Ny regering kan sende dansk luftfart fra jubel til krise

I Københavns Lufthavn må man sidde og ærgre sig over at 2010 ikke var skudår. For bare en enkel dag ekstra i året havde betydet at man havde slået passagerrekorden fra 2008 – hvor det var skudår. Men det ændrer ikke ved at 2010 var et fantastisk år. Ikke blot for Kastrup, men for hele den danske luftfartsindustri. Med Karup i spidsen, der oplevede tæt på en fordobling af passagertallet i forhold til 2009, var der fremgang over hele linjen hos provinslufthavnene, mens også flyselskaberne havde fremgang.

Jublen kan dog snart forstumme og blive afløst af tilbagegang. For hvis vi får det regeringsskifte, som flere og flere meningsmålinger peger på, kan dansk luftfart blive ramt af en klimaafgift på 75 kr. per flyrejse fra Danmark. Særligt hårdt ramt bliver indenrigsruterne, da afgiften her bliver 150 kr. oveni billetpriser, der i dag ikke er på meget mere end 150 kr. på udvalgte afgange.

Der er stor risiko for, at afgiften rammer skævt og straffer de forkerte, hvis den blot bliver ens for alle flyvninger. En Cowi-rapport om luftfartens miljøpåvirkninger viste nemlig, at indenrigsflyvning i Cimber Sterlings små propeldrevne ATR-fly er mere miljøvenligt per person end hvis én person foretager samme rejse i en bil. Og hos Norwegian, der er en stor spiller på det danske indenrigsmarked, er man i fuld gang med at investere i nye og mere miljøvenlige fly. Da Norwegian på sine indenrigsruter har en stor andel af privatrejsende, for hvem prisen betyder rigtigt meget når de skal vælge mellem fly, tog eller bil, så risikerer de at blive ramt ekstra hårdt af afgiften. Det samme gør sig gældende i udkantsdanmark, hvor provinslufthavnene kan risikere at komme til at lide meget.

Så den nye brancheorganisation Dansk Luftfart bør forklare konsekvenserne over for S- og SF-folkene. Lur mig om ikke de og storebror Dansk Transport allerede er igang.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Ny regering kan sende dansk luftfart fra jubel til krise

  1. Torben Steno skriver:

    Hvad er det for små fly Norwegian har kig på?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *