Tiltrængt jysk sejr i lufthavnskrigen: “Ebeltoft Flyveplads” fristede mere end CPH GO

I Københavns Lufthavn står en nybygget men næsten mennesketom lavpristerminal, som kun bruges af ét selskab ganske få gange om dagen og som ikke har formået at tiltrække nye selskaber til lufthavnen. De selskaber lander derimod i stigende grad i Jylland, som er ved at udvikle sig til en rigtig lavpriskampplads. Seneste eksempel er dagens meget overraskende melding om, at ungarske Wizz Air lægger an til landing i Aarhus Lufthavn Tirstrup. Ryanair er i forvejen godt repræsenteret i Billund og har også en enkel rute ud af Tirstrup. Cimber Sterling har også et godt tag i Billund, mens Norwegian forsøger sig med at par ruter ud af Aalborg.

Wizz Air har rigtig mange ruter ud af de sekundære lufthavne nær Oslo og Stockholm, men har ikke været på dansk jord før nu. Lavpristerminalen i Kastrup, CPH GO, var tænkt som trækplaster for især Ryanair og Wizz Air, der, trods deres meget lille kendskabsgrad herhjemme, er ret store og dækker Østeuropa med et meget finmasket rutenet. Så de må uden tvivl have fået morgenkaffen en anelse i den gale hals på Amager, da de erfarede, at ungarerne har valgt “Ebeltoft Flyveplads” frem for CPH GO og Copenhagen Int’l Airport. (Læs i øvrigt her hvad Politikens arkitekturanmelder mener om CPH GO: “Lufthavnsudvidelse minder om en grisestald”.
Nuvel, det ene udelukker ikke det andet. Men det er da tankevækkende at ingen gang en dedikeret lavpristerminal kan få dem til byen, men at de i stedet vælger Danmarks dårligst beliggende lufthavn. Men de var vel til at snakke med i Tirstrup, og Billund var ligesom udelukket, da konkurrenten Ryanair har sat sig på den. Man kan også argumentere for, at konkurrencen er for hård i Kastrup – indtil Cimber Sterling går konkurs eller en af udlændingene trækker sig, som vi så det med Transavia – til at man frivilligt gider gå ind på det marked.

Men det ændrer ikke ved at Wizz Air-erobringen er en vigtig jysk sejr i den lufthavnskrig, som der i stigende grad er mellem Kastrup og de stadig mere selvsikre jyske lufthavne. Aalborg, Tirstrup og til dels Karup har lagt mindreværdskomplekserne over for Billund på hylden og de har alle forenet sig mod den fælles “fjende” i Køwenhavn, som får offentlig støtte i et helt horribelt omfang – hvis du spørger jyderne.

Den jyske sejr kommer kun få dage efter at CPH indgik en aftale med DSB om at der fremover vil køre lyntog hver halve time fra Kastrup mod Jylland og Fyn. En klar krigserklæring mod CPH’s egne kunder, indenrigsflyselskaberne – som også er lufthavnens tre største kunder – og mod de jyske lufthavne, da det kan gøre det mere attraktivt at tage toget til Kastrup og derfra flyve ud i verden, end at flyve fra Billund eller Aalborg og ud i verden.

Den nye lufthavnsdirektør i Billund var da også på barrikaderne med det samme og har udbedt sig en forklaring fra transportministeren. Det er nmelig lige præcis hans “hood” som DSB og CPH påtænker at tiltrække passagerer til Kastrup fra med de nye lyntogsforbindelser. Han glæder sig dog over, at der er afsat et par millioner til at se på en togforbindelse til Billund. Jo, jo. Det er godt at være optimist. Men enlig svale gør ingen sommer. En sådan vil koste adskillige milliarder og er derfor ikke realistisk lige foreløbig.

Lyntogene er bare den seneste røde klud i fjæset på jyderne. I februar var det den store offentlige ruteudviklingsfond, der skal skaffe nye ruter til Kastrup, der fik jyderne til at gå i spagat. For hvorfor skal offentlige midler gå til at styrke en privat virksomhed på bekostning af andre private virksomheder? Oven i købet en succesfuld privat virksomhed, der sandsynligvis sætter passagerrekord i år og som har fået rigtig mange nye ruter i år – såvel europæiske som internationale.

Men nu kom ungarerne og gav jyderne lidt de kunne varme sig på her op mod jul.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Tiltrængt jysk sejr i lufthavnskrigen: “Ebeltoft Flyveplads” fristede mere end CPH GO

  1. mjevsen skriver:

    Andreas er du helt sikker på at et jernbanespor på 13 km til Billund vil koste adskillige milliarder, som du påstår? Og hvis det gjorde, kunne det evt. finansieres ved at sælge SAS. De har som bekendt aldrig ville os noget godt alligevel. Eller hvad med den sidste aktiepost i CPH? Eller man kun fjerne al den offentlige støtte, der findes til de alt for mange lufthavne der findes herover.

  2. Andreas skriver:

    Gode forslag. Jeg har ikke regnet på præcis hvad det ville koste. Men uanset om det er 500 mio. eller 5 mia., så er det ikke en beslutning der bliver taget i morgen.

  3. Jeg synes, at det er meget mere relevant at læse denne her: http://www.rejseliv.dk/mangler-billedtekster-lavpris-med-udsigt-til-fly

    Jeg ville egentlig have linket til arkitekt Terkel Grum-Schwensens anmeldelse af CPH Go i månedsmagasinet ”Byggeri”, men det magasin ligger vist ikke online, så jeg citerer bare lidt fra slutningen:

    ”En relativt lav bygning der åbner sig ud imod dét, som oplevelsen egentlig drejer sig om: Landings- og startbanerne og så disse eventyrlige maskiner, der imod al sund fornuft magter at bevæge sig helt op i de højere luftlag og bringe os hurtigt og sikkert frem til arbejdsopgaven eller eventyret på vores destination. Der er noget Ingrid Bergman & Humphrey Bogart over denne lufthavnsterminal. Og det er vel ikke så ringe endda.”

    Søren Hedegaard Nielsen
    Pressechef, Københavns Lufthavn

  4. Andreas skriver:

    En reference til en af verdens tre bedste film (En verden udenfor og Godfather 1 er de to andre) er det svært at komme tilbage på. Jeg kunne også meget godt lide det gode udsyn fra terminalen, men det var dog ikke Bergman & Bogart jeg tænkte på først ved indvielsen. (Et indlæg om luftfartsfilm gennem historien kunne være et sjovt juleindlæg. Den skriver jeg lige bag øret).

    At CPH GO roses for at åbne sig ud mod det det i virkeligheden drejer sig om, synes jeg mere er et udtryk for hvor dårlige udsigtsforhold, der er i resten af lufthavnen / butikscenteret. Jeg ved godt at man på udvalgte steder (f.eks. første salen i Finger C, der hvor man gør ud mod Finger D) har et fint udsyn, men i store dele af lufthavnen er det jo Fields v2.0.

    Værst synes jeg det er der hvor passagererne kommer ud til deres familier. De der skal hente folk i lufthavnen kan stå og vente i et område fuldstændig blottet for dagslys.

    Udover navneændringen og Roskilde som lavprislufthavn, så er en udsigtsbalkon for folk der ikke skal ud og flyve min nye mærkesag ift lufthavnen. Den får et selvstændigt indlæg en dag ved lejlighed.

  5. Daniel skriver:

    Jeg giver ikke Wizz air mange uger i AAR, før de lukker ruten, hvor mange århusianere har lyst til at flyve til Gdansk – en mindre havneby i Polen og vise verca? – hvis den skulle være rentabel burde det være Warzawa eller Krakow. Denne rute virker fuldstændigt fejlplanlagt.
    At jyderne har været fuldstændigt inkompetente til at skabe betingelser for en lufthavn med efter broen åbnede(med undtagelse af Aalborg) er vel ikke CPHs skyld?

    Der er feks fire lufthavne/flyvepladser inden for en radius af 50 km fra Billund, alligevel valgte Lego at bygge Billund trods de 5 km til Vandel og dens placering fjernt fra trafikårer, Esbjerg valgte at bygge egen lufthavn trods de 30 km til Billund osv..

    Og Aarhus tager med jævne mellemrum storlufthavns drømmen op, betaler formuer for konsulenter og skrinlægger den så igen, når de igen igen har fundet ud af at der er ingen der vil sponsorere den.

  6. Mjevsen skriver:

    Daniel, du har ret.Det er de jyske politiker der inkompetente til at skabe betingelser for en lufthavn. Og især de Jyske MFer(De skulle jo nødig placere deres dyrebare røv i et togsæde for at komme på job på borgen) Heller en masse Lufthavne med snablen i de offentliges kasser, end nogle få, der kunne klare sig selv og betale skat. Du skal lige huske at samtlige lufthavne er fra en svunden tid, dengang CPH og SAS havde monopol på udenrigs. Den forsvandt heldigvis helt i 1989.Der findes ingen der vil ofre deres lufthavn, så lang tid systemet er skruet sådan sammen som det er i dag.
    Nej det er ikke CPH skyld, men de lever virkelig højt på at politikerne ikke vil ændre loven og fjerne den offentlige støtte, så man skal kunne
    konkurrerer på markedsmæssige vilkår og det er unfair.
    Hvordan tror du CPH havde set ud i dag, hvis de haft 6 andre lufthavne på sjælland og kun 1 i Det jyske?

    Aalborg lever vist også mere end højt på at være kunde ved ved Cirkus Milly tror du ikke?

    http://www.aarhusportalen.dk/default.asp?Id=251&AjrDcmntId=24825
    De sidste 4 linjer.

  7. Kaare Simonsen skriver:

    @Mjevsen

    Jeg er enig i, at det er et problem, hvis man forærer statkroner til en privat ejer i CPH.

    Men hvis du ser på kongerigets geografi, så er det eneste logiske valg, at satse på en enkelt stærk, international lufthavn. Faktisk undrer det mig, at regeringen(/erne) ikke har lavet en decideret plan for udvikling af CPH, som man bl. a. har gjort med Schiphol for Hollands vedkommende og Frankfurt for Hessen. De er på størrelse med DK og satser på een lufthavn.

    Vi har i dag en lufthavn, der rangerer som nummer 16 i Europa, og derfor har en reel mulighed for at tiltrække langdistanceruter til Asien og USA. Hvordan ville det se ud, hvis Aalborg, Aarhus og Billund alle feedede passagerer ind til alle de store selskabers hubs?

    Og så en faktuel ting: Alene indenfor en times transport med bil eller tog, bor der mere end 2,7 mio. potentielle kunder. For Århus, der er den tættest befolkede af jyderne, er det tal 7-800.000. Der er vel ikke noget at sige til at jyderne ikke får en lufthavn af samme størrelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *