Mitsubishi med vinger på

Mitsubishi er meget mere end bare en skraldebang bil. Det er i virkeligheden en stor industrikoncern, der blandt andet er en stor underleverandør til Boeing’s 787’er. Men det japanske selskab kan også selv. Således har to luftfartsselskaber nu købt den nye Mitsubishi Regional Jet (MRJ), der skal leveres fra 2013.


Mitsubishi Regional Jet

Den ene kunde er japanske ANA og den anden kunde er amerikanske Trans States, der har bestilt 50 fly med option på 50 flere. Det er alligevel opsigtsvækkende at en hel ny flytype, der ikke er i produktion endnu, kan blive bestilt af et amerikansk selskab.

Flyet bliver i 70-100 personers klassen, hvor der i forvejen er crowded efterhånden. CRJ-700 og -900, Embraer 170, 175, 190 og 195 og propelflyene Dash-8 Q400 og ATR-72 er nogle af de nuværende på markedet. Foruden MRJ, så kommer kineserne med ARJ21 (mere end 200 bestillinger), russerne er netop kommet med Antonov AN-148 og følger inden længe trop med Sukhoi Superjet 100. Både det kinesiske og de to russiske fly er bestilt i omkring 200 eksemplarer, men primært af lokale kinesiske og russiske selskaber samt selskaber fra nabolande.


ARJ21

Embraer kommer fra Brasilien, men er alligevel solgt i mange hundrede eksemplarer i USA. Så derfor vil især MRJ og ARJ21 sikkert også kunne slå igennem i Vesten. Russiske fly tror jeg dog stadig folk har lidt fordomme imod.


Antonov AN-148

Men hvorfor er der så mange fly der byder sig til lige i 70-100 personers klassen? Jo, for det er her væksten især vil være fremover. Folk gider ikke længere de overfyldte megahubs som London, Paris, Frankfurt, Atlanta, New York osv. De vil i Vesten hellere flyve direkte med mindre jetfly. Og i Asien vækster de som gale samtidig med at de også har store overfyldte megahubs som Tokyo Haneda og Narita, Beijing, Shanghai, Bangkok osv. Derfor er de vilde med mindre fly der kan flyve direkte mellem to mindre destinationer. Og så især hvis flyene er bygget hjemme. Dermed kommer der også flere valgmuligheder, da Embraer og canadiske Bombardier med deres CRJ- og Dash-8-fly i dag tilsammen sidder på en meget stor andel af markedet i stil med hvad Boeing og Airbus gør når vi kommer over de 120 pax.


Sukhoi Superjet 100

For sammenligningens skyld tager vi også lige CRJ-900’eren (som SAS bruger) og Embraer 170’eren som Finnair og polske LOT bruger.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

0 svar til Mitsubishi med vinger på

  1. Anonymous skriver:

    Uden at blive alt for nørdet er det interessante bag MRJ og Bombardiers kommende Cseries (SAS MD afløser?) vel brugen af GTF motorer? Og det der gør at den kan sælges i USA.

    Se
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_PW1000G

    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *