Alliancekrigernes store positionskrig

Magtbalancen mellem verdens tre store luftfartsalliancer rykker sig gevaldigt i øjeblikket. For mens Star Alliance står stærkest i Europa og Nordamerika, så er Skyteam på vej til at sætte sig tungt på det kinesiske vækstmarked. Lad os derfor se på magtbalancen i en række centrale regionale markeder.

 

Europa:

Star: LH, SAS, Austrian, Swiss, LOT, Air Portugal, Brussels Airlines, Adria, Blue1, bmi, Croatia Airlines, Spanair, Turkish Airlines og Aegean (Grækenland).

Oneworld: BA, Iberia, Malev (Ungarn) og Finnair.

Skyteam: AF, KLM, Tarom (Rumænien), Czech Airlines, Air Europa (Spanien) og Alitalia.

Selvom de to andre store selskaber er i hver af de to andre alliancer, så er det Lufthansa og Star Alliance der løber med sejren. De sidder tungt på et bredt bælte fra alperne i syd til Lofoten i nord samt en række mindre selskaber spredt ud over kontinentet. For franskmænd og hollændere er Skyteam den mest oplagte alliance at have et bonuskort til, mens briterne og spanierne er Oneworld-medlemmer. Iberia giver Oneworld en tyngde på ruterne til Sydamerika, mens Finnair giver samme alliance en ekstra tyngde på Asien. Men da langt de fleste europæere flyver inden for Europas grænser er der ingen tvivl om at Star dominerer.

 

Nordamerika:

Star: United/Continental, US Air, Air Canada

Oneworld: American, Mexicana

Skyteam: Delta, Aeromexico

Da Continental begyndte at flirte med United forlod de Skyteam, som ellers havde været den førende alliance i USA. Med megafusionen United/Continental supportet af US Air og Air Canada er Star Alliance uden tvivl heavy vægteren i klassen.

 

Kina

Star: Air China, Shanghai Airlines

Oneworld: Cathay Pacific (Hong Kong)

Skyteam:  China Southern,China Eastern,

China Eastern er netop i disse måneder på vej ind i Skyteam, samtidig med at de forhandler om en fusion med det nuværende Star Alliance-medlem Shanghai Airlines. Hvis den fusion falder på plads, vil Shanghai følge med over i Skyteam og gøre denne alliance til den klart stærkest i Kina. Oneworld er således slet ikke repræsenteret og Air China vil stå alene tilbage i Star.

 

Sydøstasien, Australien og New Zealand

Star: Singapore, Thai, Air New Zealand

Oneworld: Qantas, Cathay Pacific,

Skyteam: Vietnam Airlines (Garuda fra Indonesion på vej i 2010)

Med Qantas i folden sidder Oneworld tungt på Australien, mens Star er særdeles godt med længere oppe. Så dødt løb mellem de to. Med Garuda vil Skyteam begynde at få et fodfæste, men der er lang vej endnu.

 

Japan og Korea

Star: japanske ANA og koreanske Asiana

Oneworld: Japan Airlines

Skyteam: Korean Air

Nogenlunde dødt løb mellem de tre giganter.

 

Indien:

Star: Air India (i løbet af 2011)

Oneworld: Kingfisher (i løbet af 2011)

Skyteam:

Sammen med Kina er Indien fremtidens battleground og det spændende bliver hvem Jet Airways vælger.

 

Rusland:

Star Alliance:

Oneworld: S7 (på vej)

Skyteam: Aeroflot

Endelig et hjørne af verden hvor Star Alliance er totalt fraværende, og hvor Skyteam har fat i den lange ende.

 

Sydamerika:

Star: TAM

Oneworld: LAN

Skyteam:

Da brasilianske TAM kom ombord i Star Alliance-båden her i maj måned genvandt alliancen sit sydamerikanske fodfæste, som man mistede med Varigs konkurs i 2006. Med konkurrenten LAN matcher Oneworld stjernealliancen.

 

Afrika:

Star: Egyptair, South African Airways

Oneworld:

Skyteam:  Kenya Airways

Tjaaa…

 

Mellemøsten:

Star:

Oneworld: Royal Jordanian

Skyteam: Saudi Arabian Airlines

Her finder vi en lang række selskaber, som endnu ikke har valgt side – og som for fleres vedkommende har for store ego’er til at indordne sig i klubber 🙂 Men det er her der er attraktive ledige selskaber at indlemme. Emirates, Etihad, Qatar Airways, El Al og Kuwait Airways er oplagte mål for alliancekrigerne.

 

De uorganiserede:

Der er kun ganske få selskaber tilbasger uden for alliancer, hvis man ser på flyselskaberr af en vis størrelse med et vist rutenet. Pakistan Intl. Airlines´, Malaysian og Philippines Airlines er blandt nogle af de mest prominente. Også de europæiske ø-selskaber Icelandair, Aer Lingus og Air Malta er klubløse. Dertil kommer lidt afrikansk og lidt sydamerikansk småtteri.

 

De danske:

Herhjemme er SAS naturligvis i Star, som man var med til at stifte i 1997. Cimber Sterling tilbyder at man kan optjene SAS Eurobonuspoint på visse ruter, men selve selskabet er ikke med i nogen alliancer. De står nemlig for alt det modsatte af lavprisselskaberne. Sunair er franchisepartner for British Airways og flyver med BA rutenumre og fly i BA-bemaling. I følge dem selv er det “British Airways operated by Sunair”-flyvninger de gennemfører. Dermed er Sunair indirekte medlem af Oneworld. Atlantic Airways og Air Greenland er ikke bundet op på en alliance, men mon ikke de ville vælge Star Alliance, da den står stærkt i Kastrup, hvortil de to selskaber flyver  en stor del.

Konklusion:

Med flere medlemmer end de to andre til sammen, styrer Star Alliance showet globalt set. Men det er interessant at se på styrkepositionerne i de enkelte verdensdele og regioner. Star sidder tungt på traditionelle markeder som Europa og USA, mens Skyteam positionerer sig stærkt på det fremadstormende kinesiske marked. I to andre markeder på vej frem, Indien og Mellemøsten, er stillingskrigen først ved at gå igang, mens de lækreste frugter er snuppet i Rusland og Sydamerika. I Rusland har Sky med Aeroflot det stærkeste kort på hånden, mens Star ikke har noget. I Sydamerika er det lige omvendt.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *