Endnu en Yankee

Efter mange års ørkenvandring ser det nu for alvor ud til at Københavns Lufthavn Kastrup har fået hul på bylden (I favoritfeltet i sportskliché-konkurrencen) i det endnu et amerikansk selskab i dag annoncerede sin ankomst i lufthavnen i maj eller juni næste år. Delta meddelte tidligere på måneden at de åbner en rute fra Atlanta til København 1. maj næste år.

Som rygterne havde peget på, så blev det Continental Airlines, der åbner en rute til New York-lufthavnen Newark. Dermed kommer SAS og Continental til at flyve vinge mod vinge, da det er samme lufthavn SAS bruger i New York.

At det netop blev Newark skyldes nok primært at det er Continentals primære hub på østkysten, men det er heller ikke uvæsentligt at SAS i løbet af i år er gået fra to til en daglig (overfyldt) afgang på ruten.

Continental vil bruge Boeing 757’er på ruten, og i en sammenligning med komforten i SAS’ Airbus A340’ere vil 757’eren nok komme en anelse til kort, når vi taler atlanterhavsflyvninger. Der er tale om et single-aisle-fly (En midtergang, mod to i normale interkontinentale fly som 747, 767, 777, A330 og A340). Men de 757-200 som Continental bruger på Europa er indrettet i en konfiguration med 16 business class-sæder og 156 economy-sæder, og ifølge Seatguru.com er der en anelse mere plads på business men en tomme mindre på economy sammenlignet med SAS.

Således hedder Continentals mål 55 og 31 tommers seatpitch (afstanden mellem sæderne) på henholdsvis business og economy class, mens den hos SAS hedder 50 og 32, med mellemvaren Economy Extra på 37 tommer. Ser man på bredden af sæderne, så er det en kneben SAS-sejr, i det målene hedder 20 og 17,2 tommer hos Continental og 20,4 og 17,7 tommer hos SAS med 18,3 på Economy Extra.

Til gengæld er det rejsebranchens bud at Continental vil spille ud med lave priser. Så kan man selv overveje om man vil have billetten billigt eller have et par tommer ekstra på den seks-syv timer lange flyrejse.

Endelig er det interessant at det netop er de to SkyTeam-brødre Delta og Continental, der har valgt at gå ind på Star Alliance-medlemmet SAS’ hjemmebane. Især Continental er aggressiv med ruter fra Newark til både Oslo, Stockholm og nu også København. Et bevis på at kampen ikke blot føres selskab mod selskab men også alliance mod alliance. Den store amerikanske spiller i den sidste af de tre store alliancer, OneWorld, er American Airlines, men at de skulle gå ind i krigen med en rute er nok ikke umiddelbart sandsynligt. Det tror jeg ganske enkelt ikke der er kunder til. Men man skal aldrig sige aldrig.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>