Dansk Luftfart, del 1 – De Jyske

Nu skal der nørdes 🙂 Som annonceret kommer her første afsnit i trilogien om de danske luftfartsselskaber. De to næste afsnit, De Nordatlantiske og De Store, kommer i løbet af ugen.

De Jyske


Sun-air
Vi starter med det lille businessman-selskab Sun-air, da det er dem, der fostrede ideen til serien i mit hoved. I forholdsvis anonymitet opererer det enmands-ejede selskab ud af Billund, Tirstrup og Aalborg til destinationer i Nordeuropa. Kernekunderne er forretningsfolk, der, primært fra Billund, flyves direkte til destinationer som Berlin, Dusseldorf, Manchester, Edinburgh, Oslo og Helsinki. Ud om morgenen og hjem om aften med god service og ikke så mange dikkedarer.

Sun-air er lederen af oppositionen til SAS. Godt nok er Sterling større og råber højere, men Sun-air og SAS konkurrerer rent faktisk om de samme kernekunder – nemlig de forretningsrejsende – mens Sterlings kernekunder, de private, mest er en sidebonus for SAS, som bruges til at fylde de bagerste sæder. Det var Sun-airs ejer Niels Sundberg, der i sluthalvfemserne fik mistanke om et ulovligt kartelsamarbejde mellem Maersk Air og SAS. Sun-air tager de forretningsrejsende, som SAS gerne vil have ind over Kastrup, direkte ud i Europa. Og endelig er Sun-air franchisepartner for OneWorld-medlemmet British Airways og har malet sine fly i dette selskabs farver.

Med hensyn til fly så opererer Sun-air blandt andet det tyskproducerede Dornier 328-fly, der som det eneste i verden (mig bekendt) kommer i både en propel- og en jetudgave.

Nøgletal:
Omsætning: 249 mio. kr. (04/05)
Resultat før skat: 3,1 mio. kr.
Antal medarb.: ca. 180

Styrker:
Et trofast publikum for hvem prisen ikke er det afgørende.

Svagheder:
En lille spiller, der er nem at blæse omkuld som SAS gjorde det da de skræmte Sun-air væk fra København – London City. Begrænsede ekspansionsmuligheder, da man aldrig ville få lov af SAS at bevæge sig over Storebælt. ”Bliv i Jylland, hvor vi alligevel ikke er interesseret i at oprette direkte ruter,” kan budskabet indirekte være fra SAS, der naturligvis vil have folk indover Kastrup-hub’en.

Muligheder:
Stadig flere forretningsruter ud af Billund og Tirstrup samt flere afgange på de eksisterende ruter. Desuden tættere samarbejde med British Airways og måske deciderede feeder-flyvninger for BA.

Trusler:
Hvis SAS (eventuelt efter en privatisering) vælger at satse på Billund. Kan desuden nemt udkonkurreres hvis de får opbygget en rute, der er interessant for en større spiller (eksempelvis Billund – Paris eller Billund – Berlin).

———————-


Danish Air Transport
Med meget farvestrålende propelfly flyver det lille selskab, med base i Vamdrup nær Kolding, små nicheruter i Norge og fra Danmark til Norge og Baltikum. I løbet af sommeren indledte de en priskrig med Cimber Air på ruten fra København til Bornholm, men ellers er det små ruter som ingen andre sandsynligvis kunne tænke sig at flyve. Selskabet har desuden store fragt- og charteraktiviteter.

Nøgletal:
Omsætning: ikke oplyst.
Resultat før skat: 9,3 mio. kr.

Styrker:
Lille og fleksibelt selskab, der med fragtflyvningerne får lagt en god indtjeningsbund. Med små fly, der alligevel holder stille om dagen, kan man nemt gå ind på små ruter på tværs.

Svagheder:
Meget lille rutenetværk med meget lille passagergrundlag. Ikke et etableret navn, som folk ville vælge på større ruter i konkurrence med andre.

Muligheder:
Finde andre nicheruter, hvor et trofast publikum efterspørger en forbindelse. Eventuelt discount-flyvninger på flere indenrigsruter i stil med Bornholmer-flyvningerne eller decideret genoplivning af ruter som København – Esbjerg og København – Vojens til lave priser, der kan matche DSB.

Trusler:
Svigtende passageropbakning eller direkte konkurrence fra større aktør.

———————-


Cimber Air
Det familieejede Sønderborg-baserede selskab er så småt ved at finde sine egne ben igen efter et par hektiske år. I mange år var kerneaktiviteten feeder-ruter for Lufthansa i Tyskland og København – Sønderborg ruten som en sidebeskæftigelse. Lufthansa sparkede Cimber Air ud og selskabet skulle finde ud af hvordan man så skulle tjene penge og bruge flyene.

Sammen med overtagelsen af Maersk Airs Regional Jet-flåde er det i dag blevet til et broget net af ruter ud af primært København og Billund. Fra København blandt andet på ruter som er for små til SAS’ flåde og fra Billund på ruter til blandt andet de to nordiske hovedstæder. Desuden en lille håndfuld danske indenrigsruter fra København. På Billund og Karup er man alene efter at SAS har valgt at fokusere anderledes. I Tirstrup trak SAS det længste strå, mens man stadig forsøger at holde skruen i vandet i Aalborg.

Nøgletal:
Omsætning: 653,6 mio. kr. (04/05)
Resultat: -68 mio. kr.
Passagerer: 860.000
Medarbejdere: 368

Styrker:
En fleksibel flåde, der kan sættes ind på nye markeder. En nem onlineløsning, der især giver selskabet en fordel på indenrigsruterne. Et kendt navn.

Svagheder:
Har ikke styrken til for alvor at gå ind på ruter i konkurrence med SAS. Flyver en del ruter på vegne af SAS og kan derfor på sigt komme til at stå ved en skillevej, hvor det må vælge om det vil være regionalspiller eller feeder-selskab for SAS.

Muligheder:
Billund. SAS har helt vendt Vestdanmarks hovedlufthavn ryggen ligesom Sterling har droslet ned. Hvis Cimber Air (evt. efter en fusion med Sun-Air) har den økonomiske styrke til det, er der en mulighed for at udvide antallet af forretningsmands-ruter i Billund og styrke alternativet til Kastrup og SAS. Men vær beredt, for SAS vil ikke lade det gå ubemærket hen.
Eller den helt anden boldgade – feederselskab for SAS. Cimber Air flyver de mindre ruter, som SAS’ flåde ikke egner sig til og bliver regionalt medlem af Star Alliance. Eventuelt med fly i SAS-bemaling med ”operated by Cimber Air”-logo, sådan som 2-3 fly flyver i dag for SAS på tynde ruter ud af Kastrup

Trusler:
Kan nemt udkonkurreres af en større spiller hvis de forsøger at vinde fodfæste på mere mainstream ruter end København – Wroclaw.

———————-

Flying.dk
Et selskab, der kalder sig flying.dk aps beflyver ruten mellem København og Thisted med et 15-personers Embraer EMB-110 Banderainte-fly. Det er det Stauning-baserede selskab Benair der står for selve den tekniske drift af flyet, mens Flying.dk med binavnet Flyvsmart står for billetsalg m.m. De har desuden en form for tilknytning til firmaet Scan-con, men det er i det hele taget meget småt med oplysninger om de forskellige selskaber, og det er derfor umuligt at analysere selskabets gøren og laden.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

0 svar til Dansk Luftfart, del 1 – De Jyske

  1. t.steno skriver:

    Prøv at hør DK4. Det kunne da være et dejligt projekt at arbejde på som voluntør.Jeg har i de sidste par uge skulle arrangere en del rejser til Berlin.Og det er faktisk værsentlige prisforskelle mellem Air Berlin og Easy. Det undrer mig.Hvad angår Tempelhof, kan jeg oplyse, at jeg deltog i en protest i Berlin mod lukningen, da så heldigvis også blev udskudt.Den da trafikken lukker, bør lufthavnen skånes. Det bør vi også fra dansk side gøre en indsats for.Glæder mig til den internationale dækning, så alle vi tosser, kan føle at vi er helt på omgangshøjde med situationen.

  2. t.steno skriver:

    Jo, dog ikke til den jyske analyse. Ej heller til den nordatlantiske. Men det er glimrende læsning. Men jeg undrer mig noget over konkurrence situationen på København Berlin.Air berlin der flyver Tegel er generelt væsentlig dyrere end Sterling og Easy. Hvad forestiller de sig? Skulle man betale mere for at lande i Tegel fremfor verdens smukkeste lufthavn Tempelhof mid inde i byen. Eller den abosolut prisbilligste Easy til Schönefeld.

  3. Tejs skriver:

    Sådan! – Sej artikkel!

  4. T.Steno skriver:

    Vild med fly, er jo en glimrende titel til et TV-program, som DK4 sagtens kunne have glæde af. Finansieringen kan jeg ikke få øje på, men det kan redaktøren måske.Men et dansk luftfartsmagasin ville jo være dejlig ting. Skulle redaktøren være på, stiller jeg mig gerne til rådighed med havd jeg nu måtte have af byde ind med af erfaringen fra TV-branchen.

  5. T.Steno skriver:

    Jeg melder mig i koret af begejstrede!

  6. Kasper skriver:

    Ja, jeg bakker op. God start på en forhåbentlig fortsat god uge med opdateringer her på bloggen.

  7. DanskPol skriver:

    Jeg vidste ikke at jeg havde brug for at vide den slags – men nu venter jeg i spænding på del 2!

  8. DanskPol skriver:

    Jeg mener det er dybt misvisende at kalde Schönefeld for Berlin, den ligger jo nærmest i Polen. Desuden er den grim, lille og fyldt med tidligere DDR-officerer der nu gør livet surt for lufthavnens brugere. Nej, den kan jeg ikke li’!Jeg har ikke et spørgsmål, men en opfordring til at temaet “Dansk Luftfart” eventuelt også udvides til også at se på situationen i udlandet, både den internationale luftfart men ikke mindst de små selskaber i f.eks. Skandinavien , Tyskland og USA/Canada og samt måske en guide til de gode blogs og hjemmesider for dem der ikke kan få nok.

  9. Andreas skriver:

    Ja her gik landets tv-programplanlæggere og troede at det var kendte danskere på dansegulvet de unge ville have. Men nej. Nørdede analyser af dansk luftfart – det er det de unge (og emigranten hr. Steno) vil have. Så bliv ikke forbavset, når jeg lørdag aften efter Matador toner frem på skærmen som vært i programmet “Vild med fly”. 🙂Men er der virkelig ikke nogen der har nogle kommentarer eller spørgsmål?

  10. Andreas skriver:

    En lille programrække på DK4 ville være oplagt. Sådan 6-8 programmer med et stort afslutningsshow direkte fra Flyvergrillen med Per FLY og JETte Torp som gæster. Desuden besøg naturligvis i Toulouse og Seattle og den her på bloggen tidligere beskrevne tur jorden rundt på specielt gode første klasser m.m.Jeg tager gerne i mod din hjælp, men har ingen ide om hvor vi skal få pengene fra. Men kontakte DK4 kan man vel altid starte med.Ja, Schönefeld er jo den gamle DDR-lufthavn, men også der man har vedtaget at bygge en ny storlufthavn, Brandenburg, der skal stå færdig i 2012. Så lukkes Tegel og Tempelhof. I november 2005-udgaven af “Airliner World” er der et lille portræt af Tempelhof og lufthavnens fantastiske historie. At Air Berlin ser dyrere ud kan måske skyldes at de to andre annoncere med billetter som de kun har meget få af. Og når de er solgt kommer man alligevel til at betale det samme eller mere som hos Air Berlin.At udvide serien til at se på andre lande kan vi nok finde ud af, men så bliver det ikke så udtømmende som herhjemme. (der er ganske enkelt grænser for redaktørens viden). Men vi kan godt se på en række temaer – så som opblomstringen af lavprisselskaber i Indien, fremgangen for Emirates, situationen blandt de europæiske lavprisselskaber og blandt de seks store i USA. Og den med blogs og hjemmesider er da det mindste jeg kan gøre for mit trofaste publikum 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *