Goddag til Emirates – og hvem kommer derefter?

Det ekspansionsivrige luftfartsselskab Emirates lander første august i København med en ny rute fra Dubai. Dette er bare sidste skud på stammen i en perlerække af oversøiske flyselskaber, der de sidste fem år har meldt deres ankomst på Amager.

I dag kan man i lufthavnen finde langdistancefly fra Air Canada (Toronto), Delta (JFK og Atlanta), Continental (Newark), Thai (Bangkok), Singapore (Singapore), Qatar Airways (Doha), Egyptair (Cairo), PIA (Islamabad og Lahore) Iran Air (Teheran) og Syrian Air (Damascus).

Hvem bliver de næste selskaber, der dukker op i horisonten?

American Airlines kunne være et godt bud. Miami er en af selskabets store hubs og er nummer to på listen over destinationer som rejsende fra CPH flyver til med flyskifte andre steder undervejs. Altså uservicerede ruter. Miami er dog mest en destination for nordiske feriegæster end København er en destination for Floridas erhvervsliv. Så Miami ligger mere til højrebenet for Norwegians lavprissatsning. Og ellers tror jeg AA har det fint med at lade de to andre store (Delta og Continental/United) tage sig af Norden. Det skulle lige være hvis selskabet fandt det sjovt at gå ind og konkurrere med
SAS på Chicago, hvor AA har en anden af sin store hubs.

Air India er et andet godt bud. Det kommende Star Alliance-medlem kunne godt tænkes at ville forbinde deres hub i Delhi med deres nye alliancepartner SAS’ hub. “Jeg flyver mine passagerer ind til min hub, flyver dem hen til dig, du sender dem videre ud med dine fly” er et af de centrale principper bag alliancedannelserne. Så det er bestemt ikke utænkeligt at Air India kommer til CPH eller at SAS kommer til Delhi – som de har været før. Det mest ideelle kunne være hvis AI tog sig af ruten, så SAS kunne bruge de første af sine forhåbentligt snart tilbagevundne langdistancekræfter på ruter som Seattle, San Francisco og Shanghai, hvor det er noget mere usandsynligt at et lokalt selskab vil flyve til CPH.

South African Airways’ haleror ville pynte flot i lufthavnen. Men jeg tror ikke meget på det. Qatar Airways succes med ruten til Doha skyldes ikke at mange danskere pludselige bare MÅ til Doha. Nej, det skyldes at Qatar tilbyder billige rejser til attraktive destinationer i Asien, hvis man mellemlander i Doha. Præcis det samme spiller Emirates på, og det er det, der skal fylde de grotesk mange Airbus A380’ere, som Emirates har købt (de har købt 90(!) stk. Qantas har købt næstflest med 2o styk og LH, BA og AF har hver kun købt henholdsvis 15, 12 og 12). Det er stort set kun for rejsende til Antarktis, at Johannesburg ligger fordelagtigt som mellemstation. Trafikken til Johannesburg er derfor primært folk der skal til Sydafrika eller de umiddelbare nabolande. En del af forklaringen på, at SAA ikke har et særligt stort europæisk rutenet.

Etihad er endnu et ekspansionslystent mellemøst-selskab, som ligesom Qatar Airways og Emirates satser på at gøre deres hub til den store mellemstation mellem Europa og Asien. For Etihad er det Abu Dhabi, der skal gøres til verdens centrum. I alle tre tilfælde er der tale om stenrige selskaber, der lystigt køber ind på Boeing og Airbus’ hylder af de nyeste langdistancefly i store mængder. De fly skal bruges til noget, og det kunne jo være at Etihad derfor også åbnede en rute til København – ikke for at tjene penge, men for at sikre at de top andre heller ikke gjorde det og fik for godt fat i et marked.

I Sydamerika er man ved at komme til hægterne igen efter brasilianske Varigs konkurs i 2006, men selvom Varig fløj til CPH via London, så tror jeg ikke man skal regne med, at Kastrup står særlig højt på listen hos de nuværende selskaber. Det er simpelthen for langt væk, for lille passagergrundlag og for LAN’s vedkommende er det for tæt på partneren British Airways’ hub. Der er således ingen sydamerikanske destinationer i top 25 på listen over steder flyver hen fra Kastrup og må skifte fly undervejs.

I Japan ser ANA ingen grund til at fornærme Star Alliance-vennen SAS og JAL kæmper med bare at holde hovedet over vandet. Til gengæld tror jeg, at de virkelystne kinesere rør på sig. Da vi en kold september morgen sidste år stod i Cargo-området i den sydlige del af Københavns Lufthavn og ventede på Airbus A380’eren, kom en fragtmaskine fra China Southeast ind til gaten. Og mon ikke den succes snart overføres til passagerterminalen.

Jeg tror et af de næste nye langdistanceselskaber i CPH bliver en kineser. En kineser og Air India er mit vovede bud på to nye oversøiske selskaber, der ankommer til CPH i år eller næste år.

PS: Det er i øvrigt sjovt nok præcis sådan en Aribus A330’er som den jeg har valgt som billede her på toppen af siden, som Emirates kommer til at anvende i CPH. De landede altså her på siden langt tid før de kom til Kastrup…

PPS: Det er i øvrigt ikke et billede jeg selv har taget, da jeg har et liv og derfor ikke har behov for at være flyspotter – havde jeg nær sagt. Det er hentet hos freefoto.com.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Goddag til Emirates – og hvem kommer derefter?

  1. Torben Steno skriver:

    ER det her starten på en læserkonkurrence, hvor den der peger på den næste interkontinentale rute fra Kastrup, vinder en model af i den nye rutes fly?

  2. Andreas skriver:

    Den er hermed udskrevet. Ikke om den næste interkontinentale rute men det næste nye oversøiske selskab. Jeg gætter på Air India.

  3. Danielk skriver:

    Lad os se om China Southern kommer igen og bliver længere end de 2 måneder… det var dog også et elendigt produkt, med et længere stop i FRA.
    Man kunne måske forstille sig at der kom et braziliansk LAN selskab, så ville det begynde at ligne et selskab der kunne skabe en profitabel rute fra CÅPH til Sao Paulo eller Rio, med muligheder for videre forbindelser til resten af kontinentet: http://en.wikipedia.org/wiki/LAN_Airlines

  4. CM skriver:

    Åhh ja, en direkte rute til Miami, tak! Som heftigt rejsende på Centralamerika og Caribien, ville det være som manna fra himlen med en direkte rute til MIA. Til trods for at serviceniveauet på AA ikke imponerer mig.

  5. ej skriver:

    En CO/UA rute til den store hub i IAH (Houston) måske?

    Hvis de kunne få “5th freedom rights”, måske Singapore Air
    kunne have interesse i at flytte SIN-MOW-IAH via CPH?

    AA har sin store hub i Dallas og er måske til DFW-CPH ?

    China Southern flyver AMS-PEK-CAN hver aften – måske også en mulighed enten at supplere eller erstatte med CPH ?

  6. tlj skriver:

    Ruten til Shanghai har SAS jo allerede meddelt vil blive genåbnet til efteråret. Men hvad med TAM til Säo Paulo? Det ville jo passe ganske fint ind i samme STAR-argumentation som Air India.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *