Boeing vinder og Gripen taber spin-krigen

Boeings pr-folk har kørt den bedste kampagne i konkurrencen om at skulle levere Danmarks nye kampfly. Gripens folk har derimod kørt den dårligste kampagne og bagtalt konkurrenterne mest, mens JSF har anlagt en til tider lidt for tilbagelænet stil. Det er konklusionen på en lille rundspørge jeg har lavet blandt nogle af de journalister, som har dækket kampfly-konkurrencen. Jeg har henvendt mig til 12 journalister, der alle har skrevet eller lavet indslag om kampfly-konkurrencen. 7 har meldt tilbage, at de har skrevet så lidt om den, at de ikke har tilstrækkelig med oplevelser med pr-firmaerne til at kunne svare på spørgsmålene. Tilbage er fem deltagere, som tilsammen har skrevet langt over hundrede artikler om emnet. For at få så ærlige svar som muligt har jeg lovet dem fuld anonymitet.

Lad os se på svarene.

Hvilket flys pr-firma(-er) har generelt gjort det bedst?

JSFs. Men Boeings er bestemt ikke dårlige.

– Boeing

– Boeing har fra en helt håbløs position haft held til at markere sig som en aktør, der skal tages alvorligt. Det er godt pr. arbejde.

– Hvis bedst er at komme på banen fra nul, står slaget mellem af indlysende årsager mellem Gripen og Boeing. Gripen fordi de fik sig møvet ind i, hvad mange opfattede som en lukket sag til fordel for JSF og skabt lidt reel tvivl hos enkelte politikere, og Boeing fordi de har været gode til udnytte tvivl ved JSF på et sent tidspunkt i processen.

– Gripen

Konklusion: Boeing kom sent ind i konkurrencen og har derfor kastet store ressourcer efter at få fodfæste og gøre opmærksom på sin deltagelse og sit produkt, F-18 Super Hornet. Det ser ud til at være lykkedes for pr-firmaet Vespa Crabo, der har arbejdet for den amerikanske flyproducent siden december 2008. Sejr til Boeing her.

Hvilket flys pr-firma(-er) har været mest irriterende og pågående?

– Ved ikke, det svinger meget. Generelt vil jeg sige Gripen, fordi de over tid har været klart mest åbne ift at sende dokumenter samt tilgængelige, når jeg skulle bruge informationer. Der er de klart bedst, men de har også haft mest arbejde at gøre, kan man sige.

– Boeing

– Den indiskutable vinder: Gripens folk

– Jeg beskæftiger mig ikke fast med flystof – måske derfor har jeg ikke været plaget af pågående folk.

Konklusion: Svenskerne og deres pr-folk har også været fremme i skoene for at manifestere Gripen over for storfavoritten JSF. Men tilsyneladende på en lidt for irriterende facon, så her vinder Gripen.

 

Hvilket flys pr-firma(-er) har leveret de mest brugbare informationer?

– Så afgjort JSFs

– JSF og Gripen

– Ved ikke, det svinger meget. Generelt vil jeg sige Gripen, fordi de over tid har været klart mest åbne ift at sende dokumenter samt tilgængelige, når jeg skulle bruge informationer. Der er de klart bedst, men de har også haft mest arbejde at gøre, kan man sige.

– Pr. folkene bag Boeing har generelt leveret godt materiale. Jeg har endnu ikke været ude for, at deres oplysninger er faldet ved efterprøvning. Jeg synes, de fører, men har heller ikke noget at udsætte på de andre.

– Boeing

Konklusion: Ikke nogen entydig vinder, men Boeing foran med et mulehår.

Har et eller flere af pr-firmaerne over for dig kørt “negativ kampagne” mod et af de andre fly?

– Ja men normalt kun på mine spørgsmål.

– Så afgjort Gripens, men også Boeings.

– Alle fremhæver egne fortræffeligheder i diverse artikler og sender til tider artikler, hvor konkurrenter får hug. Det har Gripen især gjort. Men det er vel, hvad man kan forvente, og jeg opfatter det ikke som direkte negativ kampagne.

– Ja

– Både Saab og Boeing har forsøgt sig med negativ kampagne mod JSF.

Konklusion: Gripen vinder denne kategori i fin stil. Hænger fint sammen med flyets sejr i kategorien om at være mest irriterende og pågående.

Hvad synes du om negative kampagner?

– Al info er velkommen så længe den er relevant. Men når et PR-firma bombarderer med forslag til, hvorledes man kan og bør se på konkurrenternes værdi, er effekten den stik modsatte af det tilstræbte.

– Jeg har ikke noget principielt mod negative kampagner. Som journalist skal man selvsagt være på vagt overfor hensigten – men den er i dette tilfælde jo ret let at gennemskue. Hvis oplysningerne holder, indgår de som en del af kildegrundlaget. Men det er åbenlyst, at den slags informationer skal gennem en ekstra kontrol.

– Svar om andre flytyper er brugbare i researchen uden konkurrenternes små vink er det svært at se, hvor problemerne for de andre flytyper er.

– Som nævnt synes jeg ikke, jeg har oplevet direkte negative kampagner – de fleste er rimeligt balancerede. Jeg tror, de ved, at mange journalister står af på den slags, men det er jo nok en smagssag, hvornår noget bliver en direkte negativ kampagne.

– Det er jeg ikke glad for.

Hvilket fly har generelt kørt den bedste kampagne overfor politikere, presse og omverdenen?

– Svaret er igen Boeing med samme begrundelse, at de er kommet fra baghjul.

– JSF

– JSF. Men Boeing synes at have fået nogle tilhængere blandt beslutningstagere på Christiansborg.

– Hvis bedst er at komme på banen fra nul, står slaget mellem af indlysende årsager mellem Gripen og Boeing. Gripen fordi de fik sig møvet ind i, hvad mange opfattede som en lukket sag til fordel for JSF og skabt lidt reel tvivl hos enkelte politikere, og Boeing fordi de har været gode til udnytte tvivl ved JSF på et sent tidspunkt i processen.

Konklusion: Den helt store prestigekategori på linje med Oscar-uddelingens ”Bedste film”. ”And the Krog-award goes to…… Boeing, da de er nævnt i tre ud af fire svar. Flot arbejde for den senest ankomne, der dog også har smidt rigtig mange penge efter det. Reception med to F-18 fly i en hangar i Kastrup i februar 2009, 4-dages pressetur til USA i april, den famøse politiker-prøveflyvning i juni, Bill Sweetman i byen i januar 2010 og alle de andre arrangementer, som jeg ikke kender til, har kostet godt på markedsføringskontoen hjemme i St. Louis. Samtidig har Boeing skulle bruge ressourcer på rimelig hurtigt at afdække det danske marked for mulige industrisamarbejdspartnere.    

 

Hvilket fly har generelt kørt den dårligste kampagne?

– Gripen

– JSF kampagnen har været noget defensiv. Man fornemmer, at de har følt sig meget sikre på ordren og først er begyndt at agere meget sent.

– Lockheed opdagede lidt sent, at de ikke bare kunne ligge på den lade side, men de er kommet godt med. Jeg synes dog, Lockheed (ikke Primetime) er langt sværere at få i tale end de øvrige to, og det er ofte mere bureaukratisk. Gripen havde lige en periode, hvor de blev lidt klynke-agtige. Eksempelvis klagen over PELs optræden på DR i september – den synes jeg var langt ude, ikke mindst fordi de selv har brugt ham til at rose Gripen.

– Boeing

– Gripen, med en stor margen. 

Konklusion: Svenske Gripen fortsætter den dårlige stime. Vurderingerne fra flere sider er også at de er ude af racet.

 

Overordnet konklusion: De to underdogs / outsidere / dark horses, Boeing og Gripen, har kørt de mest aktive kampagner, da de begge havde behov for at markere sig over for storfavoritten JSF. Boeing har haft succes med deres offensiv, mens Gripen ikke har. Sjovt nok det samme billede som tegner sig i selve konkurrencen, hvor DR i mandags udråbte Boeings F-18 til at være forsvarets overraskende favoritfly.

Bag Lockheed-Martins kampagne står Primetime, der har arbejdet for verdens største våbenproducent siden januar 2008. Gripens håndgangne mænd er Grøn Ejvin Andersen bakket op af public affairs-firmaet Rud Pedersen. Boeing har som nævnt tidligere fået hjælp af Vespa Crabo, som er et firma stiftet kun til dette formål af folk fra Mark Lindberg og enmandshæren Anette Juhler Kjær, der har en fortid som spindoktor for Bendt Bendtsen.

Til sidst tak til de deltagende journalister.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *