Vind i sejlene for canadiske og russiske regionaljets

Boeings megasællert, Boeing 737, og Airbus’ lignende A320-familie begynder nu så småt at kunne mærke presset nedefra. Tidligere har der været en form for våbenhvile lige omkring 100 – 120 passagerer. Boeing og Airbus lavede fly større end dette og regional jet-producenter som Embraer og Bombardier lavede fly med plads til færre end 100 pax.

Bombardier CS300

Men canadiske Boombardier har i gennem et stykke tid tegnet på et fly, der skal være med til trække virksomhederne op af og ind på de to store producenters territorium. Nu er det så lykkedes at indgå en aftale om levering af 40 fly af den nye C-series til det amerikanske regionalselskab Republic, der også har en option på yderligere 40. Flyet kommer i to versioner med plads til henholdsvis 110 og 130 passagerer og vil efter planen kunne leveres i 2013. Til sammenligning kan Benjamin’en i A320-familien, Airbus A318, tage ca. 120 passagerer og A319 kan tage ca. 135. Den mindste af den nyeste generation af 737′ere, -600-modellen, kan tage mellem 110 og 130 pax., mens -700 versionen kan tage mellem 125 og 150.

En Airbus A318 fra British Airways letter fra London City på den eksklusive “all-business” rute til New York

Foruden Republic Airways (der faktisk er en hel koncern med over 5.000 ansatte og mere end 220 fly fordelt i seks selskaber, der flyver som feederselskaber for de store under navne som “Delta Connections” og lign.), så har Lufthansa bestilt 30 og leasingfirmaet ILFC 20 eksemplarer af C-serien.

Medvinden til C-serien er interessant fordi hverken Boeing eller Airbus for nuværende har nogle planer om nye versioner af 737′eren eller A320′er-familien. Mindre opgraderinger og nye motorer, men ikke det helt store. Der kan være en række stordriftsfordele ved Airbus A320-familien, da du både kan have den lille A318 og den næsten dobbelt så store A321 under én paraply, hvor piloter og ‘desser kan flyve alle typer. Men C-serien og Embraers ERJ-170 og 190-serier appelerer til feederselskaber, som der er mange af i USA. I de store amerikanske lufthavne vrimler det da også med små brasilianske embraer-jets.

Sukhoi Superjet akkompagneret af to Sukhoi-jagere

Bombardier og Embraer bliver dog også presset på deres egen hjemmebane, regionaljets i 70-100 pax-klassen. Russiske Sukhoi forventer inden længe at få certificeret regionaljet’en med det forpligtende navn “Superjet“. Den er solgt i 122 eksemplarer og Sukhoi forventer at levere de første i midten af i år. Kunderne er for nuværende primært russiske selskaber. Blandt andet har Aeroflot købt 30 fly.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Vind i sejlene for canadiske og russiske regionaljets

  1. T.Steno says:

    Aha, ny viden på den lette måde. Tak.

  2. T.Steno says:

    Kan en A 318 virkelig klare London N.Y.? Beklager dette hul i min dannelse.

  3. admin says:

    Ja, men med optankning i Shannon, Irland på turen fra UK til USA (modvind). BA har to A318′ere indkøbt specielt til denne rute. 32 passagerer i en flyver, der i normal udgaven tager ca. 110. På youtube kan du finde video’er af A318′ere der letter fra LCY.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>