Hvid pil efter typevalg i år

Beslutningen om hvilken type kampfly Danmark skal have i fremtiden er de facto udskudt. Partierne bag forsvarsforliget er stadig enige om at vi skal have kampfly. Men oppositionen til venstre i folketingssalen har nu alle meldt ud, at de ikke synes der nødvendigvis skal vælges type her og nu, sådan som Søren Gade stod fast på i slutningen af januar.

I starten af februar hørte jeg de første rygter om, at S nu bakkede op om R og SF’s holdning om at udskyde typevalget. På det tidspunkt holdt partiets forsvarsordfører fast i det officielle budskab om, at man ville se eksperternes vurdering af de tre kandidat-fly og ikke mindst af mulighederne for en levetidsforlængelse af F-16, inden man besluttede sig for typevalg eller udskydelse.

Men i Information i mandags (i øvrigt det dagblad, der følger sagen mest intenst) meldte S-ordføreren klart ud. Der skal ikke købes kampfly midt under en økonomisk krise af hidtil usete dimensioner. Oppositionens kritik af regeringen og det massive underskud på statsbudgettet ville også blive udhulet gevaldigt hvis man stod fast på at bruge penge på kampfly.

I det konservative regeringsparti holder major H.A. Møller fast i at beslutningen skal træffes inden sommerferien. Alt andet ville være tåbeligt, lyder den kontante udmelding fra majoren. I Venstre holder forsvarsordføreren sig til det officielle standpunkt om et typevalg i 1. halvår 2010, som Søren Gade også lagde op til i det statusnotat han sendte til Folketingets Forsvarsudvalg i januar. Men kassemester Hjort Frederiksen åbner en dør på klem for en udskydelse. Der er ingen hellige køer i at få besparelserne i det offentlige ført ud i livet, og en levetidsforlængelse er en hel klar mulighed lyder det fra mandan med monetterne.

Oppositionens meget kontante afvisning af et typevalg nu og Hjort Frederiksens åbning, får mig til at konkludere, at vi godt kan skyde en hvid pil efter et typevalg nu i år. Men det kommer ikke som den store overraskelse.

Forsvarsminister Gitte Lillelund Bech besøgte i går den amerikanske forsvarsminister Robert Gates, der som bekendt fornylig fyrede JSF-chef Heinz, men samtidig bakkede fuldt ud op om selve JSF-projektet. I følge den officielle pressemeddelelse var JSF og Danmarks kampfly-indkøb ikke på dagsordenen. Men hvis Bech og Gates lige nåede at veksle to ord om emnet på vej ind eller ud af Pentagon, så var Gates sikkert glad for nyheden om at Danmark venter med et typevalg. Et valg af eksempelvis Boeing F-18 nu havde skabt røre i det amerikanske. Røre som Gates ikke har brug for, nu hvor han gerne ser JSF-programmet tilbage på skinnerne med en ny chef. At Danmark havde valgt JSF i år havde også været fedt. Men en udskydelse er trods alt bedre end at et JSF-partnerland helt var droppet ud af projektet. Det havde givet gevaldige bølgeskvulp.

Officielt holder man sikkert masken og forsøger at undertrykke sin enorme skuffelse og frustration over udskydelsen. Men hos Terma i Lystrup må man inden for virksomhedens fire vægge virkelig rive sig i håret i disse dage. Danmarks største forsvarsvirksomhed tripper efter at komme igang med for alvor at få en fod inden for i JSF-programmet med udsigt til potentielt at skulle levere dimser til de mere end 3.000 JSF-fly, som der efter de officielle udmeldinger skal bygges.

Men hvis det ikke bliver nu, bliver det så nogensinde til noget med indkøbet af de der flyvere?

Godt spørgsmål. For vil der ikke altid være en undskyldning man kan bruge. Og der er vel ikke ligefrem udsigt til at vi om 2-3 år er blevet en oliemilliardær-nation “norwegian-style”. Eller har fået et øget behov for et afvisningsberedskab. Men som ukuelig optimist, så tror jeg på at vi nok skal få nye fly en dag. Men hvilke, hvor mange og hvornår bliver mere og mere usikekrt efterhånden som tiden går.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Hvid pil efter typevalg i år

  1. Cphmoose skriver:

    Så er det vel ca. nu at du skal glæde dig over at jeg ikke turde sætte en flaske portvin på højkant.

    Argumentet omkring statens underskud og den dårlige økonomi er i øvrigt mere eller mindre populistisk eller meningsløst.

    Hvis pengene til nye fly skal hentes uden for forsvarsbudgettet er der selvfølgelig tale om en besparelse.

    Hvis nye fly skal betales af forsvarsbudgettet er det først en besparelse hvis man skærer forsvarsbudgettet ned med at antal milliarder. Men forsvarbudgettet kan / skal jo ikke betale for nye fly før tidligst i næste forligsperiode.

    Så med mindre S/SF vil skære budgettet til helikoptere, ammunition og andet isenkram til krigen i Afghanistan her og nu, så er der altså ingen sammenhæng mellem statens økonomi de næste 5 til 10 og en udskyldelse af købet af nye fly.

    Cphmoose

  2. Juul skriver:

    Stiller NATO nogle krav til deres medlemsland iforhold til afvisnings beredskab?. Det forkommer mig at der har været krav om feks. hvor mange soldater man skulle have.

  3. Kenneth skriver:

    Det är helt rätt av Danmark att skjuta upp beslutet. I alla fall så länge första hands valet ligger på F-35. Planet är så försenat att det inte kommer att tas i bruk förrän 2015-16. Ingen nu levande person vet vad det kommer att kosta vare sig i inköp, underhåll eller flygkostnader. Att då i detta mycket osäkra skede redan bestämma sig för det planet vore rena tjänstefelet av danska politiker. Ett lotteri med danska skattebetalares pengar rent ut sagt.

    Dessutom kommer F-35 projektet med all sannolikhet att bryta mot det så kallade Nunn-McCurdy amendment.

    Läs mer om det här:

    http://defensetech.org/2010/02/18/f-35-nunn-mccurdy-breach-all-but-certain-af-chief/

    Även om den amerikanske försvarsministern kommer att se till att projektet får fortsatt grönt ljus som mycket viktigt för USA:s säkerhet så vet man inte var och på vilka punkter som LM kan bli tvingade att ändra på och eller skära ner på prestanda och annat smått och gott för att någorlunda hålla sig inom de ekonomiska ramarna.

    Och varför Danmark överhuvudtaget ska anskaffa ett svindyrt plan som i första hand har som uppgift att vara med i första vågen som bombplan för att bomba i fjärran länder övergår mitt klena förstånd om jag ska vara ärlig. Har danska politiker tänkt sig att vara med och bomba landet Långt-Bort-Istan – eller??? Precis som Norge…

    Apropå Norge så börjar det så smått att gå upp för dem att de får räkna med en annan “liten” kostnad också gällande F-35 – nämligen en påtagligt ökat bullernivå jämfört med de F-16 de har idag. Här är ett utdrag ur norska Aftenposten.

    “Dyrere enn Oslo Lufthavn?
    Rapporten sier at utgifter til fraflytting av boliger og isolering av andre kan komme opp i 6,45 milliarder kroner for Bodø, 2,27 milliarder for Ørland. Aftenposten kjenner til at det for Luftforsvaret er presentert et anslag på 8 milliarder for å etablere nye anlegg, flytte rullebaner og militære installasjoner i Bodø. Flyttingen vil i utgangspunktet redusere behovet for fraflytting og isolering kraftig, men så kommer effekt av strengere støykrav. Da Gardermoen sto ferdig i 1998 var prisen 11 milliarder – eller 13,9 milliarder 2009-kroner.”

    “Vil ha svar
    I Bodø, på Ørland og på Evenes lurer lokalbefolkningen veldig på hvor mye mer støy de kan vente seg, om JSF/F-35 havner hos dem.

    Ulf Bugten (59) bor under innflyvningstraseen ved dagens jagerflyplass på Ørland. Han sier det er vanskelig å få svar fra lokalpolitikerne.

    I drøyt to uker har han fulgt sveitsiske F-18 fly – som har vært på øvelse. Dette er jagerfly som bråker mindre enn JSF/F-35, men mer enn dagens norske F-16-fly.

    – Når de tar av kjenner vi sitringen i kroppen. Når de ruser motorene rister vinduer i husene tre til fire kilometer unna. Likevel sier kommunen at JSF/F-35 ikke blir noe problem, sier Bugten.

    – Jeg vet at støyloven aksepterer 42 dB innendørs. Men når det tar av jagerfly, klarer vi ikke å høre hva som blir sagt på radio eller TV. Jeg har selv klaget mye, og til slutt fått skiftet noen vinduer. Men isoleringen skjer motvillig, sier han.”

    Läs hela artikeln här:

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3405178.ece

    Hur många extra miljarder kommer det att kosta danska skattebetalare för “nöjet” att i ett land av begränsad storlek och tätbefolkat husera ett så bullrigt plan som F-35:an är. Vem vill – överhuvudtaget kan – bo granne med framtida F-35 flygbaser???

  4. Pingback: Så blev det officielt: Typevalget af kampfly udskudt endnu en gang | andreaskrog.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *