Nye jagerfly: Kort nyt siden sidst

Som den årvågne læser har opdaget, er det længe siden at jeg har levet op til mit nytårsforsæt om at skrive mere om jagerfly i 2008. Jeg lagde hårdt ud i årets første måneder med en hel stribe af indlæg, og så dødede det hen igen. Minder lidt om dem der sætter kondiløb eller rygestop op som nytårsforsæt :-)

Men nu vender jeg tilbage for fuld kraft. En præsentation af Joint Strike Fighteren, i stil med den jeg lavede af Gripen-flyet i februar, er således lige på trapperne. Men lad os starte med lidt forskelligt kort nyt siden sidst:

- Boeings F-18 Super Hornet er nu officiel kandidat i kapløbet om at blive Danmarks nye kampfly når F-16′eren går på pension. Dermed er feltet blevet udvidet til tre kandidater: JSF (US), Gripen (Sv) og F-18 (US). Det rokker dog efter min opfattelse ikke synderligt ved JSF’s favoritværdighed. Uden at skele til prisen er den rent militært og teknisk den fedeste flyver, som Forsvaret, ifølge velunderrettede kilder, allerede har indgivet deres anbefaling af til Forsvarsministeriet. Officielt vil anbefalingen, der udgør en af fem delelementer i den endelige anbefaling til politikerne, først blive gjort færdig når forsvarskommissionen barsler med sin rapport primo 2009. Men mon ikke fordelingen fortsat hedder 70 pct’s sandsynlighed for JSF. Hvor stærk F-18 er i forhold til Gripen har jeg svært ved at vurdere for nuværende, men et forsigtigt skøn vil være at Gripen fortsat er førende blandt outsiderne.

- I Australien har man sidste år besluttet sig for at købe netop F-18′ere, men det er blot som vikar-fly, mens man venter på JSF’ere, som landet sandsynligvis køber inden længe til levering efter 2015. Sagen er nemlig at de aldrende F-111′ere ikke kan holde meget længere end til 2010, og det australske forsvar har netop indsendt sin anbefaling af JSF. Denne historie illustrerer glimrende forskellen mellem F-18 og JSF, der som nævnt begge er kandidater i det hjemlige kapløb. F-18 er den forlængst færdigudviklede hyldevare, som sandsynligvis vil kunne virke fra day one, mens JSF bliver det nyeste af det nyeste, med forventede børnesygdomme til følge. Men til gengæld får man et fly, der sandsynligvis vil være state-of-the-art i mange år frem.

- Tophemmelige informationer om konstruktionen af JSF’eren kan muligvis være havnet i hænderne på de forkerte. Nej, det er ikke plottet til en ny spændingsfilm starring Gene Hackmann, men den skinbarlige virkelighed, i det JSF-underleverandøren BAE Systems ikke har haft helt styr på sikkerheden omkring JSF-informationerne.

- Som nævnt tidligere er man i Norge i gang med en indkøbsøvelse svarende til den danske. Og i sidste uge modtog det norske forsvarsministerium de endelige tilbud med priser og hele molevitten fra JSF og Gripen. Disse tilbud vil danskerne helt sikkert skæve nysgerrigt til, og hvis Norge ender med at vælge outsideren Gripen, vil det markant øge Gripens danske chancer også. Logikken vil være, at hvis den er god nok til Nato-broderen Norge, så er den god nok til os også.

- Meget belejligt havde Saab få dage før den norske tilbudsindlevering præsenteret sin kandidat i både den danske og norske konkurrence, Saab JAS-39 Gripen Next Generation, for verdenspressen.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>