Er CPH ved at save den gren over de selv sidder på?

Den danske indenrigsflyvning får stadig flere passagerer i disse år blandt andet som følge af priskrig på flere ruter. Fremgangen sker blandt andet på bekostning af DSB. Men nu slår statsbanerne tilbage med lyntog hver halve time direkte fra Fyn og Jylland til Københavns Lufthavn Kastrup i samarbejde med Københavns Lufthavne. Spøjst! Lufthavnen er altså med til at tage kampen op mod sine egne kunder. Ja, faktisk sine tre største kunder: SAS, Norwegian og Cimber Sterling, der alle flyver dansk indenrigs.

Som lufthavnens pressechef Søren Hedegaard skrev i en kommentar til mit indlæg om den nye lavpristerminal Go, så er lufthavnen gået væk fra “one size fits all” og arbejder målrettet med at skræddersy løsninger til de enkelte selskabers behov. Konkret skrev han:

“- Derfor har vi indgået et strategisk partnerskab med vores største netværkskunde, SAS, om bl.a. at forbedre transferproduktet ved at nedsætte minimum connection time fra 40 til 30 minutter, hvilket gør det at transferere med SAS i Københavns Lufthavn til et mere attraktivt produkt.

– Derfor lytter vil til – og samarbejder med – Norwegian, når de siger, at de ønsker at samle mest muligt af deres trafik på Finger A.

– Derfor har vi på samme måde forskellige tiltag undervejs sammen med Cimber Sterling for at forbedre deres produkt i Københavns Lufthavn.

– Derfor har vi bygget CPH Go for at tilgodese de rendyrkede lavprisselskaber.”

Det er jo rigtig fint og virker meget logisk. Og man kan argumentere for, at DSB også er kunde i lufthavnen. De føder i hvert fald passagerer ind til lufthavnen præcis på samme måde som indenrigsruterne gør det. Men DSB betaler trods alt hverken landingsafgift eller passagerafgift, når IC3-togene kører til perron i Kastrup. Hvis DSB’s initiativ virkelig bliver en succes, kan det betyde færre indenrigsflyvninger – og i sidste ende færre indtægter fra passagerafgifter til lufthavnen. Sat på spidsen kan man sige, at lufthavnen risikerer at save den gren over de selv sidder på.

Derfor virker samarbejdet med DSB som en lidt pudsig ting, som man især hos det i forvejen pressede Cimber Sterling må rynke en anelse på næsen af. For DSB’s tiltag er især en konkurrent til Cimbers ruter til Billund og Sønderborg, hvor man er alene, samt ruten til Tirstrup, hvor man i teorien konkurrerer med SAS. På Karup er man i benhård konkurrence med Norwegian, mens man kæmper med både SAS og Norwegian på Aalborg. Men generelt er indenrigsruterne Cimber Sterlings “bread and butter”.

Virksomhedens aktiviteter kan deles op i tre kategorier. De to andre kategorier er udlejning af fly og besætninger til især SAS og lavprisflyvninger ud i Europa. Den første af disse to er et meget usikkert marked, som afhænger meget af kundens behov. Hvis SAS pludselig ikke har brug for så mange feederfly, så kan dette ben hurtigt blive kraftigt beskåret. I den tredje kategori er konkurrencen benhård og billetterne sælges til priser, der er helt hen i vejret lave. Men jyske forretningsfolk har alle dage skullet til København til DI-konferencer og ud i verden fra Kastrup.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Er CPH ved at save den gren over de selv sidder på?

  1. Det bør ikke være en hemmelighed for nogen som helst, at Københavns Lufthavn er en varm fortaler for styrkelse af den danske infrastruktur, det vil primært sige bedre bro- og togforbindelser, der kan binde landet bedre sammen. Det vil øge vores optageområde, og det vil være med til at styrke Københavns Lufthavns position som nordeuropæisk trafikknudepunkt – og dermed øge tilgængeligheden til regionen til gavn for både erhvervsliv og turisme. CPH’s syn på togdriften er bl.a. uddybet her: http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=31383

    Søren Hedegaard Nielsen
    Pressechef, Københavns Lufthavn

  2. mjevsen skriver:

    Selvfølgelig vil det styrke Københavns Lufthavn, at den endnu engang får gratis hjælp fra det offentlige, men hvornår hører fedteriet fra det offentlige egentlige op?
    Mon Billund nogen sinde vil få de samme betingelser som CPH, hvis de en dag skulle være så heldig at få en togforbindelse til lufthavn eller gratis hjælp til ruteudvikling? Nu har man lige fået et stort million beløb i CPH af Region/kommune/stat foræret til ruteudvikling hvad bliver det næste?

    Billund Lufthavn har da også reageret.

    http://www.tic.travel/news/10122010/vrede-i-billund-lufthavn
    http://politiken.dk/erhverv/ECE897521/succesfuld-lufthavn-faar-hjaelp-fra-staten-/

  3. Pingback: Tiltrængt jysk sejr i lufthavnskrigen: “Ebeltoft Flyveplads” fristede mere end CPH GO

  4. Det er dæleme et af de mest hårdnakkede rygter jeg nogensinde har hørt. Skal vi lige én gang for alle mane den om ”støtte til CPH” i jorden? Copenhagen Connected er en ruteudviklingsfond, som har til formål at markedsføre Danmark i udlandet og dermed skabe forudsætningen for flere flyforbindelser til København og resten af Danmark.

    CPH modtager altså ikke støtte. Vi bidrager derimod til fonden. Der er heller ikke tale om støtte til flyselskaberne. Pengene anvendes direkte til markedsføring i udlandet.
    http://www.wonderfulcopenhagen.com/content/dk/hvad_laver_vi/international_marketing/copenhagen_connected

    Søren Hedegaard Nielsen
    Pressechef, Københavns Lufthavn

  5. Mjevsen skriver:

    Søren du kan kalde fonden hvad du vil, det ændre ikke det faktum, at man stopper en masse offentlige penge i en delvis privat virksomhed, til noget virksomheden selv skal afholde, nemlig markedsføring. Ganske smart da direkte støtte er ulovlig.
    At begå massakre på sygehusene for at forære penge til en privat virksomhed, er ganske enkelt usympatisk, sådan som de sjællandske regioner har gjort det. Bare for at give et enkelt eksempel på en af de offentlige givere.
    Hvordan du kan påstå at CPH ikke modtager støtte er ganske enkelt for dumt. Fonden Copenhagen Connected er lavet med flest offentlig penge for at tiltrække flyruter til CPH og er det ikke en støtte? .
    Havde støtten tilfaldet eksempelvis Billund have jeg også været ganske forarget.

    http://www.swiflet.com/vb/firstmover/3/1/
    Side 16-17-18

  6. Andreas skriver:

    Flere ruter til CPH er generelt til glæde for hele Danmark, da det giver bedre vilkår for dansk erhvervsliv (sammen med småbørnsfædrene så er erhvervslivet navet i samfundets hjul).

    Uanset om Copenhagen Connected er en fond eller ej, så burde man med det antal nye selskaber og destinationer der er kommet i CPH i 2010 spørge sig selv, om det virkelig er nødvendigt med CC.

  7. Mjevsen skriver:

    Andreas det vil jeg give dig ret i. Men vil flere ruter til Vestdanmark og ud i verden ikke også være til glæde for HELE Danmark? Eller hvad? Det kommer an på øjnene der ser.
    Direkte ruter fra Vestdanmark vil også give bedre vilkår for erhvervslivet og det er det de sukker efter.
    http://www.cotra.dk/cms.cfm?nPageNo=15971
    Fakta er, at for at få et stort og naturligt rutenet ud i verden skal der der færre lufthavne til, for at skabe en kritisk masse. Med 7 lufthavne kan det ikke lade sig gøre. Det er 5 for meget. Det eneste der skal til er et stop for offentlig støtte. Hvad der ikke kan flyve, det må falde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *