Mørke skyer over Cimber Sterlings entré på børsen

Cimber Sterlings planer om en børsnotering inden året er omme, bliver nu mødt med skepsis fra flere sider. Både analytikere og en række jyske industrivirksomheder, der ellers var oplagte investorer, er ikke just begejstrede for selskabets planer.

De væsentligste kritikpunkter er:

– Selskabet er en fusion af Cimber og Sterling, der er en fusion af Sterling og Maersk Air i 2005. En fusion som ikke har givet overskud, ligesom Sterling heller ikke gjorde det. Investorer ser helst en stabil indtjening over en årrække fra nye selskaber på børsen.

– Man mangler en historik på hvordan selskabet har fungeret. Det er under et år siden Cimber Sterling opstod, da det lille Sønderborg-baserede selskab Cimber Air til manges store overraskelse overtog “brandet” Sterling.

– Konkurrencen er ekstrem hård i luften i disse dage og især inden for lavpris. Således er der kommet 1 mio. flere sæder til salg det seneste år efter Sterlings konkurs 29. oktober sidste år!

– Familien bag Cimber Air de sidste 59 år, familien Nielsen, trækker sig tilbage fra selskabets drift. En stor mængde viden og kompetence går dermed bort.

Hos Cimber Sterling tror man (naturligvis) på at forretningsmodellen om stadig at kunne være netværksselskab med appel til erhvervslivet som følge af stram omkostningsstyring holder vand. Forbilledet er britiske FlyBe, der har haft stigende omsætning de seneste seks år og et overskud på 300 mio. sidste år. Konkurrenten Norwegian blev børsnoteret i 2003 og gav underskud både før og efter, men laver nu pæne resultater.

En række store jyske erhvervsvirksomheder, der dagligt bruger Cimber Sterlings indenrigsruter til København vender tommelfingeren nedad og ønsker ikke at investere i selskabet. Både Grundfos, Danfoss og Jysk vil hellere bruge energien og pengene på deres egne virksomheder.

Men hvem pokker kunne så finde på at købe store ejerandele når Cimber Sterling-aktierne kommer til salg? Hvad med de øvrige lavpriskonkurrenter? Lad os se nærmere på den tanke.

Ryanair har aldrig købt en konkurrent men alene vokset organisk. Dermed har de sluppet for at bruge energi på at slanke organisationen i et opkøbt selskab ned til Ryanair-niveau. Irske Ryanair har dog tidligere ville købe Iralnds flagcarrier Aer Lingus. Men det var vist langt henad vejen også ment som en provokation på hjemmebanen. To andre store lavprisselskaber i Nordeuropa, Air Berlin og Norwegian, er derimod ikke bange for at købe op. Begge har inden for de seneste år slugt svagere konkurrenter. Mon ikke især Norwegian kunne se en fidus i at sætte sig på en dominerende post i den eneste konkurrent på den nordiske hjemmebane?

Et tredje bud kunne være Air France/KLM, der ejer det hollandske lavprisselskab Transavia. Selskabet har i dag flere ruter ud af København og ved at fusionere Transavia og Cimber Sterling ville du pludselig have et rimelig slagkraftigt selskab, der ville kunne matche Norwegian og Air Berlin. Et selskab med Air France/Klm’s pengetank i ryggen.

Russere, kapitalfonde og SAS er andre bud, der dog er meget lidt sandsynlige.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *