Den strandede hval

Airbus’ megafly, den 2-etagers Airbus A380, der blev udråbt til verdens ottende vidunder, er nu løbet ind i problemer. De flyselskaber, der bruger de første eksemplarer af flyet, kan ikke fylde de mange sæder ud. Især på første klasse og business klasse er der mange ledige sæder.

Samtidig har EADS, moderselskabet bag Airbus, meddelt at man stadig har problemer med at få A380-samlebåndet op i gear. Desuden forventer koncernen at tabe penge på projektet yderligere to til tre år endnu, oveni de penge man allerede har tabt på det stærkt forsinkede fly. Launch-customer Singapore Airlines siges således at have fået en klækkelig erstatning for den 2 år lange forsinkelse på levering af det første fly.

I sidste årti blev det kun til 202 ordrer på flyet – på trods af at 00’erne generelt hos flyproducenterne gav det største orderboom i 60 år. Airbus sagde oprindeligt at man ville nå break-even på projektet ved 270 eksemplarer. Det ændrede man i 2006 til 420 og nu er tallet endnu højere. Hvor højt vil Airbus og EADS dog ikke ud med. Som tidligere pointeret, så har de fleste af de selskaber for hvem A380’eren kunne være interessant, bestilt flyet. Det tilbageværende markedspotentiale er derfor ikke så pokkers  stort.

Jeg har flere gange stillet spørgsmålstegn ved det geniale ved “den store hvide hval” – eksempelvis i dette indlæg fra 2005 og i dette indlæg fra samme år om A380’eren contra Boeing 787’eren.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Den strandede hval

  1. Pingback: Wienerbrød med Airbus A380 – nu med billeder og video

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *