Big time shopping

Oplever man ofte at ekspedienten i en butik er lidt ligeglad med en som kunde, så kan det måske skyldes at man trods alt kun skal have en pakke tyggegummi til 7,95 eller et par sokker til 29,95. For har man planer om at bruge mellem 25 og 40 milliarder kroner på et større antal jagerfly, så skal jeg love for at ekspedienterne har din opmærksomhed.

Vi, det danske folk og den danske stat, står netop nu i sådan en situation. Og selvom det reelt set er Folketingets Forsvarsudvalg, der efter råd fra forsvaret, træffer den endelige beslutning, så gælder det tilsyneladende også om at påvirke de danske skatteydere – dig og mig.

Det kan man se netop nu på Tøjhusmuseet, hvor svenske Saab giver gratis entré til museet så vi samtidig kan komme ind og se et par plancher om Saabs bud et nyt dansk jagerfly – Gripen. Plancheudstillingen løber ugen ud, mens det store trækplaster, jagerflysimulatoren, havde sidste dag i går.

At der spilles på alle tangenter ses af det informationsmateriale som de besøgende til udstillingen fik med hjem. Et A4-ark med teksten ”Gripen for Danmark”, et blafrende Dannebrog og billeder af jagerflyet i luften ved siden af et billede af den lille havfrue med kongeskibet og Holmen i baggrunden. Nedenunder en reklametekst, der forklarer at lige præcis Gripen kan alt det vi går og drømmer om og lidt til. På den anden side et billede af en fuldt bevæbnet Gripen i fuld krigsmaling med Dannebrog på haleroret.

Men hvad er det egentlig for noget med denne her shoppingtur i milliardklassen, som vi så småt er ved at varme til?

Jo, de 48 danske F-16 jagere skal udskiftes i 2015 og derfor skal vi senest i 2009 have truffet en endelig beslutning om hvad der skal efterfølge dem.

Men hvorfor så al den virak lige nu?

Det skyldes at Danmark inden længe skal lægge to milliarder kroner på bordet for fortsat at kunne deltage i udviklingen af det amerikanske Joint Strike Fighter-jagerfly (JSF). Et projekt som ledes af Lockheed-Martin og som vi indtil videre har brugt omkring 400 millioner kroner på. Men det har været rent industripolitik, da de 400 millioner har været med til at sikre at danske virksomheder har kunne deltage som underleverandører.

Hvis vi vælger at punge ud til et projekt som dansk forsvarsindustris absolut største dreng i klassen, Terma, mener vil kunne skabe 1000 nye arbejdspladser hos dem, så er der mange der mener at vi dermed proforma har valgt JSF som vores nye jager.

Derfor går debatten lystigt i øjeblikket. De to andre bejlere til milliardkontrakten er Gripen og Eurofighter, men flere peger på at forsvaret reelt for længst har forelsket sig i JSF’eren. Forsvaret kom således også til at skrive i en brochure at F-16’erne sandsynligvis ville blive afløst af JSF’ere.

Men det er ikke blot beløbets størrelse, der er med til at gøre anskaffelse af militært isenkræm til et speget spil. På forsvarsområdet eksisterer nemlig også noget der hedder modkøbsaftaler. Det betyder at den fly-, helikopter- eller våbenproducent, der vinder en større ordre hos et udenlandsk forsvar, forpligtiger sig til at placere ordre hos dets lands våbenindustri for et tilsvarende beløb.

Da det danske forsvar den 13. september 2001 besluttede sig for at købe for 2,9 milliarder kroner nye rednings- og transporthelikoptere, var det en del af aftalen at virksomheden Augusta-Westland foruden at levere 14 piskeris også skulle placere ordre for 2,9 milliarder kroner i Danmark over de næste 10 år. På det tidspunkt var det cirka 75 procent af modkøbene, der gik til ren forsvarsproduktion, mens de resterende gik til dual-use eller rent civil produktion, som følge af dansk forsvarsindustris forholdsvis beskedne størrelse.

Denne del af en militær købmandshandel betyder næsten lige så meget som udstyrets formåen, og Gripen-folkene gjorde derfor meget ud af at fortælle om de samarbejder de havde indgået med andre købere af flyet. Og det samme, bare fra JSF-lejren, er Termas udmelding om de 1000 nye arbejdspladser et udtryk for.

Uden at ville hænges op på noget (det er på den civile luftfart min styrke ligger), så vurderer jeg at JSF har omkring 75 pct.’s chance for at blive valgt, mens de to andre må dele de sidste 25 procent. Det skyldes dels at Danmark har været med i JSF-projektet i adskillige år nu i industrisammenhænge og at det sandsynligvis bliver det mest hightech-fly. Her er der tale om et helt nyt fly, som skal være grundstammen i det amerikanske forsvar i fremtiden, og som der derfor ofres en formue på at udvikle.

Med de to andre er der tale om anden eller tredje generation af et eksisterende fly. De første JAS 39A Gripen-fly blev leveret til det svenske flyvevåben i midten af halvfemserne. Desuden er der tale om begrænsede eksportsucceser. Udover hjemlandets i alt 214 fly, så har Saab kun solgt 56 fly i alt til Sydafrika, Ungarn og Tjekkiet!! Eurofighteren er kun solgt til Østrig udover de lande som er med til at producere flyet (Tyskland, Spanien, Italien og England).

Som en ekstra ny dimension i debatten var Socialdemokratiet i dag på banen med et forslag om ikke kamphelikoptere var mere nyttige til blandt andet forsvarets nye internationale opgaver end jagerfly. Umiddelbart interessant forslag med en god pointe, men det blev straks skudt ned (!) af forsvarsministeren, der først vil se på det i forbindelse med et nyt forsvarsforlig i 2009.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Big time shopping

  1. t.steno says:

    Jeg var også tilfreds med Kamphelikopterideen. For hvad er det lige Danmark skal bruge 48 nye fly til. Vel er der en del i brug i Afganistan. Men det er vel ikke givet, at vi skal parat til at troppe op med alt inden for alle værn.
    Når det så er sagt, er det også underligt når teknologien på langt sigt peger på helt ubemandede fly, at vi så skal putte penge i den måske sidste ombæring af bemandede fly. Det er jo et projekt, der har været så længe undervejs, at der visse steder har lydt stemmer, som antydede, at det bemandede kampflys dage var talte allerede omkring 2015, men at der var postet så mange penge i JSF, at projektet bare skal gennemføres, men at pengene egentlig ville være givet bedre ud på at satse på det ubemandede.
    Hvis man ser på luftkrigsførelse i verden i dag, så er der jo ikke nogen overhængende fare for, at en fjende er en organiseret hær, der som under den kolde krig kunne have fly af tilsvarende kvalitet.
    Osama Bin Laden er nok velhavende, men har næppe råd til at tage kampen om luftherredømmet op. Hvem er det lige, at JSF skal kæmpe imod, andet end mod mål på jorden, som formentlig nok kan rammes af de allerede eksisterende typer. Ingen af nutidens krige, hvor luftstyrker er involveret, er modstanderen også til stede i luften.
    For os der elsker beretningerne om luftkampe fra II Verdenskrig, Korea, Vietnam, Falkland, Israel er det selvfølgelig trist, at den tid aldrig kommer tilbage. Men det gør den ikke.

  2. Lars J says:

    Fint indlæg – specielt i lyset af at Børsen gennem flere dage i sidste uge brugte 2-3 sider på at fortælle om glæderne ved JSF og talte om investeringer på XX milliarder og 1000-2000 arbejdspladser.

    …hvem sagde at JSFs projektets PR-folk har spist nogle gode frokoster med Børsens journalister?

    (De 1000 arbejdspladser hos Terma alene var dog nok ingeniører iflg. Børsen – og mange af dem ville blive placeret i udlandet).

  3. Psj says:

    De seneste ugers dækning af indkøbet har påvirket mig en del.

    Det virker vanvittigt, at Forsvaret har trykt pjecer, hvor der netop har stået – at JSF’en bliver afløseren. (Holger K af alle havde blandt andet fundet en af slagsen på flyvestationen i Karup).

    Derudover mener andre fly producenter, at det udbudsmateriale Forsvaret udarbejdede farvoricerede JSF’eren i så udstrakt grad – at enkelte ikke ønskede af afgive bud.

    Syntes derudover at ideen om kamphelikopterne er glimrende.

  4. Andreas says:

    Nu er det ikke fordi det danske forsvar har de bedste erfaringer med ubemandede fly :-)

    11. september var da netop luftkamp – bare ikke af den gammeldags “Battle of Britain”-slags.

  5. DanskPol says:

    Joint Strike Fighteren er nu blevet navngivet af det amerikanske flyvevåben og hedder nu officielt F-35 Lightning II.

    Det er dog stadigvæk den rigtige løsning på det behov nationens forsvar har og en god strategisk beslutning i forhold til vors nære allierede, Holland, Canada, UK er bare nogle af de lande der deltager i projektet.

  6. Andreas says:

    Ja, det er et interessant spil at følge, og som ikke bliver mindre af denne sammenblanding af forsvarspolitik og industripolitik, som Danmarks deltagelse i JSF-projektet er udtryk for.

    Vi har deltaget i industridelen siden 1997 og skudt 400 mio. kr. ind, der har givet en lille håndfuld danske forsvarsindustrivirksomheder adgang til at deltage i udviklingen.

    Men det er naturligvis ikke ensbetydende med at vi skal købe flyet, har hele tiden været beskeden fra forsvarsministeriet. Nu skal der som nævnt lægges 2 mia. kr., og så er det måske på sin plads at finde ud af om vi er inde eller ude.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>