SAS-afregning ved bødekassen

Efter adskillige års venten tyder meget på, at SAS i denne uge får besked om, hvor meget EU-Kommissionen mener selskabet bør spytte i bødekassen for deres deltagelse i et verdensomspændende kartel på cargoområdet. En sag, som blev optrevlet for efterhånden en del år siden, og som SAS har betalt en bøde til de amerikanske myndigheder for.

Bødeforlægget fra EU-Kommissionen er ventet med en del spænding og nervøsitet, da SAS er andengangsforbryder inden for kartelsager. Der var jo den lille svipser med et lidt for tæt samarbejde med lillebror Mærsk Air i slutningen af 90’erne, som kostede SAS 298 mio. kroner og som ligeledes betød at selskabets daværende kronprins, Vagn Sørensen, blev smidt på porten. Da det er anden gang, kan EU-Kommissionen vælge at give double op på bøden. Eksperter og andre kloge hoveder gætter på en bøde på mellem 800 mio. og 1 mia. svenske kroner. En fabriksny langdistanceflyver som A340’eren, har en prislap på omkring en mia., så det er mange penge at skulle af med til den europæiske bødekasse.

Men når girokortet er betalt, tror jeg, SAS er glade for at sagen endelig er ude af verden. Nu kan man komme videre. Fornylig blev den uheldige sag fra Norge om et par SAS-medarbejderes snagen i Norwegians bookingsystem også afgjort med en sejr til Norwegian og en bød til SAS på lidt over NOK 100 mio., hvis jeg ikke husker meget galt.

Med disse to sager ude af verden og stigende trafiktal tegner fremtiden mere lys end den længe har gjort for det skandinaviske selskab. Askeskyer og pilotstrejker kan dog stikke en kæp i landingshjulene, men det kan ikke ødelægge det store billede af et SAS i fremgang. I oktober havde man således den højeste belægningsprocent i de sidste 11 år for en oktober måned. 76,7 procent af sæderne var besat med betalende passagerer. Til sammenligning var belægningsprocenten i oktober 2001 på 58,7 %. Man kan sagtens få mange nye passagerer ind i sine fly og have 2-cifrede vækstrater på den front. Men hvis det er fordi man har åbnet et hav af nye ruter og dermed udbyder langt flere flysæder, så bliver belægningsprocenten ofte lavere. Dermed er der færre til at betale omkostningerne ved den enkelte flyvning. Hos Cimber Sterling oplevede man eksempelvis at passagertallet i oktober steg med 24 procent, men at belægningsprocenten/kabinefaktoren faldt fra 70 til 67 procent. Flere passagerer men endnu flere nye sæder at fylde op sammenlignet med sidste år.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til SAS-afregning ved bødekassen

  1. Cphmoose skriver:

    Statistik er en vidunderlig ting. Eller hvad det nu var Mark Twain sagde.

    Eller så er det bare mig der er uheldig og altid ender i et SAS fly med en belægningsprocent tæt på de 100.

    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *