Den amputerede norske oprustning

Norwegians oprustning på de danske indenrigsruter bliver en noget mere amputeret løsning end der oprindeligt var lagt op til. Således meddelte selskabet i dag, at man lukker ruten fra Kastrup til Bornholm endnu inden ruten er startet. Og i starten af marts meddelte nordmændene at Billund-ruten bliver lukket i starten af april – efter at være startet medio februar. Kun det tredje ben i vinteroprustningen, ruten til Karup, ser ud til ikke at måtte lade livet efter ganske kort tid. I forvejen har Norwegian siden november 2008 fløjet på ruten fra Kastrup til Aalborg.

Norwegians hurtige exit fra dele af den danske indenrigstrafik må glæde hos konkurrenten Cimber Sterling, der dermed kan nøjes med at have fået konkurrence på Karup. Selskabet er stadig alene om at flyve til Billund og Sønderborg, mens Aarhus deles med SAS og Bornholm med lokale Wings of Bornholm.

Men kan de nordmænd da ikke regne? Enhver kunne da se, at der ikke var passagergrundlag til at fylde Norwegians store Boeing 737’er-fly. Jo, de kan godt regne, hvilket deres regnskab for 2009 med et overskud på knap 500 mio NOK vidner om. Oprustningen på dansk indenrigs havde ét primært formål, nemlig at presse konkurrenten Cimber Sterling på sin hjemmebane. Cimber blev tvunget til at sætte sine priser ned til et niveau hvor de tjener ingen ting eller meget lidt. Sønderjyderne har således solgt en masse alt for billige billetter på ruten til Bornholm for at kunne matche den kommende konkurrents prisniveau. Nu kommer konkurrenten ikke, men mange af billetterne er solgt. Dermed rammer Norwegian Cimber dobbelt. De stjal passagerer på Billund-ruten, men de bevirker også at Cimber tjener (endnu) mindre på deres kunder på ruterne til Billund og Bornholm.

Norwegians foreløbige udmeldinger lyder på, at ruten til Karup er anderledes succesfuld. Sandheden er sikkert, at man taber tilstrækkelig lidt på denne rute til at det opvejes af den skade det gør på konkurrenten. Når man har presset Cimber Sterling tilstrækkelig meget på denne front, vil man højest sandsynligt flytte flyet til en anden front i lavpriskrigen.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Den amputerede norske oprustning

  1. Michael H. skriver:

    Helt enig i din analyse… Jeg kunne godt lide Norwegian indtil for et halvt år siden, men nu er selskabet bandlyst af mig og mine nærmeste. Det er rent ud sagt noget svineri det de har foretaget sig i denne her sag!

  2. Michael H. skriver:

    Men hvordan kan det være at Norwegian har et så stort overskud? De kan da næppe tjene penge på Aalborg og Karup med de ekstremt lave priser? Er det fordi de har nogle indtjeningsgode ruter i/fra Norge at de har overskuddet? De kan sgu da ikke være så meget mere effektive end Cimber Sterling????

  3. Danielk skriver:

    QI skulle have holdt sig til det de er bedst, indenrigsflyvning med high yield med mindre fly og dyrt betalende passagerer, kan stadig ikke forstå hvad der fik dem til at købe Sterling.
    Jeg er bare glad for at Sterling og nu Norwegian har brudt Cimber/SAS’s monopol på indenrigsflyvning og gjordt det til at betale for meningmand, priserne før sterlings indtræden var jo helt skruet op,hvis man var meget heldig kunne man komme retur for 1000 .-
    Cimber har kvajet sig både med opkøb og på PR fronten, det er svært at have medlidenhed med dem.

  4. Michael H. skriver:

    @Danielk. Nu handler det ikke om at have medlidenhed med Cimber Sterling eller ej! Det handler om at vi får bevaret vitale idenrigsruter i Danmark og her er Cimber Sterling vores fremmeste garant – IKKE Norwegian, som jeg har tabt alt for i den her sag! De er gået ind på “mine” vitale indenrigsruter kun i et forsøg på at forhindre Cimber Sterlings børsnotering – ikke for selv at få en rentabel forretning på ruterne, thi der er deres fly simpelthen for store. Det er jo også derfor at de siden har trukket sig fra Billund og Bornholm med det samme. Dér blev deres svinestreg i dén grad stillet til skue. De har tabt mange kunder på det her – i hvert fald i min familie og i min omgangskreds. Vi er mange der helt bevidst vælger Norwegian fra efter dette her! Konkurrence er fint – ja mere end velkomment – men Norwegian gik her KUN ind for ødelægge Cimber Sterling og spillede derfor hazard med de ruter der er helt vitale for os jyske erhvervsfolk. Bjørn Kjos burde skamme sig!

  5. Morten skriver:

    Jamen, altså… Hvad havde I forventet?? Mange nordmænd advarede jo os danskere om Norwegians metoder. Og her ses det tydelige resultat. Lavpris er måske godt for Hr og Fru Dansk Folkepartis pengepung, men ikke for erhvervslivet og den danske infrastruktur. Så længe priserne presses i bund (som de fleste “fattigrøve” synes rigtig godt om) og luftfartsselskaberne ikke tjener eller mister penge på ruterne, så vil vi altid have sådan en situation som nu, hvor ufine metoder tages i brug. To hæderlige selskaber som SAS og Cimber er fint på de givne ruter, hvor priserne kan holdes i skak på et realistisk niveau til gavn for erhvervsliv, infrastruktur og flyselskaber.

  6. Danielk skriver:

    Michael H, som andre har påpeget har Cimber lavet nøjagtig samme svinstreg efter opkøbet af Sterling på Norwegian, så vær i det mindste ærlig og find en anden begrundelse for din manglende lyst til at rejse med Norwegian. Hvis Cimber går konkurs vil der altid være andre der kan udfylde hullet, Sun air eller DAT vil isåfald helt sikkert udvide, så medmindre det drejer sig om misforstået Cimber loyalitet fordi de sammen med SAS har malket jeres pengepung med obskure priser de sidste år siden Maersk trådte ud, så vil jeg gerne høre en anden begrundelse.
    Norwegian har en meget mere effektiv omkostningsbase, så de kan tåle langt flere tomme sæder til en lavere pris, og stadig tjene på det, det har altid været akilleshælen i Cimber Airs omkostningsbase og dyre turbopropmaskiner.

    Morten: Lavpris er godt for stort set alle, undtagen et par fuldfede virksomheder i Jylland, der før var de eneste der havde råd til at foretage forretningsrejser til København. Hvis du mener en “priskrig” er en ufin metode, kan du så ikke forklare mig hvad høje kartel priser med 2 aktører i en årrække på indenrigs så er ?
    Kan du ikke også uddybe hvordan den danske infrastruktur tager skade af Norwegian?

  7. Pingback: Norsk exit i Karup – og britisk entré?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *