SAS får Lufthansa-flåde i CPH

SAS meddelte i går, at man på sin base i København de næste fem år vil udfase sine MD-80’ere og erstatte dem med fly fra Airbus A320-familien. Dermed får man i CPH en tro kopi af Lufthansa og dets datterselskabers flåder. I Oslo og Stockholm vil man sige farvel til MD-80’erne og ældre versioner af Boeing 737. De vil blive erstattet af nyere versioner af Boeing 737, som SAS i forvejen har mange af på de to baser. Lufthansa har gamle versioner af 737’eren i flåden, men de er under udfasning, ligesom hos SAS.

At få en flåde der ligner den mest potentielle kommende køber har sikkert ikke indgået i overvejelserne omkring valg af nye fly. Men det er da lidt pudsigt hvordan, Lufthansa ved et evt. køb med et snuptag ville kunne integrere SAS’s CPH-base fuldt ud i Lufthansa og gøre København til hub, og så måske udskille den norsk/svenske forretning i et selvstændigt selskab. Ligesom SAS er A340/A330 også i langdistanceflåden hos tyskerne, der også bruger CRJ-900 på den korte distance som SAS.

Tilbage til flådeharmoniseringen hos SAS, som er blevet efterlyst i mange år. Den bliver med gårsdagens udmelding ikke 100 procent. Man ender mere op med en form for to parallelle enhedsflåder. Ikke superoptim1alt, men med tre hubs kan det godt fungere. Det vigtigste er at de tussegamle MD-80’ere udskiftes.

At 737 Next Generation skal være enhedsflyveren til de europæiske mellemdistanceruter fra Oslo og Stockholm fortalte den nye SAS-chef Rickard Gustafson allerede ved generalforsamlingen i De Danske Flyvejournalisters Klub den 1. april. Men at man i CPH går ren Airbus er en nyhed. Dog ikke en overraskende nyhed, i det basen i forvejen bebos af 17 MD-80’ere og 12 Airbus A321/A319’ere. Oslo og Stockholm er på mellemdistanceflåden Airbus-frit land med 67 Boeing 737NG, 11 Boeing 737 Classic og 9 MD80.

Reelt indskrænkes SAS-flåden kun fra 12 til 10 forskellige flytyper, og fly fra fem forskellige producenter (Boeing, Airbus, Bombardier, Avro og Fokker) vil stadig være på rollelisten, hvis man ser på hele SAS gruppen inklusiv datterselskaber. Men den kommende rationalisering er et stort skridt på vejen mod enhedsflåde i selve Scandinavian Airlines. På langdistancefronten flyver man i forvejen ren Airbus med tvillingerne A340 og A330, der er lige store men blot har henholdsvis 4 og 2 motorer og hvor A340 har længere rækkevidde end broderen. I CPH vil man dermed fra 2016 have tre flytyper: A320-familien, A330/A340 og CRJ-900. Én type til hver type af flyvninger: regional, mellemdistance og langdistance.

Når den sidste MD’er forlader SAS i 2016 vil det være afslutningen på et 31 år langt bekendtskab og med familierelationer, der går endnu længere tilbage. MD’erens forgænger, den klassiske DC-9’er, kom til SAS første gang i 1967. Det er således et 49 år langt samarbejde, der afsluttes med udfasningen af MD-80’er flåden.

Udfasningen er også bemærkelsesværdig i forhold til flyproducenthistorien. DC stod for Douglas Cooperation, og da de fusionerede med McDonnels blev flyene naturligvis omdømt til at have fornavnene MD. DC-9 blev til MD-80 og DC-10 blev til MD-11. Da det fusionerede selskab blev købt af Boeing blev nye MD’ere kortvarigt kaldt Boeing 717 inden produktionslinjen lukkede, og Boeing kun videreførte sin egen 737’er-serie. SAS og Alitalia er nogle af de få tilbageværende større MD-80’er brugere.

SAS har foruden DC-9/MD-80 også haft stort set alle Douglas-flytyper i flåden gennem tiden. DC-3, DC-4, DC-6, DC-7, DC-8 og DC-10, som af mange regnes for et af de flotteste fly gennem tiden. Kom i den forbindelse lige i tanke om denne flykanon, som jeg lavede i 2006, da kanoner var meget oppe i tiden.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til SAS får Lufthansa-flåde i CPH

  1. Cphmoose skriver:

    For nu at være nørdet så er Avro RJ-85 på vej ud af Blue 1 til fordel for hvad man kan skrabe sammen af brugte Boeing 717. Fokker 50 flyene er vel også helt ud af både Estonia Air og Viderø – hvorimod SAAB 340 vel stadig skal tælles med.

    Bombardier CS havde egentlig passet bedre til din Lufthansa betragtning da det er det fly som datterselskaberne som fx Swiss skal bruge til at erstatte RJ-85. Austrian har en håndfuld 737NG så de kan altså også passes ind i Lufthansa flåden.

    Cphmoose

  2. Sjovt at læse om den flykanon, der blev lavet i 2006 🙂

    Påskehilsen

    Henning
    http://weekendopholdikøbenhavn.dk/

  3. Lars-Henrik Arvedsen skriver:

    Synes nu det er lidt trist – med gennemsnitlig 2 flyrejser om måneden i mer en 10 år er jeg kommet til at holde af alle MD-80/90 versionerne – det er af alle de typer, der bruges nu, det mest behagelige – BB side foran vingen.

  4. Lars-Henrik Arvedsen skriver:

    “……CPH-base fuldt ud i Lufthansa og gøre København til hub…….”

    Den tror jeg ikke rigtig på – så flytter man tingene den korte afstand til Berlin, og måske opgradere Stockholm eller Oslo.

  5. Are consuming one quarteath, emails say By Jason Meisner, Chicago Tribune reporter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *