Cimber Sterling går på børsen

Det går stærkt hos Danmarks nye nationale luftfartsselskab Cimber Sterling. Ikke kun med at åbne nye ruter, men også med at opruste på den økonomiske front. Således er det nu planen at gå på børsen inden nytår, for at skaffe penge til selskabets fortsatte vækst. Klogeligt vælger man ikke, som Sterling gjorde, at sætte sin lid til et par suspekte islandske milliardærer, der handlede selskabet frem og tilbage mellem hinanden. Bemærk i øvrigt at Cimber Sterling annoncerede børsplanerne i går – præcis et år efter Sterlings konkurs.

Atlantic Airways er noteret på børsen i Reykjavik og SAS er på børsen i København sammen med Københavns Lufthavne. Så der er nok at vælge i mellem hvis man vil eje en lille bid af et luftfartsselskab eller en lufthavn. Hvad der er den bedste investering? Aner det ikke. Jeg ejer ikke aktier, da jeg bare ville købe mere med hjertet end med hjernen. Men mon ikke de “kloge” aktieanalytikere har en holdning til SAS ctr. Cimber Sterling-aktier.

Aktieemissionen er en markant milepæl for Cimber Air, der blev stiftet i 1950 i Sønderborg af kaptajn Ingolf Nielsen med en lille flåde af danskbyggede KZ-fly. Ja, vi har været flyproducent en gang.

Cimber Sterling får med emissionen kapital til at ekspandere og investorer får en ny interessant aktie, som opererer i et vækstmarked, nemlig lavprisflyvning. Men vi almindeligt dødelige får også noget ud af det. Konkurrencen er som bekendt hård på lavprismarkedet, og selvom der tales meget om en SAS-konkurs, så er det i lavprisbranchen at selskaberne primært går konkurs som vi så det med Sterling i oktober sidste år og med Sky Europe for nylig. Almindelige selskaber udsender kun regnskab én gang om året, mens børsnoterede selskaber fortæller om sin helbredstilstand fire gange om året i kvartalsregnskaberne og er forpligtiget til at fortælle markedet om store køb, salg og lignende. Der bliver altså bedre mulighed for løbende at følge med i Cimber Sterlings helbred.

I øvrigt, tillykke herfra. (Skulle man overveje at købe aktier i både SAS, Cimber Sterling og Atlantic på samme tid, og så se hvordan det går?)

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *