Jorden rundt med JSF: Uro, kritik, usikkerhed, trofasthed og forskelsbehandling

Sandsynligvis langt færre JSF’ere end først planlagt til Storbritannien. Et amerikansk senat, der er stærkt kritisk over projektet og et canadisk JSF-køb, der kan blive annulleret efter et snarligt valg. Til gengæld står italienerne fast og der er gode nyheder fra Israel. Det er situationen lige nu for F-35 Joint Strike Fighter programmet.

I Storbritannien har rygterne længe svirret om at landets planlagte bestilling på 138 JSF’ere ville blive halveret til 70 som en konsekvens af de massive besparelser på de offentlige budgetter, som landet står over for. Om ganske få dage præsenterer regeringen sin spareplan, hvor forsvaret kommer til at stå for en stor del af besparelserne. Anonyme kilder fra forsvarsministeriet fortæller i dag til Reuters, at der vil blive skåret i antallet af bestillinger. Det er en konsekvens af at man samtidig afbestiller det ene af de to nye hangarskibe, som man er ved at få bygget, og som JSF’erne skal bruges på. Reuters skriver:

“Britain had initially ordered 138 JSF aircraft, built by U.S. manufacturer Lockheed Martin (LMT.N), and media reports have speculated that figure could be halved.

“They will be less than currently planned,” the source told Reuters on condition of anonymity, without giving a revised figure for the order.”

I Financial Times spekulerede man den anden dag i at tallet også godt kunne ende med at blive nul nye JSF’ere:

“Mr Fox (britisk forsvarsminister, red.) is thought to accept that Britain’s JSF order should be halved from 138 to 70. But again, others seek more drastic cuts. They argue there is no point buying the JSF for the single aircraft carrier, as Britain will be able to afford to deploy so few of them. Better instead to skip a generation of jets and invest in unmanned combat vehicles, similar to the drones the US uses in Afghanistan.”

Som nævnt tidligere, så vil en britisk reducering af antallet af ønskede fly eller en fuldstændig aflysning være en kolossal mavepumper og et kæmpe prestigetab for hele JSF-projektet. Storbritannien er det primære partnerland for USA i verdens største våbenprojekt.

Hjemme i USA er ikke alle lige begejstrede for det enorme projekt, som blot ser ud til at blive dyrere og dyrere. I senatet kalder man projektet “forstyrrende” og derfor skærer man i antallet af fly, som Pentagon kan købe i år. Og senatorerne var faktisk parate til helt at trække stikket på projektet:

“In report language accompanying the bill, the committee said that the importance of the F-35 program and the urgent need to replace ageing fighter jets “is the only reason why the Committee is scaling back production and not recommending eliminating all funding for this program for fiscal year 2011.”

Hos naboerne mod nord, Canada, bestilte man 65 JSF-fly i juli. Men den beslutning møder nu voldsom modstand, både på lederplads og hos oppositionen i parlamentet. Den konservative regering købte flyene, men den liberale fløj truer med at annullere aftalen, hvis de kommer til magten efter et canadisk valg. Det 41. canadiske parlamentsvalg er planlagt til den 15. oktober 2012, hvis ikke der udskrives valg inden. Og meget tyder netop på at et valg kan være under opsejling. De liberale var indtil september sidste år en del af den konservativt-ledede regering, og udtrædelsen har siden skabt en usikker parlamentarisk situation med en konservativ mindretalsregering.

De liberale mener ikke, at der har været tale om reel konkurrence forud for valget af JSF som fremtidens kampfly for Canada, da man ikke har afholdt en konkurrence i stil med den norske eller danske, hvor man har set på JSF op mod andre kandidater. De konservative mener at konkurrencen blev holdt, da Lockheed Martin i 2001 vandt opgaven med at bygge JSF foran Boeing, for ifølge dem er der intet alternativ til JSF.

I Italien har man besluttet at skære ned i antallet af nye Eurofightere, mens man står fast på antallet af JSF-bestillinger. Aftalen om at få en særlig “Final Assembly and Check Out (FACO)” linje for JSF er uden tvivl en medvirkende årsag til italienernes fortsatte opbakning til projektet.

Aftalen om at Israel, som det første ikke-partnerland, vil købe JSF’eren er nu endelig på plads. 20 styk endte bestillingen at lyde på. Der var oprindeligt tale om modkøbsarbejde til den israelske våbenindustri for mellem 4 og 5 mia. dollars. Men det var baseret på et indkøb af 75 fly. Med kun 20 fly på bestillingssedlen udløser det mellem 1 og 1,3 mia. dollars i modkøb til de israelske virksomheder. Det er værd at bemærke, at der er tale om garanteret modkøb og ikke som i Danmark, hvor de danske forsvarsvirksomheder skal slås med virksomheder i de otte andre partnerlande om bider af JSF-kagen. Denne markante forskelsbehandling mellem de trofaste partnerlande, som alle har betalt milliardbeløb til projektet igennem mere end 10 år, og Israel, vil uden tvivl blive bemærket i de otte partnerlande.

I Holland annoncerede vinderen af det hollandske parlamentsvalg i juni, Mark Rutte fra VDD-partiet, i august, at han ville udskyde indkøbet af hollandske JSF-fly til efter næste parlamentsvalg i 2014. Rutte var på det tidspunkt spået til at skulle være landets næste regeringsleder. Og det skal han sikkert også være en dag. Men de har stadig ikke kunne finde ud af at danne en regering i tulipanlandet. Det er Rutte’s VDD-parti, der forhandler frem og tilbage med det andet JSF-pro parti CDA og Geert Wilders anti-JSF parti PVV.

(Opdatering onsdag den 29/9): Norge, som forlængst havde valgt JSF og derfor blev betraget som den faste klippe i det oprørte hav, har nu, meget overraskende, valgt at udskyde leveringen af fly med to år til 2018.

Og herhjemme? Ja, her går vi stadig og venter på et udspil fra forsvarsministeren til en kampflykonkurrence version 2.0, efter at hun i marts valgte at suspendere konkurrencen, hvor JSF battler mod Gripen og F-18. I en krisetid, hvor alle skal spare, ville det være upassende at bruge 15-20 mia. på nye kampfly. Ren og skær signalpolitik, for betalingen for flyene skal ske i rater ved bestilling, produktionsstart og levering og pengene skal findes på forsvarets almindelige rammebevilling. Så det er ikke sådan at vi ville have haft 20 mia. mindre i år til skoler, sygehuse og huller i vejene.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Jorden rundt med JSF: Uro, kritik, usikkerhed, trofasthed og forskelsbehandling

  1. Pingback: Betydningsfuldt britisk spark i JSF-nyrerne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *