A380 – The Inside Story

Som lovet får I her en mere detaljeret beskrivelse fra mit besøg ombord på Lufthansas Airbus A380’er, da den besøgte København onsdag i sidste uge.

Når man kommer ind ad døren forrest i venstre side kan man på traditionel vis dreje til højre og gå ned ad den ene af de gange i kabinen. Men man kan også tage tre skridt mere og dreje til højre op ad trappen til 1. sal, hvor vi forrest finder 1. klasse. Otte sæder, der kan lægges helt fladt ned og blive til 207 cm. lange og 80 cm. brede senge, er der blevet plads til. Madrassen er designet og produceret af Paradies, der er Tysklands førende mærke inden for lækkert sengetøj, og for at det ikke skal være lyv, så har et særligt søvndiagnostisk center fra Berlin været med på sidelinjen.

Et koncept med lukkede kabiner, som flere arabiske selskaber praktiserer, er bevidst blevet fravalgt til fordel for en mere åben og rummelig kabine. Et klart ønske fra kunderne ved de kundearrangementer og in-flight tests, som er gået forud for indretningen af 1. klasses kabinen. Derfor er bagagehylderne i loftet også fjernet og erstattet af aflåselige skabe, hvor man bl.a. finder en garment bag til jakkesættet og en pyjamas, hvor dameudgaven har en figursyet overdel med knapper (Den glemte den gamle gnavne redaktør dog at prøve).

En billedkavalkade fra første klasseskabinen:

Powered by Cincopa WordPress plugin

En rolig atmosfære var et af de største ønsker fra kunderne, og Lufthansa har på den baggrund skabt det de kalder “verdens mest støjsvage klasse”, med lydabsorberende gardiner og gulvtæpper samt specielt lydisolerende materiale i flyets vægge. Kabinen er desuden med et luftfugtningssystem, som er det første af sin art på et kommercielt fly. Normalt er luftfugtigheden i en førsteklasses kabine på 5%, men med dette system hiver tyskerne luftfugtigheden op på 15-20%., hvilket gerne skulle medføre at maden smager bedre og at passagererne sover bedre og dermed får en større følelse af velvære…

Første klasse er ikke udstyret med en egentlig bar, som man kan hænge ud i på turen over Sibirien mod Kina, men blot et lille bord med et sparsomt udvalg af flasker (ingen portvin) og en rød rose. Det mest opsigtsvækkende og nyskabende er et særdeles stort badeværelse. Ja, faktisk hele to til de otte passagerer. Hvor det tidligere var en overdrivelse at kalde et flytoilet for et badeværelse, så kan det til dels forsvares her. For det cirka to meter lange rum er opdelt i to separate afdelinger, der adskiller toilettet fra vaske- og omklædningsområdet. Også noget der, ifølge Lufthansa, skulle give en større følelse af velvære…
Som den eneste A380-operatør, så har Lufthansa indrettet badeværelset med et lodret spejl i hele området.
Badeværelserne ligger foran kabinen i den øverste del af flyets næse over cockpittet. Det giver en anelse skrå vægge. Kombineret med manglen på vinduer trækker det lidt ned. Men stort er det.

Vi bliver på første sal, men bevæger os bagud til den store business class-kabine, som udgør resten af førstesalen. Her har Lufthansa sat 98 sæder ind i en 2-2-2 opstilling. En usandsynlig stor business class. Mere end 12 gange så mange sæder som på første klasse siger vist noget om, hvilken klasse det finanskriseramte internationale erhvervsliv har pålagt sig selv/ er blevet pålagt at bruge. Mens Lufthansa kan bruge mere end to sider i deres pressemateriale på at beskrive indretningen af første klasse, så bliver business class beskrevet med seks bullets med ting, som ikke just er nyskabende eller revolutionerende. Så vi skynder os at gå ned ad vindeltrappen bagerst i flyet.

En billedkavalkade fra business og economy class’erne:

Powered by Cincopa WordPress plugin

Vi kommer ned i stueetagen, hvor de almindelig dødelige er stuvet sammen. Hele 420 passagerer kan presses ind i her. Til sammenligning medtager tyskerne 234 økonomi-klasse passagerer i deres Boeing 747’ere. Retfærdigvis skal det nævnes, at der så til gengæld er 80 business class pladser i 747’eren, så det optager naturligvis en del plads. Men med et samlet passagerantal på 350 i 747’eren, så er 420 på monkey og 526 i alt rigtig mange mennesker.

Med en 3-4-3 opstilling ligner A380’er monkey class-kabinen meget ditto i 747’eren. Den mest bemærkelsesværdige forskel er de meget lige ydervægge, som gør at kabinen både virker og er mere rummelig. På 1. klasse kan man nyde sine inflight movies på en 17-tommer skærm, men 10,6 og 9 tommer er hvad man må tage til takke med på business og economy. Ellers er der det sædvanlige udbud af film, tv-serier, radio, musik og spil. En lille pudsighed er, at tegnefilm er tilgængelig for passagererne på første og business class, men ikke på economy, hvor der ellers, er mine erfaringer, befinder sig flest børn. Ellers ligner alt her hos pøblen et hvilket som helst andet fly. Garanteret lige så lummert og indelukket, når kabinen fyldes op med 419 medrejsende.

Vi bevæger os frem langs de næsten uendelige rækker af sæder og når frem til cockpittet, som man går ud til fra stuetagen lige foran trappen op til første klasse. Som man kan se udefra, så ligger cockpittet mellem de to etager og der er derfor en lille trappe derop til.

Ude i “førerhuset” er det første der slår én bredden. Placeringen midt på skroget højdemæssigt og den store mangel på en spids næse på flyet gør, at man får et usædvanlig bredt cockpit, hvor der uden besvær kan stå 2-3 personer i hver side. Jeg “gemmer” mig i det ene hjørne og bliver stående mens andre defilerer ind og ud. Fra mit hjørne kan jeg kigge ud af et meget stort sidevindue, som sidder skråt bagved kaptajnen. Herfra kan jeg konstatere, at samtlige ansatte i lufthavnen tilsyneladende har lagt vejen forbi for at sparke til dækkene og fotografere hinanden foran det store fly. Et hav af gule veste.

Lidt pix fra cockpittet:

Powered by Cincopa WordPress plugin

Da flyet var landet og havde taxi’et hen til standpladsen i lufthavnens cargoområde, fik verdenspressen og jeg lov til at gå ombord først. Nu er vores eksklusive tid med stjernen ved at være overstået, og pøblen af Lufthansas VIP-gæster oversvømmer flyet. Jeg trækker mig skyndsomt tilbage og går ned ad den ene af de to trapper op til flyet. Normalt går man jo via en jetbro direkte ind i en terminal. Så en tur alene ned af en trappe direkte til landjorden fra et så stort fly og foran et så stort publikum fremkalder helt automatisk et majestæt-/præsidentvink til de forsamlede masser. Jeg smiler og stopper for at vinke og posere for fotograferne på vej ned.

Lidt pix af flyet udvendigt:

Powered by Cincopa WordPress plugin

Og endelig lidt billeder fra landingen:

Powered by Cincopa WordPress plugin

Til sidst er det, som nævnt før, vigtigt at huske, at alt ikke er lutter lagkage. Læs mine tidligere mere kritiske analyser af Airbus A380’eren her, her , her, her, her og her. Og så tror jeg også vi er ved at have kogt nok suppe på den pind. Det næste indlæg bliver om kampfly, det lover jeg.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til A380 – The Inside Story

  1. Erik skriver:

    Fantastiske Billeder ! Hvilket Kamera bruger du ?

  2. Andreas skriver:

    Jo tak. Når man har gode modeller at arbejde med, så kan alt lade sig gøre 🙂
    Det er bare et alm. Canon 1000D og to almindelige objektiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *