Klumpfisken kommer til byen

På onsdag slår en Airbus A380’er et slag forbi Kastrup i en charmetur for Lufthansa, der skal være med til at sælge de ledige sæder i det store fly. Medierne vil uden tvivl flyde over med lutter ukritiske ord om denne luftens svar på en klumpfisk. Så lad os derfor tage et lidt mere kritisk syn på flyet.

– Besøget onsdag morgen er som nævnt kun en engangsforestilling, hvor Lufthansa flasher flyet for at få vist logoet frem og sendt et budskab til de rejselystne danskere om, at næste gang vi skal til Tokyo, Beijing eller Johannesburg, så kan det ske i dette tyske skrummel.
– Flyet er kun blevet til via massiv konkurrenceforvridende statsstøtte
– Flyet har ikke solgt i tilstrækkelig mange eksemplarer til at der er break-even endnu
– Flyet kan kun lande i meget få af verdens lufthavne
– Flyet er kun interessant til brug på få meget passagertunge ruter mellem verdens absolut største metropoler.
– Derfor er det også begrænset hvor mange flyselskaber flyet er interessant for
– Det er desuden begrænset hvor mange fly de selskaber har brug for
– De fleste af de selskaber, der måtte kunne fylde flyene på udvalgte ruter, har købt flyet allerede.
– Der er derfor meget få potentielle nye kunder tilbage

Desuden passer A380’eren og dets mere end 520 sæder til gårsdagens hub-and-spoke tankegang, hvor man fløj passagerer ind til store hubs som LHR, FRA, CDG, Atlanta, Chicago, Singapore osv, samlede dem sammen og derfra ud i verden. I takt med at disse hubs bliver større og større vokser efterspørgslen efter point-to-point ruter, uden om de store hubs. Her er Boeings 200 – 250 personers 787’er med dets lange rækkevidde og særdeles gode brændstoføkonomi svaret. Flyet er også bestilt i mere end 800 eksemplarer inden det første fly er leveret.

Når det er sagt, så bliver det da alligevel sjovt at hilse på “klumpfisken” og klappe den på næsen.

PS: Den opmærksomme læser vil kunne huske, at det tidligere har været fremme, at flyet ikke kunne lande i Kastrup. Det er også rigtigt. Taxaveje og standpladser er for små til at flyet ville kunne indsættes i regulær rutetrafik til og fra Amager. Derfor vil flyet på onsdag være at finde i cargoområdet i lufthavnens sydøstligste hjørne, hvor Kystvejen går forbi ned mod Dragør. Lufthavnen forventer et stort tilløb og opfordrer derfor til at man tager metroen derud.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Klumpfisken kommer til byen

  1. Torben Steno skriver:

    Dit Boeinghjerte løber af med dig.

  2. Cphmoose skriver:

    Hvad er det Emirates ved eller ikke ved? Men som har fået dem til at købe 90 styk.

    Cphmoose

  3. Hans Hansen skriver:

    Hvorfor skriver du ikke om de store problemer Boeing har med 787’eren?

  4. Andreas skriver:

    @moose: Emirates vision er at gøre Dubai Lufthavn til verdens superhub nummer ét og det vil smitte af på selve Dubai, der dermed bliver en af verdens fem største metropoler. Desuden har de tidligere luftet planer om all-economy 800-sæders A380’ere, der fløj folk billigt mellem verdens største storbyer.

    Når man køber 1/3 af alle A380’er bestilt so far, så får man sikkert også de sidste 20 gratis. Så kan man jo altid senere finde ud af hvad man skal bruge dem til. Når man har pengene, er det fedt at kunne overtrumfe alle andre big time. Lidt ligesom nyrige, der køber fem Ferrari’er fordi de kan. Til sammenligning skal Norwegian låne 85% af pengene hos den amerikanske regering for at kunne betale for de 15 Boeing 787’ere, som selskabet pønser på at skulle bruge til sine langdistanceflyvninger.

    @Hans: Forsinkelserne er underordnet i denne sammenhæng, hvor jeg ser på de filosofier, der ligger bag de to fly. Mega-hub og point-to-point. A380 blev i øvrigt heller ikke just leveret til tiden…

  5. Pingback: Wienerbrød med Airbus A380 – nu med billeder

  6. Pingback: A380 – The Inside Story

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *