To frem og en tilbage

Om Jørgen Lindegaard og co. læser med her webloggen ved jeg naturligvis ikke, men et af de punkter jeg som det første ville tage op hvis jeg blev SAS-direktør, ser der allerede nu ud til at ske noget med.

Ifølge altid velunderrettede Take-Off lægger SAS således op til at gøre Eurobonus-programmet endnu mere attraktivt. Og det er i virkeligheden også på tide, hvis man skal tage oplysningerne i artiklen for gode vare. Heraf fremgår det nemlig at en lille hård kerne på 450.000 Eurobonus-kunder står for 50 pro-cent af SAS Airlines indtægter! Den hårde kerne udgør 15 procent af de i alt 3 millioner Eurobonus-kunder.

Her er det i øvrigt lidt pinligt at se at Danmark er henvist til en absolut sidsteplads blandt de tre moder-lande, hvad angår antallet af medlemmer. U-landet Norge har således 975.300 Eurobonus-medlemmer ud af en befolkning på 4,5 mio. mennesker, mens 757.000 svenskere har et bonuskort fra SAS. I Dan-mark er under hver 10. med på vognen – helt præcist 509.000. En del af forklaringen er selvfølgelig de lange afstande i Norge og Sverige, der indbyder til indenrigsflyvning og brandbeskatningen af dansk in-denrigsflyvning.

Men sammen med dette positive initiativ pønser SAS tilsyneladende også med endnu en service-nedskæring af den slags, som er stik imod den linje jeg vil lægge :-) Det skal således være slut med gratis alkoholiske drikkevarer på økonomi-klasse på de interkontinentale ruter.

Som sagt den helt forkerte strategi og en ide der med al ønskelig tydelighed viser hvorfor den svenske og norske dominans skal sættes til vægs. For mon ikke passagererne bliver lidt mildere stemt og også væl-ger SAS næste gang, hvis de kan huske tilbage på en større eller mindre brandert i 10 kilometers højde :-)

En tredje ny ting er at SAS-aktionærer med 200 aktier eller mere fremover vil blive tilbudt billige rejser. Og med en SAS-aktie, der, ligesom det øvrige aktiemarked, har fået nogle ordentlige huk ned ad (kurs 65 onsdag middag) er det måske ikke nogen tosset idé at bruge sparepengene på. Med den aktuelle kurs ville det koste omkring 13.000 kroner at komme med i klubben af aktionærer, der blev belønnet med billige rejser. Og med den nye visionære direktør (hvis altså jeg får jobbet :-) ), så kan kursen fremover kun gå en vej – op.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to To frem og en tilbage

  1. torben steno says:

    Hvem er lusy?

  2. Psj says:

    Forstår det simpelthen ikke…hvordan kan de gøre det?

  3. Tejs says:

    ENIG…. Det er en skandale at man nu skal til at betale for rødvinen på langdistanceruterne…Servicen har her netop været god – og bing – pludselig er den væk. Det er simpelthen ikke i orden. Et er at flyve til Frakfurt eller Oslo uden service, men på en tur til New York eller Bijing er det altså noget helt andet vi taler om!

  4. Dan Holt Jensen says:

    Hehe, ja er jo sådan set ligeglad, da jeg aldrig har råd til at rejse så langt, men jeg tænkte lige på et par DSUere, som så sjovt nok har valgt at kommentere :-) Iusy må da gå ind i den her sag…

  5. Andreas says:

    Det er det internationale DSU – International Union of Socialist Youth – eller noget i den stil. Noget som flere af deltagerne her i debatten ofte rejser til møde i.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>