2 x lavpris-exit: Luft til Cimber og mavepumper til lufthavnen

Lavprisselskaberne Transavia og Germanwings er begge på vej væk fra Kastrup. Det giver lidt tiltrængt luft til Cimber Sterling, men er samtidig en ordentlig mavepumper til Københavns Lufthavne. For om lidt mere end en måned står lufthavnens nye lavpristerminal, Go (tidl. Swift, red.), klar. Transavia havde ellers netop opkaldt et af sine fly efter terminalen og Germanwings sagde ved deres ankomst sidste år, at Swift var den primære årsag til entreen på det danske marked.

Transavia meddelte i dag, at man fra 1. november og frem til 1. april næste år gradvist vil lukke de 20 ruter, som selskabet opererer ud af Kastrup i dag. Samtidig figurerer den eksisterende CPH-Køln-rute ikke i Germanwings program for foråret 2011.

Dermed ser meget ud til, at easyjets A319’ere kommer til at holde alene ved de seks gates i den nye lavpristerminal. For de to store lavprisselskaber i CPH, Cimber Sterling og Norwegian, har ikke just talt særlig pænt om Go/Swift. easyjet flyver i dag til syv destinationer fra CPH og har en mere på vej. Et selskab, der udvider i Kastrup, men isoleret set ikke just nok til at holde terminalen beskæftiget. Så Københavns Lufthavne leder uden tvivl med lys og lygte efter andre lavprisselskaber til at fylde terminalen op, så det ikke fremstår som en fiasko fra starten. På CPH’s ønskeliste står uden tvivl det ungarske lavprisselskab Wizz Air, der har baser i Budapest og adskillige andre steder i Østeuropa. Wizz Air flyver til flere destinationer i Norge og Sverige, men i en stor bue uden om Danmark og Kastrup. Seks ruter fra Malmø, to fra Gøteborg, syv fra Oslo og otte ruter fra Stockholm. Det er dog værd at bemærke at det ikke er fra Oslo’s Gardemoen-lufthavn og Stockholm’s Arlanda, men fra to sekundære lufthavne. I Gøteborg bruger man heller ikke Landvetter, men den såkaldte City-lufthavn, og selskabet er helt “ryanair’sk” i sin konsekvente brug af sekundære og tertiære lufthavne. I London er det ikke Stansted eller Gatwick som de andre lavprisselskaber. Nej, her er man helt ude i Luton, ligesom man i Paris ikke har valgt Orly, ligesom Cimber Sterling og Norwegian. Nej, Beauvais er vi ude i.

Transavia havde helt givet regnet med lavere priser i Go end dem, som lufthavnen endte med at komme op med. Samtidig er der bare en enorm overkapacitet på lavprismarkedet i CPH. Som vi har været inde på tidligere, så er stort set alle nordeuropæiske lavprisselskaber, minus Ryanair, tilstede i CPH. Ser man på Transavia’s rutekort, så vil man hæfte sig ved, at kun to af ruterne fra København ikke også betjenes af enten Norwegian og/eller Cimber Sterling. Der har således været intens kamp om passagererne, og jeg tror ikke man vil se at Norwegian rykker ind på de ledige territorier, som Transavia efterlader. For der er ikke rigtig nogen. Kun ganske få af Transavias destinationer flyver Norwegian ikke på i dag.

Med en konkurrent mindre vil Cimber Sterling unægtelig kunne trække vejret en anelse lettere. Men nok alligevel ikke for længe. For Norwegian er og bliver stadig deres største og stærkeste konkurrent, som uden tvivl vil holde fast om struben på det sprællende danske selskab. Samtidig er easyjet som nævnt på vej frem i Kastrup, ligesom smilene og optimismen er ved at vende tilbage hos SAS – som man ikke skal glemme som en konkurrent til de rene lavprisselskaber. For selv om man har businessfolk forrest i flyet, så kan man stadig have plads til turister på billige billetter bagerst. Norwegian, easyjet og SAS er alle tre stærke aktører, som man ikke sådan udkonkurrerer.

Betyder Transavia’s farvel så, at Ryanair melder sin ankomst til Go-terminalen? Som nævnt flere gange før, så er jeg meget tvivlende over for kombinationen Ryanair og Kastrup. Ryanair går i store buer uden om de store primære lufthavne, og leger helst med de sekundære eller sågar tertiære lufthavne, hvor man kan være alene eller i det mindste en stor dominerende spiller. Hvorfor skulle Ryanair kaste sig ind i den hidsige priskrig ud af København, når selskabet kan stå i fred på sidelinjen og se de andre tæve løs på hinanden på Amager?

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til 2 x lavpris-exit: Luft til Cimber og mavepumper til lufthavnen

  1. Daniel skriver:

    Det var en meget voldsom og hurtig beslutning, jeg havde troet at de havde ventet til Cimber skvattede sammen, så konkurrencen ville være mindre. Det kommer ikke til at redde Cimber der stadig konkurrerer med sin primære konkurrent der har væsentligt lavere faste omkostninger og stærkere kapital, så det er i sidste ende lufthavnen der desværre må bøde. Jeg tvivler og håber ikke FR kommer ind, de har tvunget flere mindre lufthavne i knæ, ved først at etablere en stor base og så bagefter true med at trække sig ud hvis afgifterne ikke sænkes, a’la Valencia.

  2. Cphmoose skriver:

    Er det godt eller skidt for SAS? På det seneste virker det jo som om at de har manglet både fly og besætninger?

    Cphmoose
    PS: Tillykke med dit nye design. Men er det kun hos mig at de yderste tegn forsvinder?

  3. Michael skriver:

    Det er i hvert fald en “spændende” tid Cimber Sterling
    går ind i. Sidste regnskab kunne godt tyde på at man har
    fået styr på indtægter og udgifter, men stadig er manglen
    på kapital akut. Transavias exit skal alt andet lige nok
    give lidt ekstra omsætning en overgang, men ja, Norwegian
    vil nok gøre alt hvad de kan for at ødelægge det sidste
    rene danske selskab. Jeg beder til de højere magter om
    at Norwegian ikke skal lykkes med den perfide strategi.

  4. Valdemar skriver:

    @Cphmoose, nej det er ikke kun dig, bruger du også firefox

  5. Cphmoose skriver:

    @valdemar

    Yeps jeg bruger firefox. Men fejlen optræder også i IE. Så det er nok en feature.
    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *