Færøerne på dagsordenen

Det glimrende nyhedsmagasin P1 Morgen havde her til morgen en udsendelse om hvad Færøerne skal leve af i fremtiden. Da jeg selv har lavet hovedopgave om netop dette emne på Journalisthøjskolen, så blev der naturligvis lyttet med.

Indslaget tog sit afsæt i at lagmand Joannes Eidesgaard har lavet et oplæg, der hedder “Strategi for Færøernes Fremtid” og som netop kigger på hvordan det nordatlantiske samfund får andre ben at stå på end lige det fiskerierhverv, som fylder så kolossalt meget i dag.

Jeg har desværre forgæves forsøgt at finde oplægget på nettet, men har ikke haft heldet med mig. Men på programmets hjemmeside kan man hører indslaget.

I følge indslaget så peger lagmanden på blandt andet turisterhvervet og olieindustrien som to bud på fremtidige økonomiske indtægtskilder for det lille samfund. Men ligesom flere af eksperterne i indslaget, så stiller jeg mig en anelse skeptisk over for denne plan. Da vi var deroppe i 2002 var optimismen omkring olieeventyret på sit højeste, men siden har det vist sig at flere af prøveboringerne har været forgæves. Det skyldes et massivt basaltlag, som gør det umuligt overhovedet at se om der er eller ikke er olie under basalten. Så olien kan formentlig på sigt bliver en biindtægt, men regne med den inden for en tidshorisont på 5-10 år tror jeg ikke man skal.

Og turismen er der, på grund af øernes begrænsede størrelse, kun en vis grad af muligheder i. Havdambrugene har været forsøgt, men de blev voldsomt plaget af sygdom. Så skulle det være it – men også her er mange andre meget bedre.

Og mens de mørke skyer trækker ind over Færøerne, så lad os for en stund kigge på P1 Morgens målgruppe og vinkling af indslag i forlængelse af det forrige indlæg om DR TV’s Magasinet Penge, som har affødt et par indlæg.

I P1 Morgen er man ikke bange for at tage komplicerede emner op uden at tale ned til folk eller anlægge en populistisk forbruger-vinkel på historien. Og det er en stor kvalitet. Samtidig har man stadig en tilgang til erhvervshistorierne, der gør at man forklarer tingene uden at tale indforstået.

Når vi nu er ved at dissekere udvalget af elektroniske erhvervsmedier, så kommer vi ikke uden om TV2 Finans. Her kan jeg dog ikke et stykke hen ad vejen lade være med at undre mig over hvem de mener er deres målgruppe. Får den professionelle aktieanalytiker eller topdirektør virkelig tilstrækkelig brugbar information i den hæsblæsende tre-minutters tour de force, som en TV2 Finans udsendelse består af? Og hvad kan vi andre bruge det til at Novo Nordisk i dag faldt 0,1 procentpoint?

De historier som jeg selv en gang i mellem fatter interesse for går de så hurtigt og overfladisk henover, at det er ubrugeligt. Og så har de desuden en tendens til at falde i den berygtede forbruger-grøft i ny og næ. Så spurter de ud i Kvickly og laver et indslag om et firma, der er begyndt at sælge IP-telefoni til private i Kvickly.

Men når det er sagt, så kan man altid more sig lidt over den pæne unge Børsen-journalist med vandkæmmet hår og stor slipseknude, som er ved at gå i spagat over at Novo Nordisk aktien nu er steget 0,1 procentpoint.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>