Årets gang i luften

2005 var et begivenhedsrigt år (floskel nummer 1 i årskavalkader) i både dansk og international luftfart. Lad os gøre status og forsøge at kigge frem mod 2006.

Herhjemme var Sterlings køb af Mærsk Air den største begivenhed, mens take-off for A380’eren var den største begivenhed internationalt.

Og selv om både Sterling og A380’eren efterfølgende har haft en turbulent tid, så er det udtryk for visionær tænkning at skabe Europas fjerdestørste lavprisselskab på dansk jord og at søsætte verdens største passagerfly.

Men 2005 var også året hvor Boeing for første gang i fem år solgte flere fly end Airbus – helt præcis 146 flere. 895 mod 749 ifølge en hyldestartikel i Seattle Times i dag. Og fordi det især er de dyre widebody-fly, der røg over disken hos Boeing, så solgte amerikanerne næsten 50 procent mre målt i værdi (100 milliarder dollars mod Airbus’ 70 milliarder dollars).

Boeing er ikke de eneste, der har haft et godt år. Aktionærerne i Københavns Lufthavne scorede således en god gevinst, da en flok australiere kom forbi og ville købe Amagers stolthed, der fra næste år også får hele to amerikanske selskaber og en rute til Dubai.

På Færøerne kastede Atlantic Airways sig ud i anskaffelsen af et femte fly til det lille selskab. Fra marts næste år får selskabet konkurrence på ruten til København fra det ligeledes lokale Faroejet. Men mon ikke der skulle være plads til dem begge, i det Mærsk fløj side om side med Atlantic inden til Sterling købte dem.

Et andet spændende område at holde øje med i 2006 er de danske regionalflyselskaber. Cimber Air skal have økonomi i de udenrigsruter ud af Billund som selskabet overtog fra Mærsk Air, mens Danish Air Transport skal finde ud af hvad de gør efter 2005-successen med at konkurrere med Cimber på ruten fra København til Bornholm. I det jyske skal Sun-Air finde ud af hvor vækstmulighederne er og hvordan selskabet sikrer at SAS ikke bare kan blæse dem omkuld, som vi så det i 2005. Her offentliggjorde Sun-Air at de ville flyve fra København til London City-lufthavnen. Kort tid fik SAS samme idé og i sidste ende trak Sun-Air sig.

2006 bliver også året hvor Jørgen Lindegaard skal fremvise sorte tal på SAS-bundlinien i 2005-regnskabet, ellers er det sandsynligvis farvel til ham eller SAS som interkontinentalt selskab.

Den største hjemlige opmærksomhed vil dog nok samle sig om Sterling. Kan de lyserøde planer for synergi og stordrift føres ud i livet? Vil medarbejderne makke ret? Vil en fusion mellem to selskaber med tab i den trecifrede millionklasse kunne vendes til et plus? Og hvad vil de islandske ejere stille op med Sterling, Icelandair og en andel af Easyjet i samme båd?

På den internationale scene er det naturligvis leveringen af den første A380’ere til launch customeren Singapore Airlines i efteråret (hvis ikke den bliver yderligere forsinket), der bliver det store tilløbsstykke. Desuden bliver det spændende at se om Airbus lancere en 777-killer i det 350+ passagerer-segment, som Boeing stort set dominerer i øjeblikket med Boeing 777’eren og i fremtiden også vil sidde tungt på med den forlængede 787’er, som selskabet tilsyneladende har på tegnebrættet (efter ønske fra de gale folk hos Emirates, der ikke kan få fly nok). Airbus A340-600 har tilsyneladende ikke været den succes som selskabet havde håbet på.

Endelig kommer vi nok heller ikke udenom et par opkøb/fusioner blandt luftfartsselskaberne i USA eller Europa. Bliver 2006 året hvor Lufthansa køber SAS eller har de nok at se til med Swiss? Skal den nye British Airways-chef ud med den store pengepung og hvad med Alitalia? Hvor længe vil EU tillade at det konkursbo holdes kunstigt i luften? Går Northwest og Delta ud af konkurs-beskyttelse med hinanden i hånden? Og bliver USA og EU endelig enige om den Open Skies-aftale, der blandt andet kunne åbne for den første transatlantiske fusion? (British Airways og American Airlines er det bedste bud).

Vi får se – Godt nytår.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

0 svar til Årets gang i luften

  1. t.steno skriver:

    Godt nytår. Det har været en glæde at følge Krogen i luften!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *