Største muligheder på den amerikanske vestkyst – men kun SAS til at løfte

Kort før påsken offentliggjorde Københavns Lufthavn oversigten over det totale antal passagerer, som i 2010 rejste fra CPH til en destination med et eller flere stop. De to mest populære destinationer uden direkte forbindelser, var igen igen Los Angeles og San Francisco, hvor til i alt knap 130.000 passagerer rejste fra CPH med stop undervejs. Pladserne 3-5 indtages af Beirut, Miami og Venedig, der alle har mellem 52 og knap 60.000 passagerer om året.

Oversigten er interessant fordi den giver et fingerpraj om hvilke nye ruter, der kunne være på vej til CPH. Dubai var nummer tre i 2009 og beflyves i dag af både SAS og Norwegian, mens det lokale selskab Emirates også snart åbner.

Med en vis sandsynlighed ville passagerer til LAX benytte sig af en evt. rute til SFO og omvendt. Derfor burde man mene at der var basis for en rute til den amerikanske vestkyst. San Francisco har da også stået på SAS’ ønskeseddel siden slutningen af 1990’erne. Problemet er bare at selskabet ikke har haft ledig kapacitet til at åbne ruten. Man har skåret ned på langdistanceprogrammet, og når man nu er begyndt at skrue op igen, starter man med de business-ruter, som man lukkede tidligere. Således starter SAS i marts næste år på Shanghai.

De store amerikanske selskaber har holdt deres indtog i CPH de senere år, men ingen af dem er interesseret i at åbne en så lang rute som SFO-CPH (SFO er ellers hub for Star Alliance-medlemmet United). De vil hellere flyve folk via deres hubs i Chicago, Atlanta, Newark osv. SFO eller LAX kunne være oplagte destinationer for anden bølge af Norwegians langdistancesatsning, der starter næste år med New York og Bangkok i første bølge. Men så længe den ikke er kommet på vinger er der kun SAS til at løfte en west coast connection. Og her står de business class-tunge ruter til Asiens kraftcentre, Delhi, Shanghai og Hong Kong højere på listen. Selvom de kun trækker omkring 31-32.000 passagerer hver om året, så er passagermix’et meget mere interessant. Andel af turistrejsende er for stor på LAX og SFO sammenlignet med de andre. Det er som bekendt forrest i flyet at pengene tjenes på de lange ruter, hvor du ikke kan få særligt mange passagerer gennem tælleapparaterne per dag.

Med knap 60.000 passagerer, der flyver via andre destinationer til Beirut, burde en sådan rute ligge lige til højreskøjten for Cimber eller Norwegian. Eller lokale Middle East Airlines, der prøvede kræfter med ruten i 2004. Vinge mod vinge med SAS’ hedengangne lavprissatsning Snowflake. Mere end 52.000 passagerer fløj i 2010 til Venedig med flyskifte undervejs. Så også her burde der være basis for et lavprisselskabs entré. Italienske destinationer indtager i øvrigt de fire øverste pladser hvis man kigger isoleret på Europa.

Sammen med Orlando på syvende pladsen har Miami på fjerdepladsen årligt knap 90.000 passagerer. Her er mixet uden tvivl med stor overvægt på turister, så Miami ville derfor være helt oplagt for anden bølge af Norwegians lavprissatsning – hvis den kommer i luften, og hvis den får udgangspunkt i CPH.

Københavns Lufthavne bruger listen til at gøre flyselskaber, nye såvel som eksisterende kunder, opmærksomme på hvor der kunne være basis for at åbne nye ruter til.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Største muligheder på den amerikanske vestkyst – men kun SAS til at løfte

  1. CM skriver:

    Ligeledes er jeg stødt på en liste over de 20 største transatlantiske destinationer fra USA, hvor folk må skifte fly undervejs. Her var CPH repræsenteret 3 gange i top 10 – ligeledes fra LAX, MIA og SFO. Kastrup MÅ være en destination, der overvejes på direktionsgangen i de store amerikanske selskaber.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *