Nordmænd, irere og odenseanere

Selvom jeg havde lovet at det næste indlæg blev om jagerfly, så får I altså lige tre civile luftfartsnoter om nordmænd, irere og odenseanere.

Norwegian ser på enten Boeing 787 eller Airbus A350 til deres bebudede lavprislangrute flyvninger, som skal gå i luften med to ruter til New York og Bangkok fra andet halvår næste år. Om kombinationen af bebudede billetpriser på en tusse og spritnye fly kan skrues sammen til en fornuftig business case bliver spændende at se. Jeg vender tilbage snart med en større analyse af Norwegian i anledning af deres større og større tilstedeværelse på dansk jord og de her meget interessante langruteplaner.

Sandsynligheden for at Ryanair en dag lander i Kastrup er blevet lidt større efter, at Michael O’Leary har luftet tanken om, at Ryanair begynder at flyve til primære lufthavne. Men mon ikke de vælger store sydeuropæiske destinationer før Kastrup? Hvis ikke de kan slå en god handel af med lufthavnen om at benytte den nye lavpristerminal Go (tidligere kendt som Swift). Den ser jo ikke ligefrem ud til at blive overrendt når den åbner 31. oktober. Indtil har kun easyjet meldt sin ankomst.

Opdatering mandag: Ryanair kommer ikke. I hvert fald ikke i denne omgang. Det ligger helt fast nu, hvor selskabet har afbestilt sine slots i kastrup og meldt ud, at CPH GO er for dyr at bruge.

Da jeg har trådt mine barne- og ungdomssko i Odense Lufthavn, så har denne lidt hensynende lufthavn en særlig plads i mit hjerte. Og derfor glæder det mig at Beldringe bliver en stadig større charterlufthavn for fynboer, der ikke gider køre til Billund. Dejligt at den kan finde en niche her, da udsigten til en genoptagelse af indenrigsflyvning ikke er stor 🙂 Her 13 år efter indvielsen af Storebæltsforbindelsen og i en tid med Lyntog, der kan køre Odense – Kbh på 5 kvarter, er det sjovt at tænke på, at man engang fløj fra Kastrup til Odense. Det var tider dengang vi var bademestre…

PS: Det sker meget mere derude end jeg kan nå at blogge om. Så jeg linker oftere og oftere til interessante artikler, som jeg støder på, i boksen “Dette læser jeg lige nu” i højre side.

PPS: Min interne it-supportafdeling (mig selv) har set på det der med kommentarfeltet, der spiser de sidste bogstaver. Og det virker med nedenstående kommentar som om, at jeg har fundet en løsning. Er hele kommentaren at læse hos jer?

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Nordmænd, irere og odenseanere

  1. Andreas skriver:

    Test af kommentarfeltets lyst til at spise tekst. Test af kommentarfeltets lyst til at spise tekst.Test af kommentarfeltets lyst til at spise tekst.Test af kommentarfeltets lyst til at spise tekst.Test af kommentarfeltets lyst til at spise tekst.

  2. Cphmoose skriver:

    Her er kommentaren fuldt læselig og med god plads. Så stort tillykke til IT support.

    Er det kun mig der synes at Norwegian er useriøse når de taler om 787 / 350 og start på langruter i 2011? A350 kommer tidligst i 2013 og selv om at Norwegian har købt mange 737 så tror jeg ikke på at de kan springe ind i 787 køen.

    Cphmoose

  3. Andreas skriver:

    Jo tak.
    Jeg studser også over for udmeldingen om disse fly så tidligt. Selv hvis de vælger at lease dem, så forventer ILFC, verdens største flyleasingselskab, hvor Norwegian i forvejen er kunde, først at modtage de første fire 787’ere i midten af 2012. Til gengæld har ILFC bestilt kanp 70 787’ere, så når de først begynder at komme flyvende, skulle der være gode muligheder for at lease en eller to.

    Det er dog værd at bemærke, at Bjørn Kjos siger at man kun agter at starte med to ruter i andet halvår 2011. Og hvis man fløj tre gange om ugen på hver rute, så ville man kunne nøjes med ét fly. Men det kræver stadig at der er et fly at få. Hvordan man ville kunne skaffe en A350’er, når det første testfly ikke har fløjet endnu, kan jeg slet ikke se. Pinligt at Bloomberg ikke stiller spørgsmålstegn ved dette.

  4. Cphmoose skriver:

    Skal vi ikke gætte på at Boeing vil forsøge at holde de de første 787 nogenlunde samlet i forhold til distribution af reservedele og teknisk support? Så jeg tror der går længe inden Norwegian kan parkere en i Gardermoen.

    1 fly til 2 ruter forudsætter at ruterne er så korte at du kan flyve T/R på et døgn. Hvad der vel betyder Oslo – New York / Nordamerika. Afrika / Asien og hvad Norwegian ellers arbejder (drømmer om?) med kræver flere fly.

    Det er selvfølgelig en pr kamel at sluge for Kjos – men brugte 767’ere eller evt 757 som en interim løsning virker langt mere realistisk.

    Ved du om Norwegian vil lege netwærks selskab med fuld service og gennemgående bagage? Det vil jo være meget lettere for dem hvis man kun kan købe Oslo – New York i stedet for Bergen – Oslo – New York.

    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *