SAS – Sjællandsk Alt Sammen

Den danske stat ejer som bekendt 14 procent af SAS. Man kan derfor argumentere for at jyderne og fynboerne ejer 7 procent af det fællesskandinaviske luftfartsselskab. Men er SAS, hvis man stiller det lidt skarpt op, i realiteten ikke kun sjællændernes selskab?

SAS såvel som alle andre skal naturligvis kun drive rentable ruter, men det er bare meget bemærkelsesværdigt, at man absolut ikke ønsker at tage kampen op i det jyske, men blot ser til mens konkurrenterne ekspanderer. For i sidste ende er det de jyske forretningsrejsende, som i dag flyver med SAS via Kastrup, som de mister. Der bliver således stadig flere ruter direkte fra Jylland til de europæiske storbyer, og stadig mindre grund til at flyve via Kastrup.

Jeg forlanger ikke at syv procent af SAS’ ruter partout skal udgå fra det jyske, men det er da tankevækkende at vores fælles selskab fuldstændig har valgt den ene halvdel af landet fra – bortset fra indenrigsruter til Aalborg og Århus. Tænk hvis SAS ikke havde en eneste udenrigsrute fra Gøteborg eller Stavanger.

Der er ikke meget der tyder på, at SAS kommer tilbage til den jyske muld, hvor man i 1990’erne lagde arm med Mærsk Air i Billund – hvilket førte til det forkætrede kartelsamarbejde. I forbindelse med gårsdagens nyhed om KLM’s entre i Aalborg og Air Frances ditto i Billund, siger marketingdirektør i SAS Per Møller Jensen:
http://www.takeoff.dk/news/20209

“Air France i Billund og KLM i Aalborg betyder ikke, at SAS planlægger udenrigsruter fra de jyske lufthavne. København er vores danske hovedlufthavn og vi vil fortsat feede passagerer via København. SAS har tidligere – uden større succes – fløjet fra Billund til Oslo og Frankfurt. Der er altid risiko for at andre åbner nye ruter og at vi dermed mister passagerer, men SAS har et godt dansk indenrigs program med vores partner, Cimber Sterling.”

Udover Air France og KLM er i øvrigt ikke de to eneste, der snart lander i det jyske. Også ungarske Malev barsler med en rute fra Budapest til Billund.

Tror I, kære læsere, i øvrigt at Billund har interkontinentale ruter om fem år? Hvis der havde boet en stor koloni af efterkommere af jyske immigranter i en amerikansk storby, havde der måske allerede i dag været en rute hertil, i stil med irske Aer Lingus’ rute til Boston. Det er som bekendt ikke tilfældet. Men hvad sker der på sigt når Norwegian muligvis får gang i langdistancelavprisflyvningerne og det marked bliver løbet i gang samtidig med at Boeings nye supereffektive langtrækkende Boeing 787 gør sin entré? De mindste langdistancefly har i dag omkring 250 sæder. Med 787’eren kan du pludselig flyve langt med kun 200 passagerer ombord. Eller 140 hvis din belægningsprocent er 70. Dermed skal der ikke andet end lige så mange mennesker som ved de intraeuropæiske flyvninger med Boeing 737 eller Airbus A320 til for at fylde flyveren mod Bangkok eller Phuket.

Billund Lufthavn blev indviet 1. november 1964, så vi kunne passende vædde en flaske portvin fra 1964 på om hvorvidt der den 26. november 2015 er en eller flere interkontinentale ruter ud af Billund. Jeg er frisk og siger ja til at der er.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til SAS – Sjællandsk Alt Sammen

  1. Cphmoose skriver:

    Det kræver en nærmere definition af interkontinental. Tager du Københavns lufthavne markedsføring af CPH-CAI som en interkontinental rute, selv om at den beflyves med klaustrofobisk 737er som målestok – så er det ikke et væddemål jeg har råd til.

    Cphmoose

  2. mjevsen skriver:

    Det der undrer mig mest er at vi vestdansker, skal blive ved med at betale for at de kan overleve, mens Københavns Overborgmester kræver at, Hvis SAS sælges, skal alle indtægter fra salget af statens aktier gå ubeskåret til rutedestinationsfonden (Copenhagen Connected) og andre vækstinitiativer,meget usympatisk efter min mening. Altså i må gerne være med til at betale for vores fremgang, men vi beholder sgu evt. gevinst selv.
    Der er ikke noget at sige til at flere og flere Vestdanskere vender det gammel monopol ryggen. Vi hilser de udenlandske flyselskaber hjertelig velkommen i de jyske, SAS må gerne blive væk, de har aldrig villet os noget godt alligevel. Lad os få nogle fair vilkår lufthavnene imellem, men det tør Christiansborg jo ikke indføre for det bliver for dyrt for SAS og især CPH i særdeleshed.

  3. John deere skriver:

    Det undre ikke mig en dyt at SAS vælger at satse på CPH – selvfølgelig gør de det -og det skal de også! Det AF/KL gør nu er akkurart det samme som SAS har praktiseret i årevis, nemlig at trække tranferpax til deres knudepunkt.

    Den der kan komme med en rigtig god grund til at SAS skulle starte en udenrigsrute fra Jylland får en port… Og hvor skulle den i grunden gå hen?? Inden i kommenterer, tænk nu på DK´s størrelse kontra S og N…..

    God aften til jer:-)

  4. Lars skriver:

    SAS satser naturligvis via CPH. At have nogle få ruter ud af Billund vil næppe være rentabelt.

    Skal SAS flyve mere ud af Jylland, og skal der for den sags skyld være interkontinentale ruter, kræver det, at én lufthavn ville kunne fungere som lufthavn for HELE Vestdanmark, aka Aarhus International Airport lidt vest for Århus.

    Uden den tror jeg ikke på andet end diverse ruter fra KLM og Lufthansa og lign. feederruter plus lidt lavpris og charter.

    Lars

  5. Andreas skriver:

    @cphmoose: Jeg kan godt se at porten næsten er hjemme med en rute til Tyrkiet eller Ægypten. For interkontinental er i min definitionsbog ruteflyvning mellem kontinenterne.

    Så skal vi nuancere det og sige ruteflyvning fra Billund mindst 3 gange om ugen til Nordamerika, Sydamerika, Asien minus Tyrkiet, Mellemøsten eller Afrika syd for Sahara?

    Det lukker døren for Antalya og Cairo, men åbner døren for New York, Bangkok, Dubai osv.

  6. Danielk skriver:

    De jyske feeder ruter til andre byer end CPH kommer og går fordi der ikke er efterspørgsel nok til at ruterne overlever i længere tid, uden at ruterne bliver udelukkende for business, med små maskiner og dertil høje priser. Hvis det er billigere at flyve til Hongkong via CPH end via AMS eller FRA så flyver folk den vej.

    Kun når du mixer pleasure med business som Sterlings ruter Billund til Paris, kan der skabes grundlag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *