No go to GO

Det tyske lavprisselskab Germanwings, der flyver fra Kastrup til Køln, siger nu definitivt nej til at bruge Kastrups lavpristerminal CPH GO. I den anledning kan man passende spørge, om CPH GO (der oprindeligt blev kaldt Swift) var en fejlinvestering.

I juni 2010 forklarede lufthavnens pressechef at netop Germanwings var et af de selskaber, som man var i dialog med.

“Transavia.com, Germanwings & easyJet er de selskaber, der offentligt har meldt ud, at de er interesserede i at benytte CPH Swift, og vi er i dialog med en række andre flyselskaber om muligheden – både selskaber, der allerede er repræsenteret i CPH, og selskaber, der ikke er her,” sagde pressechef Søren Hedegaard Nielsen dengang.

I mellemtiden har Transavia helt forladt Kastrup, mens easyjet er flyttet ind i GO. Nu siger Germanwings nej tak og ingen andre selskaber er kommet til siden pressechefens udmelding for et år siden.

Germanwings forklarer afvisning af CPH GO med, at man ikke formår at leve op til de i alt 18 krav, som lufthavnen stiller for at give adgang til GO.

Et af de selskaber, som tidligere har udtrykt stor skepsis over for CPH GO (eller Swift, som det tidligere hed) er Cimber Sterling.

Hvis GO var så genial en idé, ville man tro, at alle lavprisselskaberne stod i kø til en skræddersyet lavpristerminal, som kunne være med til at nedbringe deres enhedsomkostninger. Men det gør de ikke. GO er blevet easyjets helt egen soloterminal. Ingen haleror fra Norwegian, Cimber, Germanwings, Ryanair, Wizz, Vueling eller andre. Lufthavnens pressechef pointerer dog over for mig, at easyjets trafikprogram for 2011 lyder på en kapacitet på 900.000 passagerer. Det er dermed tæt på lufthavnens målsætning om 1 mio. passagerer gennem terminalen det første år (GO åbnede 31. oktober 2010).

Københavns Lufthavne brugte 200 mio. kroner på at bygge GO. Og beslutningen om at etablere en terminal dedikeret til lavpris kom som en reaktion på tidligere CPH- direktørers projekt med at etablere en konkurrerende terminal, kaldet Terminal A, i lufthavnens sydøstlige hjørne. Dette projekt er imidlertid strandet hos konkurrencemyndighederne, der sidder og grubler over om en konkurrerende virksomhed, skal have lov til at drive virksomhed på Københavns Lufthavnes arealer. For nogle ville det være som at give Fakta lov til at åbne en butik i hjørnet af Føtex.

Da Terminal A ikke er kommet i luften og lavprisselskaberne ikke har kastet sig frådende over GO kunne man foranlediges til at kalde CPH GO en fejlinvestering. Men så langt vil jeg ikke gå. En måske lidt unødvendig investering er hvad jeg vil nøjes med at kalde det.

I lufthavnen vil man sikkert sige, at easyjet kun har ekspanderet i CPH pga. GO. Og det er sikkert rigtigt nok. Men hvis man havde valgt at bruge energien på at etablere redaktørens hjertebarn :-), en lavprislufthavn i Roskilde, havde man sandsynligvis ikke kun fået besøg af easyjet-fly, men også af fly fra ryanair og de andre store lavprisspillere. Præcis som vi ser det i Oslo og Stockholm, som begge har to lavprislufthavne, der fungerer som alternativer til Gardermoen og Arlanda og beflyves i stor stil af bl.a. Ryanair. De fire lufthavne ligger langt længere væk fra city end Roskilde gør.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til No go to GO

  1. Fysikeren skriver:

    Såvidt jeg ved, så kan et flyselskab i CPH GO ikke have en rute, hvor der benyttes en hub i den anden ende. Dvs. Air Berlin, Germanwings og andre er udelukket, selvom alle passagerne skal til eller fra CPH. Dermed er der vel kun Easyjet, Ryanair og Wizz Air til at løfte opgaven.

    Lars

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *