F-18 reception

Som nævnt tidligere, så havde Boeing i dag sat en reception op i en hangar i Københavns Lufthavn, hvor de viste deres bud på fremtidens danske jagerfly, F-18, frem til politikere, pressen, industrien m.fl.

To to-sæders versioner af flyet var fint placeret på det røde gulvtæppe, der dækkede gulvet i hangaren, hvor der var linet op med talerstol, pindemadder, amerikansk boblevand, cola’er og countrymusik i højtalerne.

De vel lidt mere end 100 deltagere talte blandt andet forsvarsministerens spindoktor, 3-5 MF’ere (primært S’ere), adskillige pensionerede militærfolk, repræsentanter fra forsvarsindustrien, majorer og den slags fra flyvevåbnet og folk fra Projektkontor Nyt Kampfly og ikke mindst Boeings folk samt de piloter fra US Navy, der var kommet flyvende i de to maskiner – på vej mod et Airshow i Bangalore i Indien.

Inderne skal ikke have snoldede 48 eller 24 kampfly, men hele 126 og her spås F-18 en god chance. Så dagens event var sådan lidt a la “Nå, ja vi skulle alligevel østover. Hvorfor så ikke stoppe i Danmark og forsøge et sidste øjebliks charmeoffensiv”.

Jeg blev glædeligt overrasket over at møde så mange læsere, og blev da også et par visitkort og kaffeaftaler rigere. Desuden talte jeg løst og fast med folk. Her er et par løsrevne citater fra min samtaler, som alle var “uden for blokken”:

- Alle tre fly koster nogenlunde det samme.

- Boeing er en bred koncern, hvor der vil være mange spændende muligheder for industrisamarbejde.

- F-18 har faktisk en chance (ikke sagt af en Boeing-repræsentant…)

Og her et par officielle statements fra Boeing-sælgerne:

- F-18 koster i omegnen af 50 mio. US dollars per styk i anskaffelsespris. Det afhænger lidt af hvad vi vil have af ekstra udstyr, men den nuværende US Navy-version er meget lig det danskerne har brug for (Boeing-mand)

- Det US Navy bruger den mest til er ground support, hvor man giver tropperne på jorden støtte fra luften.(Ikke uinteressant set i lyset af Danmarks fortsatte tilstedeværelse i Afghanistan).

- Vi leverer til tiden som lovet. Ingen ubehagelige overraskelser, kun gode overraskelser.

- F-18: Real, relevant, ready!

Og så blev jeg lidt klogere på tidsplanen. Forsvarskommissionens rapport kommer som bekendt i slutningen af marts. I midten af april følger blandt andet Socialdemokratiets udspil og i slutningen af måneden kommer så regeringens udspil, der vil indeholde en prioriteret liste over de tre fly, med angivelse af hvilken producent man anbefaler at forhandle videre med de næste par år. Den militære anbefaling vil komme ultrakort før regeringens udspil og konklusionen herfra “copy pastes” nærmest ind i udspillet.

Ja, det var bare hvad jeg hørte…

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

4 Responses to F-18 reception

  1. Anonymous says:

    Der var en lang diskussion på ing.dk i sidste uge omkring JSF vs. øvrige på baggrund af denne artikel:http://ing.dk/artikel/95135-jsf-er-hverken-helt-usynlig-eller-top-manoevredygtig?highlight=kampfly Inden diskussionen løb af sporet og handlede om krig, fred, Israel som slyngelstat og krigens love, som skrev jeg nedenstående indlæg, der desværre ikke blev debateret – det var nok for seriøst og med for mange facts ;-) Til glæde (eller rædsel) for denne blogs debat, bringer jeg det her også. Venlig hilsen JL.1. Er der behov for kampfly eller ej. 2. Hvis ja, hvilket fly er bedst ud fra en cost/benefit betragtning.Ad 1. Prøv at skrue tiden tilbage til indkøbet af F-16 (slutningen af 70′erne). Hvis nogen havde dristet sig til at forudsige den sikkerhedspolitiske udvikling fra 1980 til 2008 – eller blot 2-3 punkter – ville de blive beskrevet som fantaster, eller det der er værre: F.eks. at Berlinmuren ville falde, Sovjetunionen blive opløst, Østeuropa optaget i EU og NATO, folkedrab og krig på Balkan med dansk indsættelse af kampfly, terror d. 11/9, danske kampfly indsat i Afghanistan, 700 danske soldater i Afghanistan, danske kampfly patruljerende over luftrummet i Baltikum, russisk angreb på Georgien? At spå om sikkerhedstrusler 10 til 50 år ude i fremtiden og basere sine langsigtede materielinvesteringer på dette usikre grundlag er risikabelt. Et nyt kampfly skal derfor også ses som en forsikring i en uvis fremtid. Ad 2: Sporing af stealth er mulig, men “Fire control radars” (FCR) som skal dirigere et fjendtligt misil hen til et stealth fly er endnu ikke opfundet – det kræver ganske enkelt en meget mere nøjagtig teknologi end det kræver blot at spore flyet.Hvis teknologien opfindes, er det uvist om den er lille nok til at kunne monteres i et jagerfly eller et A-A missil. Det er derfor primært S-A missiler, man skal frygte. Disse vil være lige så stor en fare for Typhoon, Gripen, Super Hornet, Flanker. Disse fly bliver nævnt som en trussel mod stealthfly i klassisk dogfight, dvs. “within visual range” (WVR). Dette kræver en massiv overtals situation, hvor selv det mest stealthy luftforsvar kan mættes.Til den argumentation er der flere modargumenter:WVR luftkamp afgøres på en kombination af a) hvem der først ser modparten, b) hvem der hurtigst kan manøvrere i skudposition samt c) hvem der har det bedste modforsvar mod fjendens våben.Ad a) overtalstaktikken går ud på at sende flere fly frem end JSF piloterne kan nå at reagere på, bl.a. ved at fjenden flyver i meget tæt formation, så flyene fremgår som eet på JSF radaren. De fly, der så slipper igennem JSF flyenes (ja, der er altid mindst 2-4 JSF fly sammen) Beyond Visual Range (BVR) missil skudsalve skal nu forsøge at erkende JSF flyene visuelt eller med IR sensorer og efterfølgende skyde med IR missiler eller maskinkanon. Deres problem er, at JSF ikke kun er stealthy, men også er en generation foran rent netværksmæssigt og sensor mæssigt. Det er derfor tvilvsomt hvorvidt de pågældende fly skulle kunne erkende JSF flyene WVR før det modsatte gør sig gældende. Bla. fordi en af modforholdsreglerne til overtalstaktikken er at flyve forskudt, således 2 fly flyver eksempelvis 10-15 sømil bag de to forreste, og når de to forreste har skudt deres salve, vender de rundt og flyver 10-15 sømil bag de bagerste to. Deres indbyrdes netværk, såvel som netværket til jordradarer og luftbårne radarfly (AWACS), gør at de deler hinandens radar OG IR billeder, hvilket gør det ekstremt svært at gennemføre den beskrevne overtalstaktik – så snart først JSF missilsalve har “rydtet” op i fjendens rækker, vil det bagerste par eller AWACS se de overlevende fjender. Det beskrevne scenario trænes i dag – blot kan fjenden og et F-16 skyde omtrent samtidig pga. F-16′s manglende stealth, hvilket giver større udfordringer for F-16 i udførelsen af taktikken (og Typhoon, Gripen, Super Hornet). I denne situation bliver det mere et spil “kylling”, hvor overtals situationen er en stor fordel, men hvor det som oftest bliver A-A missil teknologien, der bliver afgørende.ad b) hvis vi forudsætter, at JSF modstandererne aligevel skulle overleve frem til WVR og erkende JSF flyene før det modsatte gør sig gældende, bliver det i første omgang en kamp med IR missiler. Disse missiler er i dag så manøvredygtige, at de i stor udstrækning kompenserer/supplerer flyets manøvreevne. Den nuværende generation af IR missiler kan skyde fly helt ud til omtrent 80-90 grader og kan (endnu) ikke modvirkes med flares (ildkugler). Det vil derfor ikke være et særligt typisk scenario, at flyets manøvreevne er afgørende, snarere hvem der har det bedste missil og ser og skyder først. Endvidere vil både Typhoon, Gripen og Super Hornet have en ekstern Targeting Pod (TGP) monteret i Air-to-Ground configurationen, såvel som eksterne brændstoftanke, hvilket betyder at de mister størstedelen, hvis ikke hele deres manøvrefordel i denne situation. JSF har TGP og brændstoftankene indbygget i kroppen. Det er således primært i A-A configurationen, at JSF er underlegen manøvremæssigt. ad c) Modforsvar mod fjendens våben er en kombination af chaff (mod radarmissiler), flares (mod IR), stealth (low observable – LO), anti missil sensorer samt manøvreevne (udmanøvrering af missilet). Chaff og flares vil være de samme for de nævnte vestlige fly; LO giver selvsagt JSF en fordel, omend mindre jo tættere på man er; anti missil sensorer skal kombineres med en intuitiv presentation for piloten og her har JSF en klar fordel; mht. manøvreevne vil JSF i A-A configuration have en ulempe, omend den primært gør sig gældende over tid – kortvarigt kan JSF trække lige så mange G som de øvrige fly og i en “last ditch maneuvre” mod et fjendtligt missil, drejer det sig om kort tid.Selvfølgelig kan man aldrig gardere sig mod fremtidige opfindelser, men tror vi, at vi er så meget klogere end verdens største flyvevåben, der satser så massivt på F-35/JSF? I fremtiden vil ca. 90 % af USAs Fighter-Bomber flåde være JSF efter de nuværende planer. Man det kan selvfølgelig godt være, at vi er klogere i Danmark end i Norge, Nederlandene, Australien og USA…(på trods af den heftige debat har Australien stadig JSF som deres 1. kandidat, se http://www.defence.gov.au/dmo/….cfm).Tilbage står, at JSF projektet stadig har mange risikoelementer, der gør at prisen og tidsplanen kan løbe løbsk. Derfor er der stadig en reel konkurrence i DK, efter min vurdering.

  2. Anonymous says:

    Hvem der bare havde været der. Er seriøst misundelig.Når nu Boeing byder dig på kaffe – kan du så ikke spørge til historien om at F18 ikke kan være i hollændernes shelters? Og om det er E eller F udgaven de gerne vil sælge os?Tror faktisk at det er lettere at sælge os 24 – 48 fly end det er at sælge dem til Indien. Inderne vil både have kildekode til softwaren og deres egen produktionslinie. Plus at de har en fantastisk historie med at forkludre våben indkøb.cphmoose

  3. Andreas says:

    F… hvor har jeg nogle kloge læsere!Tusind tak for jeres altid interessante og lærerige kommentarer. Uden jer ville bloggen ikke være det samme.Den ros af bloggen, som jeg modtog fra diverse mennesker ved F-18 receptionen i går er lige så meget tilegnet jer – og moose især.Det snerper til de næste par måneder op til afgørelsen, så spil jer endelig på banen med links til artikler og rapporter som vi andre bør se – for jeg kan ikke nå at få det hele med selv. I kan kommenterer i felterne under indlæggene, men I er også velkomne til at smide mig en mail direkte, hvis I har et tip som I ikke vil dele med alle. Til sidst stor ros for den altid sobre tone. tak.- krog

  4. Pingback: Boeing vinder og Gripen taber spin-krigen | andreaskrog.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>