Russisk overraskelse og canadisk skuffelse på Farnborough

Russiske Sukhoi og deres Superjet overraskede i ordrekapløbet på dette års Farnborough Airshow, mens nedturen fortsætter for canadiske Bombardiers C-serie. For Airbus og Boeing var der mange ordrer på standardvarerne A320 og 737, men ikke så mange på fremtidens sortiment som A350, A380, B787 og B747-8.

En ny spiller er tydeligvis ved at vinde fodfæste på regionaljet-markedet, hvor brasilianske Embraer og canadiske Bombardier har noget nær et duopol i stil med Airbus og Boeing længere oppe i størrelserne. Russiske Sukhoi sikrede sig således nye ordrer på i alt 72 fly og 15 optioner til et leasingselskab og to selskaber fra Indonesien og Thailand.  Dermed træder Sukhoi endnu et lille skridt ind på regionaljetscenen. Vi vil med stor sandsynlighed ikke se flyet i flåderne hos amerikanske og vesteuropæiske selskaber. Dertil er begrebet “russiskbygget fly” forbundet med for mange fordomme. Men på de kommende vækstmarkeder i Kina, Indien, Sydøstasien og hjemlandet, vil Superjet’en kunne tage kampen op mod de to etablerede spillere. Sukhoi Superjetten har i dag 280 bestillinger inklusiv optioner til ca. 15 kunder. Til sammenligning er C-serien bestilt i 90 eksemplarer og 90 optioner til i alt kun tre kunder. Både kineserne og japanerne er i øvrigt også på vej med deres egne flyvere i denne vægtklasse. Mitsubishi Regional Jet er således bestilt i 125 eksemplarer inklusiv optioner, mens kinesiske Comac ARJ21 er bestilt i 237 eks. og med 20 optioner ved siden af. Endelig er der ukrainske Antonov AN-148, hvor de første 6 allerede er i kommerciel drift og mere end 220 bestilt. Som vi har været inde på tidligere, så sker der altså ting og sager på dette felt.

Ordrerne til Sukhoi står i skærende kontrast til Bombardier, som ikke kunne præsentere nogle nye ordre til deres kommende C-serie af regionale jetfly, som skal konkurrere med Embraers ERJ-190 serie, Airbus A318 og A319 samt de mindste udgaver af Boeing 737. For at gøre ondt værre, så kunne Embraer indkassere nye ERJ-170 og -190 ordrer under flyshowet.

Noget kunne tyde på, at vi generelt flyver mod lysere tider rent økonomisk. Flere flyselskaber har præsenteret positive regnskaber på det seneste og Farnborough Airshow bød på ordrer for USD 28 mia. mod sølle USD 7 mia. ved Paris Airshow sidste år. Der er dog stadig et stykke op til rekorden på USD 88 mia. ved Farnborough 2008.

For Airbus og Boeings vedkommende var det især de almindelige mellemdistancefly i A320-familien og 737-serien, som løb med bestillingerne. Luftfartsselskaberne har mere brug for hel almindelige kapacitet end mere specialiserede langdistancefly til at genoptage fordums kapacitetsstyrke. Og selvom luftfartsselskaberne vejrer morgenluft og anskaffer sig forøget kapacitet, så er de ikke økonomisk klædt på i samme grad som tidligere. Derfor var det leasingselskaberne, der tegnede sig for hovedparten af de store Airbus- og Boeing-ordrer. Luftfartsselskaberne vil altså lease nye fly og dermed slippe for selv at hænge på ejerforpligtelserne, hvis/når konjunkturerne dykker igen.

Selvom der stod A320 og B737 på de fleste bestillingssedler, så havde både Airbus og Boeing sikkert gerne ønsket sig, at de havde kunne præsentere flere ordrer på fremtidens kombattanter, Airbus A350 og Boeing 787, for at signalere at der er tiltro til de to stormomsuste programmer. Kun et par stykker på 787’eren og en enkel ændring af 15 A330-bestillinger til A350’ere. Airbus’ dag havde især været reddet, hvis de havde kunne puste lidt liv ind i det ellers stærkt nødlidende Airbus A380-program, hvor der ellers er langt mellem ordrerne.

Men sådan skulle det ikke gå. Verdens flyselskaber lurepasser tydeligvis med hensyn til A350 og B787. De vil gerne se B787 leveret til de første kunder og se mere end bare skitser på papiret af A350, før især de store amerikanske og europæiske selskaber smider slanter på bordet.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Russisk overraskelse og canadisk skuffelse på Farnborough

  1. Pingback: Kinesisk udfordrer tager form

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *