Den store gevinst til Israel – en “nøglering” til Danmark

Den israelske flyfabrikant IAI skal muligvis producere vingerne til 800 af de i alt 3200 eksemplarer det er planen der skal bygges af JSF-kampflyet. Til sammenligning har den danske forsvarsindustri, på trods af at vi har været partner i programmet siden 1997 og spenderet over 2 mia. skattekroner, ikke set JSF-ordre i nævneværdig grad. Faktisk er ordremængden fra JSF-producenten Lockheed Martin så lille, at det indtil videre har taget LM et halvt år at grave en liste frem til mig over de kontrakter de har indgået med danske virksomheder. Ikke letters of intent, men håndfaste leveringsaftaler. Ikke på smådimser, der blev leveret for fire år siden, da virksomhederne hed noget helt andet. Nej, arbejde der kan skabe danske arbejdspladser i morgen og i overmorgen. Jeg venter stadig…

Oven i udsigten til vingeproduktion i stor skala, så har israelerne tilsyneladende også sikret sig modkøbsordre for 4 mia. dollars og op mod 5 mia., hvis landet udnytter sin option på at købe yderligere 55 JSF’ere oven i de 20 fly, som landet nu er ved at bestille – og som har affødt vingegevinsten.

Mens Israel muligvis har udsigt til at score den helt store gevinst, så tyder mere og mere altså på, at Danmark må tage til takke med en nøglering i trøstpræmie.

Israelerne er altså, hvis rygterne i Reuters-historien holder vand, pludselig kommet ind fra højre og har overhalet de otte partnerlande i JSF-programmet, som ellers lå lunt i svinget med garantier om at få større – eller mindre – bider af kagen. Israelerne skal i øvrigt ikke selv betale for de 20 JSF’ere. Den regning tager USA sig af i kraft af den løbende økonomiske våbenhjælp fra Guds eget land til Israel.

Det bliver interessant at følge, om der kommer mere kød på historien, og om Israel i sidste ende definitivt beslutter sig for at købe de 20 JSF-fly. Den skulle være så godt som hjemme, men der kommer dagligt lidt divergerende meldinger dernede fra i øjeblikket.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Den store gevinst til Israel – en “nøglering” til Danmark

  1. Cphmoose skriver:

    Lad os nu se om den holder. Der er en del modstand i Israel mod handlen. Både mod prisen og den manglende adgang til softwaren.

    Billige JSF plus modkøb skal formodentlig også ses som en sukkerpille der kan gøre Israel relativt trygge ved at USA sælger Saudi Arabien en ny bunke F-15.

    Selv om at prisen er en intern US pris så er den vel også betydeligt højere end partner landene kan og vil betale?
    2.75 milliarder US$ for 20 fly er helt sikkert mere end vi kan skrabe sammen.

    Der var vel i øvrigt også en bunke diskussioner i F16 programmet omkring Tyrkiet som også fik en sikkerhedspolitisk rabat.

    Man kan så også argumentere for at den israelske fly og forsvars industri er i en helt anden liga en den danske så det er vel ikke så underligt at de lettere kan få ordrer end vi kan.

    Cphmoose

    Ps: Kommer der en historie om SAS og udfasningen af MD90? Hvis de bliver ved med at udfase fly må de snart få problem med at flyve os ud af CPH.

  2. Andreas skriver:

    For at tage det sidste først, så har MD-90’erne ikke fløjet for SAS længe. De har været lejet ud til Blue1 og et selskab i Schweiz. SAS har vist rigelig MD-80’er kapacitet på jorden, der venter på bedre tider.

    Mit indlæg handler ikke om selve handlen med Israel. For det er meget naturligt at USA gerne vil sælge flyet til en god ven.

    Det opsigtsvækkende er den paradoksale modsætning mellem hvad vi partnerlande bliver tilbudt og hvad en udefrakommende kunde kan få. Israel får de håndfaste modkøbsaftaler som vi andre er udelukket fra at få fordi vi er med som partnere i JSF og dermed skulle få en bid af hele kagen og ordre for ikke bare det beløb vi selv køber fly for, men for meget mere.

    Jeg ved godt at Terma sikkert ikke ville kunne producere 800 vingepar. Det er mere princippet i forskelsbehandlingen mellem partnerne og den udefrakommende nye kunde – som dog også er en nær ven af USA – som er interessant at hæfte sig ved.

  3. Torben Steno skriver:

    Ja, vi tørster efter mere civilt!

  4. Cphmoose skriver:

    Med hensyn til JSF må vi bare erkende at nogle partnere er mere lige end andre. Men som skatteborger er jeg da stor forarget.

    Med hensyn til SAS så er der vel en eller anden form for flådefornyelse i gang. Med Blue-1 skifte fra MD-90 til 717.

    http://www.blue1.com/en/fi/About-us/News/Flowing–the-new-faces-of-air-travel-in-Blue1-/

    Cphmoose

  5. Pingback: Jorden rundt med JSF: Uro, kritik, usikkerhed, trofasthed og forskelsbehandling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *