Den lille flyskole, del 3: Embraer ERJ-135 og -145

Næste levende billede i den lille flyskole er brasilianske Embraers mindste regionale jetfly. Skolen er ikke et AOF-grundkursus for flyspottere, men mere en guide til os almindeligt rejsende, så I kan blive lidt klogere på hvilke fly I flyver med og ser i lufthavnene. For at kunne bevare overblikket fokuserer vi i første omgang på de fly, vi kan opleve i Kastrup.

Vi startede med de propeldrevne ATR-42 og -72’erne samt Dash-8 serien. Nu er turen kommet til jet-konkurrenterne fra Embraer. I første omgang de to små ERJ-135 og ERJ-145. Senere tager vi så de lidt større E-170 og E-190’er serier.

Karakteristika: Små meget slanke fly med underliggende vinger og motorerne bag på kroppen samt T-hale og spids næse. Ser ret business jet-agtige ud. Plads til henholdsvis ca. 35 og ca. 45 pax.

Look-a-likes: CRJ-200 og til dels også -700. De er dog væsentlig mere buttede (4 sæder mod kun 3 sæder på tværs i ERJ’erne).

Passageroplevelse: Man kan ikke stå oprejst og de er derfor en anelse klaustrofobiske. De ser fede ud uden på, men jeg var slemt skuffet indvendigt. Så kan jeg bedre lide den mere rummelige CRJ-kabine.

CPH-brugere: bmi. Bruges i USA af flere af de store selskabers regionale feederselskaber.

Mere info på Wikipedia og hos seatguru.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Den lille flyskole, del 3: Embraer ERJ-135 og -145

  1. Pingback: Den lille flyskole: Canadair CRJ-200, -700 og -900 | andreaskrog.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *