesom Indien og Kina kun er noteret for 5 til Kingfisher og 5 til China Southern Airlines. Amerikanerne kigger nok snarere på den nye jumbojet 747-8 og 787’eren fra lokale Boeing, der vil kunne give flere afgange i stedet for at skulle fylde en hel A380’er. Der ligger dog helt klart et potentiale i Kina og Indien. Japanerne? Ja, de er generelt store Boeing-fans, men bruger som bekendt 747’ere på indenrigsruter i Solens Rige, og her kunne 380’eren være interessant!! Men nok først når verdensøkonomien er kommet på fode igen.

Om jeg står klar i Paris den 23. november med en billet til New York? Næh, det skal I ikke regne med. Jeg er som bekendt mere til Boeing og sparer derfor krudtet til når Boeing 787’eren går i luften i 4. kvartal næste år hos japanske ANA. Men skal jeg en dag alligevel til Singapore eller New York, kunne det da godt ske, at jeg valgte en A380’er flyvning frem for en tur med en anden flytype.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

0 svar til A380 til Europa

  1. tlj skriver:

    Tror du virkelig på at 787 er klar til 4. kvartal? – og hvor meget er det nu den er forsinket allerede?

  2. Andreas skriver:

    Jeg vil inden længe kigge nærmere på hvordan det går med A350 vs. 787 og 747-8 vs. A380.

  3. Anonymous skriver:

    Vi glæder os.
    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *