Norge har valgt JSF

Som det fremgår af denne Pressemeddelelse fra det norske statsministerium, så har den norske regering valgt at JSF’eren skal være fremtidens jagerfly i fjeldlandet.

Som en stor overraskelse for alle, medmindre du kære læser er statsminister eller regeringsmedlem i Norge, så blev det ikke først den 19. december, men altså den 20. november, at nordmændene valgte fly.

Et valg, der vil få afgørende betydning for Danmarks valg til foråret.

Umiddelbart er der ingen tvivl om at det øger JSF’s chancer betrateligt. Det næste spændende punkt bliver hvad Holland vælger. Efter sigende skulle de også bestemme sig den 19. december, men det kan også være det bliver senere. Det bliver i hvert fald før Danmark.

Vælger Holland også JSF skal der meget stærke argumenter på bordet for en dansk enegang med Gripen eller F-18.

Hvis man giver sig tid til at læse meddelelsen fra Norge, så bider jeg mærke i dette:

“JSF er den eneste av de to kampfly-kandidatene som tilfredsstiller de krav til operativ evne som regjeringen har satt til Norges fremtidige kampfly. Anskaffelseskostnadene for JSF er i tillegg seks milliarder lavere enn for Gripen NG.”

De operative krav i Norge og Danmark er ikke væsentligt forskellige og prisen vil nok også være nogenlunde den samme. Så medmindre der går politik i den, så har JSF her til eftermiddag fået rigtig gode kort på hånden. Ja, jeg tøver ikke med at revurdere chancerne tilbage til 70% til JSF og 10 hver til Gripen, Boeing og levetidsforlængelse af F-16. For hvis ikke man vælger JSF, så kan det blive hvad som helst af de andre muligheder.

På pressekonferencen kl. 17.30 i Oslo,(se den på nettv her) sagde den kvindelige forsvarsminister at det især var JSF’s sensorkapacitet, muligheden for at forblive uopdaget og elektronisk krigsførelse, der gjorde forskellen.

Og så fortalte hun også at anskaffelsesprisen for JSF er 18 mia. NOK og 24 mia NOK for Gripen. Total cost over 30 år vil ifølge normændene være 145 mia. NOK for JSF og 20-30 mia. mere for Gripen.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Norge har valgt JSF

  1. Anonymous says:

    Interessant som bloggen bliver spammet af JSFs PR-folk med mærkværdige akronymer som cphmoose og JL. Men held og lykke til den danske regering med at overbevise folk om at vi skal bruge 18-24 milliarder på udenlandske indkøb nu. cph JL

  2. Valdemar says:

    Lige et dumt spørgsmål, hvordan betaler man for 4 dusin jagerfly?, betaler man i en kurv af valutaer? i hvor høj grad påvirker valutakurser og svingende råvarepriser, de senere rater?

  3. PSJ says:

    Ingeniøren(!) har i dag en historie om støjniveau og JSF. Åbenbart vil 2.900 boliger ved flybaserne ved Bodø, Ørland og Evenes skulle støjisoleres til en pris af 9,2mia kroner(om det er norske fremgår ikke), nu hvor Norge har besluttet sig. Mon ikke en eller anden borgergruppe ved ‘Fighter Wing Skrydstrup’ snart finder sammen:-)

  4. Anonymous says:

    Fordi man har en mening om de tre kandidater, behøver man jo ikke være JSF PR medarbejder…Der mangler nok en dansk saglig diskussion om opgaver og de krav til flyene/UAV’erne, der kommer ud af det.Men når forsvarskommisionen er færdige har vi vel det første. Det sidste er vel det forsvarets militærfaglige eksperter udarbejder.Indtil da må vi (efter min mening) nøjes med at holde diskussion fri for lobby og nøjes med sagligt begrundede holdinger.JL

  5. Anonymous says:

    Så er den ged vist barberet i forhold til Danmark. Grippen NG er helt død med mindre Holland og DK køber den.18 mia norske oliekroner er jo ligefrem et beløb man kan håndtere hvis man regner det om i danske.Så nu må vi bare håber at vores politikere vil betale for 48 nye kampfly (færre giver altså ikke mening) og at forsvaret har fået best and final offer fra LM, ellers er prisen for F35 lige steget for DK.Cphmoose

  6. Anonymous says:

    Den norske militærfaglige anbefaling vandt over industri interesserne. Det må være konklussionen.Norges forsvarsindustri er ikke konkurrencedygtige nok til at de selv troede på de kunne vinde nok ordrer fra Lockheed på markedsvilkår. Derfor anbefalede de Gripen.SAABs mærkværdige kommentarer om at Stealth ikke er velegnet til luftrums suverænitetshåndhævelse har ikke overlevet den militærfaglige vurdering i Norge. Omend SAAB tilsyneladende har overbevist nogle af Sosserne (jf. Lunds læserbrev/notat) i forrige uge).Det vil tjene diverse debatdeltagere om de konfronterede/krydscheckede diverse lobby indlæg med militærfaglige eksperter før de udtaler sig skråsikkert om hvad der er godt og skidt set fra et TEKNISK synspunkt. Politikerne bør holde sig til politiske overvejelser, herunder prioritering/valg af fremtidige opgaver, og fravige at gøre sig kloge på hvorvidt drejeradius eller stealth er en afgørende faktor i valget af fly. Bemærk også den norske fremhævning af JSF sensorpakke. Her er JSF lysår foran Grippen, der i på avionics/Pilot Vehicle Interface området i realiteten (dvs. den Gripen der flyver i dag) er dårligere end de opdaterede F-16 som Danmark, Norge og Holland har i dag. ISTAR egenskaberne hos JSF er ganske enkelt en generation foran alt andet på markedet lige nu. Spørgsmålet er om det ikke blev en meget afgørende faktor i Norge, mere afgørende end klassiske “dog fight” egenskaber, som jo er uendelig uinteressante, hvis man ikke har planer om at skyde russerne ned på tæt hold, men snarere ønsker en fleksibel flyplatform, der kan fungere BÅDE som A-A og A-G våbensystem SÅVEL som ISTAR knudepunkt i højt såvel som lavt trusselsmiljø.Husk på, at vi (her på bloggen) som oftest gør os kloge på baggrund af offentligt tilgængeligt materiale, herunder lobby materiale. Nordmændene, derimod, har fløjet i Gripen og dens simulatorer. De har set forbi PR materialet.Og nu har vi deres dom…JL

  7. Anonymous says:

    Det er så faktisk et temlig begavet spørgsmål.Dollarkursen var et stort problem i C130J projektet. Men den dollar kurs der var ved købet af det sidste fly kunne vi have fået 4 fly i første omgang, hvor budgettet kun rakte til 3.Detaljerne i en evt. kontrakt bliver aldrig offentlige men et rigtigt godt gæt er, at kunden dvs. FMT tager hele risikoen for både kursudsving og stigninger i råvarer. Efter som at dele til JSF skal fremstilles i stort set alle vestlige Nato lande (inkl. Canada) plus Australien og evt. Israel er der enorme potentielle valuta udsving inden i projektet. Man bliver temlig meget klogere på det norske valg ved at læse dette link:http://www.regjeringen.no/upload/FD/Temadokumenter/Fremtidig-kampflykapasitet_anbefaling_311008.pdfMan har fx sat sandsynligheder på livscyklus prisen. Man annerkender samtidig at SAAB er langt foran i forhold til industrisamarbejde. Ligeledes virker det som om at man i Norge er overbevist om at kun JSF giver mening, hvis man skal fortsætte med at samarbejde med DK / NL. Cphmoose

  8. Andreas says:

    Ja, det ændrer gamet en del. Også fordi nordmændene er så klare i spyttet om at Gripen bare ikke kunne leve op til en række krav. Jeg kunne dog godt forestille mig at politikerne – ikke mindst en forsvarsminister med en lille V-formand i maven – være så panisk angste for en ny indkøbsskandale, at de i stedet går med et af de to mere sikre kort, F-18 eller levetidsforlængelse. Eller også er jeg bare paranoid :-)

  9. Andreas says:

    Hvilke underliggende dagsordener folk har, skal jeg ikke blande mig i. Jeg er bare glade for jeres deltagelse i debatten.Men JL har en pointe i at nordmændene har set forbi alt støjen, og kommet med en klar dom.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>