El Al går solo på alliancefronten, mens en sydamerikansk kæmpe er i støbeskeen

Israelske El Al pønser på at lave deres egen luftfartsalliance, der skal tage kampen op mod Star, Skyteam og Oneworld. Samtidig kan et stort sydamerikansk ægteskab rykke alliancebalancen kraftigt.

Hvis vi starter med det første først, så faldt jeg tilfældigvis i går over den opsigtsvækkende nyhed om, at El Al går med planer om at lave deres egen luftfartsalliance med navnet “WE” – som angiveligt skulle stå for West og East. Israelerne har tilsyneladende ikke kunne opnå medlemskab hos de tre ellers meget ekspansionsivrige alliancer. 

Men hvem pokker vil gå med i en sådan fjerde alliance? Alle de store aktører på stort set alle væsentlige markeder er alle med i en af de tre klubber, sådan som vi kiggede på for nylig. Eneste store huller på luftfartens verdenskort er Pakistan Int’l Airlines og flere af de ambitiøse og fremadstormende arabiske selskaber. Men at se de arabiske selskaber i allianceseng med israelerne er lige så realistisk som Ryanairs Michael O’Leary som ny SAS-chef. “WE” kan således højest blive en obskur samling af perifære selskaber uden noget, der bare ligner et globalt netværk og uden den mindste chance for at kunne bide skeer med de tre store.

Det andet store spørgsmål er, hvorfor El Al ikke kunne komme med i en alliance. Alle tre alliancer virker mere end ualmindeligt opsatte på at få selskaber i folden. Dette spørgsmål giver artiklen om de israelske allianceplaner dog ikke svar på. Men måske der er nogle af jer, kære læsere, der kan komme med et bud på en forklaring.

I det sydamerikanske sker der også ting og sager. Chilenske LAN og brasilianske TAM har bekendtgjort, at de agter at indgå ægteskab under det nye navn LATAM. Det kan få stor betydning for stillingskrigen mellem alliancerne, hvor LAN i dag er Oneworld-medlem og hvor TAM netop i år er kommet med i Star Alliance, der dermed fik sin sydamerikanske tilstedeværelse genetableret efter Varig’s konkurs i 2006. Nu kan alliancen risikerer at blive slået tilbage til start, mens rivalerne i Oneworld kan få et endnu fastere greb om det sydamerikanske end de allerede har i dag med Iberia som oneworld’er. LAN og TAM har dog meddelt, at de først træffer en beslutning omkring alliancemedlemskab i 2012. Personligt tror jeg de vælger Oneworld, hvor de kan drage nytte af et tæt samarbejde med Iberia.

LATAM bliver den absolut største spiller i det sydamerikanske og fusionen følger den trend, som vi ser i Nordamerika og Europa, hvor de store går sammen og bliver endnu større. I 2005 var det AF og KLM, og lige nu er det BA og Iberia samt United og Continental, der er ved at smelte helt eller delvist sammen. Dertil kommer Lufthansas erobringer af mindre selskaber i nabolandene. LAN og TAM sidder i dag tilsammen på omkring 45% af kapaciteten på de intra-sydamerikanske ruter og var tilsammen verdens 11. største luftfartsselskab i 2009 målt på passagerer. LAN har i øvrigt allerede i dag datterselskaber i Peru, Argentina og Ecuador, så det bliver et selskab med tilstedeværelse bredt ud over kontinentet. De to selskaber har valgt en “BA/Iberia-løsning”, hvor selskaberne kører videre som selvstændige selskaber under en fælles samarbejdsparaply.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til El Al går solo på alliancefronten, mens en sydamerikansk kæmpe er i støbeskeen

  1. Lars Duelund skriver:

    Et oplagt gæt på hvorfor El Al ikke kan kommer in de store alliancer er vel at den alliance der optaget El Al så realistisk set har afskrevet sig alle chancer for at indlemme en af de nok mere interessante Arabiske selskaber. Og bare tanke om at en eller flere af dem i protest “melder” sig ind ind konkuranten er vel nok til at afholde dem fra at optage El Al

  2. Kasper skriver:

    Israel har traditionelt et godt forhold til mange afrikanske lande, så måske det er tanken at samle den og gøre Ben Gurion til Hub mellem Afrika og Europa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *